Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: V hořícím autě je až tisíc stupňů. Vědci kvůli tomu jedno spálili

aktualizováno 
Kolem hořícího auta je až šest set stupňů, a v interiéru tisíc. Naměřili to čeští výzkumníci v originálním testu, při kterém spálili na uhel Škodu Fabii.

Výsledky pokusu budou známé za několik týdnů. „Vědci z výsledků získají poznatky o vlastnostech materiálů použitých na voze a ověří si i správnost počítačových modelů hoření, se kterými často pracují,“ vysvětluje Marek Pokorný z buštěhradského Univerzitního centra energeticky efektivních budov ČVUT (UCEEB). V Buštěhradě se podobná velkorozměrová požární zkouška konala poprvé.

Odborníci z několika pracovišť ČVUT ve spolupráci s hasiči při zkoušce zkoumali šíření plamene v interiéru vozidla, rychlost uvolňování tepla i vlastnosti kouře v hořícím vozu a blízkém okolí. Zkouška simulovala vytékání benzinu pod auto, který hasiči zapálili. Přímo do interiéru i okolí byla umístěna různá čidla, která údaje snímala. Poblíž vozu například teplota dosahovala asi 600 stupňů Celsia, v interiéru se mohla blížit až tisíci stupňů.

„Nemůžeme pálit takovéto auto zas tak často. Při zkoumání vlastností materiálů si často pomáháme počítačovými simulacemi, které jsme schopni vytvořit. Ty teď budeme porovnávat se získanými daty,“ uvedl Pokorný, který má na starosti požární laboratoř.

Auto vědci po celou dobu vážili, aby bylo zjevné, jak hoří jednotlivé části jako jsou pneumatiky, plasty, izolace kabelů, čalounění a podobně. Právě tyto části jsou palivem případného požáru vozu vedle paliva a motorových kapalin. Výsledky pokusu by měly popsat dopady požáru na posádku vozu, ale i na jeho konstrukci a okolí. „Aktuálním tématem je v dnešní době požární bezpečnost parkování v hromadných garážích,“ doplnil Pokorný další z oblastí, ve které budou data z výzkumu využitelná.

Vědecké centrum Českého vysokého učení technického (ČVUT) bylo otevřeno letos v květnu. Zkoumají se v něm energeticky úsporné stavby, fyzikální vlastnosti materiálů, vyvíjejí nové ekologické technologie. Na výzkumu se podílejí čtyři fakulty ČVUT: stavební, strojní, elektrotechnická a biomedicínského inženýrství.

Obory zkoumání jsou například propojení budov se životním prostředím, logistika a řízení budov, stavební konstrukce a materiály a další. Ve vybavení nechybí akustická, elektrotechnické, požární a další laboratoře a také takzvané umělé Slunce sloužící ke zkoumání vlastností slunečních kolektorů.

Výstavba centra začala v roce 2012. Jeho vybudování stálo 288 milionů korun, celkové náklady na projekt dosáhly 672 milionů. Většina peněz šla z evropských dotací, ze státního rozpočtu obdrželo centrum 100 milionů korun. Práci v něm získá až 140 lidí.

Autoři: ,




Nejčtenější

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.