Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pozor na malé nehody v Německu

  13:45aktualizováno  13:45
Na parkovišti v Německu nějakému vozu odřela blatník. Přestože za stěračem nechala kontakt a vše s majitelem vyřešila, dohra pro ni byla nepříjemná. "Pojišťovna to majiteli vozu zaplatila, ale já jsem dostala pokutu 300 eur," říká pětačtyřicetiletá Kamila B. ze severních Čech. Doplatila na neznalost německých zákonů.
Německá policie. Ilustrační foto

Německá policie. Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Podobných případů přibývá, stále víc řidičů zjišťuje, jak snadné je dostat se v Německu do potíží. Předpisy na obou stranách jsou velmi rozdílné a jejich neznalost může stát dost peněz.

"Zatímco v Česku se policii hlásí jen některé dopravní nehody, kdy škoda přesáhla 50 tisíc korun, došlo k úmrtí či zranění, byla způsobena škoda třetí osobě, v Německu je nutné nahlásit policii úplně každou nehodu. Tedy i když poničíte někomu zrcátko či škrábnete auto na parkovišti,“ varuje řidiče severočeská policejní mluvčí Jarmila Hrubešová.

Řada řidičů tak ani netuší, že v Německu dostali pokutu. Může se totiž stát, že obyčejný dopis s tím, že případ řeší německá justice, se jim do rukou nedostane, někde se třeba cestou ztratí. O to větší pak řidiče v Sasku čeká překvapení.

"Může být zastaven při běžné kontrole a při ní se zjistí, že dostal pokutu. Pak ji tamní policisté budou vymáhat. Může se také stát, pokud od nehody uběhla delší doba, že řidič mohl být mezitím i odsouzen,“ popsala Hrubešová.

Stíhání a pokuta nemine ani ty řidiče, kteří poškozenému za stěračem nechají na sebe kontakt. "I v tomto případě to nic nemění na tom, že podle zákona to je ujetí od nehody, a to i v případě, že škoda byla uhrazena," říká Jana Čudová, vedoucí oddělení zahraničních styků české policie.

Právě na ni a její kolegy se obracejí jak němečtí policisté, kteří viníky nehod v Čechách hledají, tak Češi v potížích. Těch navíc neustále přibývá. Právě zde také pomohli řidičce, která bourala na parkovišti, sepsat odvolání.

"To, že na sebe nechala kontakt, bylo považováno za polehčující okolnost, pokuta mohla být vyšší," popsala Čudová.

Lhůty na odvolání jsou ovšem velice krátké. "Ten termín je zhruba 15 dní, jde to hodně rychle," upozornila Čudová.

Hodně přísný je v Německu i zákon o nedovoleném ozbrojování a podle odborníků by lidé měli dávat dobrý pozor na to, co v autě za hranice vlastně vozí. Ostatně o velmi přísných kontrolách média informují pravidelně.

"Před cestou by si všichni raději měli pozorně auto prohlédnout, protože často ani netuší, co všechno vezou. Kromě zapomenutých nožů třeba rybáři vozí různé obušky na zabíjení ryb a podobně. Ve voze nesmí být nic, co by mohlo připomínat zbraň," radí Paula Tischerová, která pracuje v Evropské poradně pro trestané.

Německý zákon nedovoluje nože se střenkou delší než 8 a půl centimetru. Kromě toho se za zbraň považují i vystřelovací nože, motýlek nebo boxer.

Na kontrolu v Německu nerad vzpomíná i Marek Volný. "Z toho, co jsem zažil naposledy, jsem byl hodně naštvaný. Zpočátku to vypadalo jako normální silniční kontrola. Pak jsem musel dát ruce na střechu auta a dva mladíci mě začali šacovat a třetí stál opodál," popisuje kontrolu v Bautzenu Volný.

Pak začala třičtvrtěhodinová důkladná prohlídka vozu. "Všechno bylo v pořádku, papíry, technický stav, ale oni už od začátku vypadali, že prostě něco najít musí. Nakonec někde v kastlíku našli zapomenutý nůž a konečně se tvářili vítězoslavně. Pak ho přeměřovali ve svém autě a nakonec jsme museli čekat skoro dvě hodiny, než přijedou jiní policisté, protože tihle se mnou nemohli sepsat protokol," líčí teď už s nadhledem.

Nůž byl podle německého zákona o tři centimetry delší, než je povoleno, a Volný za tento přestupek dostal pokutu 150 eur.

Kam volat

Jakmile v Německu způsobíte nehodu (ať jde třeba jen o škrábnutí), raději ihned ve vlastním zájmu volejte policii, telefonní číslo je:  0049 3529 561 734 nebo 0049 1752 100 799.

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.