Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: V hořícím autě je až tisíc stupňů. Vědci kvůli tomu jedno spálili

aktualizováno 
Kolem hořícího auta je až šest set stupňů, a v interiéru tisíc. Naměřili to čeští výzkumníci v originálním testu, při kterém spálili na uhel Škodu Fabii.

Výsledky pokusu budou známé za několik týdnů. „Vědci z výsledků získají poznatky o vlastnostech materiálů použitých na voze a ověří si i správnost počítačových modelů hoření, se kterými často pracují,“ vysvětluje Marek Pokorný z buštěhradského Univerzitního centra energeticky efektivních budov ČVUT (UCEEB). V Buštěhradě se podobná velkorozměrová požární zkouška konala poprvé.

Odborníci z několika pracovišť ČVUT ve spolupráci s hasiči při zkoušce zkoumali šíření plamene v interiéru vozidla, rychlost uvolňování tepla i vlastnosti kouře v hořícím vozu a blízkém okolí. Zkouška simulovala vytékání benzinu pod auto, který hasiči zapálili. Přímo do interiéru i okolí byla umístěna různá čidla, která údaje snímala. Poblíž vozu například teplota dosahovala asi 600 stupňů Celsia, v interiéru se mohla blížit až tisíci stupňů.

„Nemůžeme pálit takovéto auto zas tak často. Při zkoumání vlastností materiálů si často pomáháme počítačovými simulacemi, které jsme schopni vytvořit. Ty teď budeme porovnávat se získanými daty,“ uvedl Pokorný, který má na starosti požární laboratoř.

Auto vědci po celou dobu vážili, aby bylo zjevné, jak hoří jednotlivé části jako jsou pneumatiky, plasty, izolace kabelů, čalounění a podobně. Právě tyto části jsou palivem případného požáru vozu vedle paliva a motorových kapalin. Výsledky pokusu by měly popsat dopady požáru na posádku vozu, ale i na jeho konstrukci a okolí. „Aktuálním tématem je v dnešní době požární bezpečnost parkování v hromadných garážích,“ doplnil Pokorný další z oblastí, ve které budou data z výzkumu využitelná.

Vědecké centrum Českého vysokého učení technického (ČVUT) bylo otevřeno letos v květnu. Zkoumají se v něm energeticky úsporné stavby, fyzikální vlastnosti materiálů, vyvíjejí nové ekologické technologie. Na výzkumu se podílejí čtyři fakulty ČVUT: stavební, strojní, elektrotechnická a biomedicínského inženýrství.

Obory zkoumání jsou například propojení budov se životním prostředím, logistika a řízení budov, stavební konstrukce a materiály a další. Ve vybavení nechybí akustická, elektrotechnické, požární a další laboratoře a také takzvané umělé Slunce sloužící ke zkoumání vlastností slunečních kolektorů.

Výstavba centra začala v roce 2012. Jeho vybudování stálo 288 milionů korun, celkové náklady na projekt dosáhly 672 milionů. Většina peněz šla z evropských dotací, ze státního rozpočtu obdrželo centrum 100 milionů korun. Práci v něm získá až 140 lidí.

Autoři: ,




Nejčtenější

Rallye Praha Revival 2015
Václavské náměstí patřilo legendám, vyrazily na třídenní Rallye Revival

Už po sedmé odstartoval z centra Prahy veteránský závod Rallye Praha Revival. Na start třídenní soutěže se postavily legendy motoristického sportu.  celý článek

Škoda Karoq
Škoda Karoq startuje prodej s prázdninami. Už jsme v ní jeli

Vihula Manor (Estonsko) Představení Škody Karoq, nástupce oblíbeného SUV Yeti, je naplánováno na 18. května do Stockholmu. V předstihu jsme s maskovaným prototypem Škody Karoq jeli...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Typologie řidičů: Jste hujer, kšiltovkář, nebo vybržďovač?

V ranní koloně možná máte pocit, že vás obklopují jen samí osli a pakoně. Takový přístup k typologii šoférů je však silně nevědecký, byť možná pochopitelný. S...  celý článek

Další z rubriky

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.