Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová povinná výbava: Evropská komise nařídí systémy krizového brzdění

  14:38aktualizováno  14:38
V Evropské unii už se na trh nedostane žádný vůz, který by nebyl vybaven stabilizačním systémem ESP. Evropská komise chce k této povinnosti přidat další systém, který má zabraňovat nehodám. Auta by brzy měla být povinně vybavena systémy krizového brzdění.

Systémy varování a předcházení kolizí budou brzy povinné. | foto: Fiat

Autonomními systémy nouzového brzdění mají být od listopadu 2013 vybaveny všechny nové užitkové vozy, jinak nebudou moci získat homologaci pro prodej v EU.

Komise také uvažuje o tom, že by podobnou povinnost zavedla i pro všechny osobní automobily, zřejmě s trochu pozdější platností. Ostatně, k tomuto kroku ji může nabádat i fakt, že od roku 2014 nebudou moci auta bez takového systému získat v crashtestech organizace Euro NCAP pětihvězdičkové hodnocení.

Právě od roku 2014 totiž Euro NCAP zavede jednotnou metodiku testování systémů krizového brzdění a varování před kolizí a podobně jako přítomnosti ESP bude i přítomnost takového systému v autě podmínkou pro zisk pěti hvězd.

Podle pravidel Euro NCAP i Evropské komise přitom může jít o prakticky libovolný radarový, laserový nebo kamerový systém, který bude schopen řidiče varovat před kolizí a připravit brzdy na krizové brzdění. Nemusí tedy jít o takový systém, který automaticky kolizi zabrání, a tedy bude vůz automaticky brzdit. Taková výbava bude ovšem sbírat plusové body.

A jak dokazují ceníky automobilek, zřejmě by mohla být i velmi běžná. Systémy autonomního brzdění, které nejen před kolizí varují, ale aktivně samy brzděním kolizím předcházejí nebo snižují jejich následky, totiž najdeme třeba i v příplatkovém ceníku malých vozů jako je Škoda Citigo.

Škoda za něj u citiga žádá v paketu s ESP 10 000 korun, samotné ESP si ale cení na 6 000 korun, City Safe Drive tedy v podstatě stojí rozumné 4 tisíce korun. Fiat Panda by obdobný systém měl nabídnout příští rok. Podle statistik Euro NCAP nabízí takovou výbavu zatím jenom 21 procent prodávaných vozů.

Dá se předpokládat, že s tím, jak se podobná výbava stane běžnější, díky opravdu velkosériové výrobě ještě výrazněji zlevní a v podstatě by nemusela příliš promlouvat do konečné ceny automobilu.

Evropská komise ale věří, že povinnou instalací systémů varování a předcházení kolizí by se počet dopravních nehod mohl snížit až o 27 procent, a v důsledku toho by ročně mohlo být zachráněno 8 000 životů a ušetřeno přes 120 miliard korun. A ekonomické výhody plynoucí z menšího množství dopravních zácp by prý jenom v Německu mohly dosáhnout více než 2,5 miliardy korun ročně.





Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Další z rubriky

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.