Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Poslanci navrhují vrátit do zákona pokutu za chybějící povinné ručení

  11:15aktualizováno  11:15
Do zákona o povinném pojištění odpovědnosti za újmu způsobenou provozem motorového vozidla, tedy o povinném ručení, by se mohl vrátit povinný poplatek motoristů, kteří nemají toto pojištění sjednáno. Dostávala by ho Česká kancelář pojistitelů.

Ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

V novele zákona to navrhla skupina osmi poslanců z klubů ČSSD, KDU-ČSL, ODS, TOP 09 a Starostů, KSČM a ANO. Chtějí také zpřesnit povinnost mít pojištěné auto. Poplatek už v zákoně byl, ale Sněmovna ho v roce 2014 zrušila.

Současný zákon uvádí, že vozidlo může na veřejných pozemních komunikacích provozovat pouze ten, kdo má sjednané pojištění. Navrhovatelé chtějí povinnost rozšířit tak, aby pojištění muselo mít každé auto v registru, s výjimkou aut zapsaných jako vyřazená, vyvezená, zaniklá nebo odcizená. „Navrhovaná úprava výrazně zjednoduší určení, zda je, či není dána povinnost pojištění odpovědnosti, čímž se předejde celé řadě sporů, a to v souvislosti s navrhovanou úpravou příspěvku do garančního fondu,“ uvádějí předkladatelé.

Příspěvek za nepojištěné vozidlo by se vypočítal jako součin počtu dní, kdy bylo bez pojištění, a příslušné sazby, kterou by podle druhu auta stanovilo vyhláškou ministerstvo financí.

Kancelář pojistitelů spravuje garanční fond, ze kterého se vyplácejí náhrady škod způsobených nepojištěnými vozidly. Kancelář po majitelích nepojištěných aut škodu vymáhá. V důvodové zprávě stojí, že dlouhodobě se takto podaří vybrat asi 30 procent výdajů z garančního fondu. Poslanci argumentují také tím, že na vyplácení těchto náhrad se nyní podílejí ti vlastníci a provozovatelé, kteří svou povinnost mít auto pojištěné plní.

Kancelář by mohla v části případů vymáhat nejvýše třetinu škody, kterou z garančního fondu poškozenému uhradila, maximálně 300 tisíc korun. Nyní jde podle předkladatelů mnohdy o částky v řádu milionů korun, které odpovědný člověk leckdy není schopen uhradit a jsou pro něj likvidační. „Úprava příspěvku by měla zajistit dostatečný příjem do garančního fondu tak, aby byly jeho výdaje v odpovídající míře pokryty,“ stojí v důvodové zprávě.

Autoři: ,




Nejčtenější

Volkswagen v září přiznal, že software umožňující manipulovat s testy emisí...
Dieselgate: německá policie nenechá opravit svá cinknutá TDI

Němečtí řidiči, kteří nenechají ze svých volkswagenů odstranit podvodný software, riskují, že neprojdou STK. Bavorská policie se však se svými 500 hlídkovými...  celý článek

Test nového skútru Honda SH125 v italské Florencii. Aktuální model Hondy SH se...
První jízda s Japoncem z Itálie. Honda SH potěší vychytávkami

Itálie je zemí skútrům zaslíbenou a spousta z nich se tam také vyrábí. Je to také země proslulá pro našince někdy těžko pochopitelným dopravním chaosem. Asi...  celý článek

21. AvD-Histo-Monte 2017
OBRAZEM: Automobiloví dědečci přešplhali Alpy v kvapíkovém tempu

AvD-Histo-Monte je jednou z nejparádnějších veteránských rallye Evropy. Možná tu chybí ta nejnabubřelejší automobilová smetánka, o to víc se však závodí a s...  celý článek

Hover Ride Design Concept
Autofotka týdne: létající motocykl od BMW a Lega

Motocykl BMW R 1200 GS Adventure v podání stavebnice Lego Technic není jen pouhou hračkou, která obsahuje 603 kostiček. Je to také živoucí doklad spolupráce...  celý článek

ReRendezvous
Ostrá jízda napříč Paříží kvůli rendez-vous je lahůdka pro milovníky aut

V originále je to C’etait un rendez-vous, česky se pak jeden z nejslavnějších filmů, ve kterém hraje hlavní roli auto, jmenuje jednoduše Schůzka. Tento...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.