Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pozor na pokuty, další německá města zavádějí ekologické zóny

aktualizováno 
Už čtyři desítky německým měst rozestavěly před vjezdem do svých centrálních částí novou značku "Umwelt ZONE", pod ní je dodatková tabulka s barevnými kroužky. Pro řidiče to znamená, že za ni nemohou vjet bez speciální nálepky se zobrazenou barvou. Jinak jim hrozí pokuta od 40 eur.

Emisní zóny v německých městech | foto: Climate Company

Například v Mnichově lze bez nálepky na čelním skle jezdit jen po vnitřním městském okruhu označeném jako "Mittlerer Ring". Kdo chce z tohoto vnitřního obchvatu sjet blíže středu města, musí mít na skle příslušnou plaketu. Ani cizinci výjimku nemají.

"Kdo tam vjede bez zelené plakety, dostane pokutu 60 EUR. Stalo se mi to v pondělí," varuje čtenář MF DNES. "Stáhli do Mnichova policisty z celého Bavorska a pořádají hon na auta bez Umwelt-plakety," dodává.

Emisní zóny v německých městech

Regulace jemného polétavého prachu rozdělují auta do čtyř skupin. Čím méně emisí a tím méně prachu, tím lepší plaketa.

Nejstarší vozy s benzinovým motorem bez řízeného katalyzátoru a auta na naftu plnící jen normu Euro 1 nemají nárok na žádnou nálepku. Čtyřicet německých měst už je vůbec do svých center nepouští.

Majitelé novějších vozů dostávají na požádání nálepku červené, žluté nebo zelené barvy. Vydávají se na základě údajů o emisích v technickém průkazu.

Známky pro vjezd do emisních zón v německých městech

Všechna benzinová auta plnící alespoň normu Euro 2 dostávají nejlepší zelenou známku, u dieselů rozhoduje množství vypouštěných škodlivin. Na zelenou plaketu dosáhnou zpravidla auta nanejvýš čtyři roky stará.

V první etapě zavádění zón zatím většina měst toleruje vjezd autům se všemi třemi barvami nálepek. Postupně však budou radnice přísnější a začnou zakazovat vjezd autům s červenou vinětou, později žlutou a nakonec zůstane průjezd středem města jen pro vozy plnící nároky na zelenou.

Berlín nebo Hannover mají v plánu pouštět do center jen zeleně označená auta už od příštího roku.

Nálepku přiděluji v Německu na počkání a po zaplacení pěti eur (asi 140 korun) například stanice technické kontroly Dekra nebo TÜV. V Česku začínají plakety vydávat také pracoviště STK za 300 korun, na základě velkého technického průkazu. Seznam českých STK, které prodávají Ekologické plakety ZDE

Ekologické zóny v Německu

Město platí od chystá se
Berlin 1.1.2008 pro sk. 1 1.1.2010 pro sk. 3
Dortmund 1.10.2008 pro sk. 2
Hannover 1.1.2008 pro sk. 1 a 1.1.2009 pro sk. 2 1.1.2010 pro sk. 3
Köln 1.1.2008 pro sk. 1 1.1.2010 pro sk. 3
Ilsfeld 1.3.2008 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Leonberg 1.3.2008 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Ludwigsburg 1.3.2008 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Mannheim 1.3.2008 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Reutlingen 1.3.2008 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Schwäbisch G. 1.3.2008 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Stuttgart 1.3.2008 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Tübingen 1.3.2008 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Pleidelsheim 1.7.2008 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Bochum 1.10.2008 pro sk. 1
Bottrop 1.10.2008 pro sk. 1
Duisburg 1.10.2008 pro sk. 1
Essen 1.10.2008 pro sk. 1
Frankfurt a.M. 1.10.2008 pro sk. 1 1.1.2010 pro sk. 2 a 1.1.2012 pro sk. 3
Gelsenkirchen 1.10.2008 pro sk. 1
Herne 1.10.2008 pro sk. 1
Mühlheim a.d.R. 1.10.2008 pro sk. 1
München 1.10.2008 pro sk. 1 a 1.1.2009 pro sk. 2
Oberhausen, 1.10.2008 pro sk. 1 1.1.2010 pro sk. 2
Recklinghausen 1.10.2008 pro sk. 1 1.1.2010 pro sk. 2
Augsburg 1.1.2009 pro sk. 1 01.01.2011/12 pro sk. 2/3
Bremen 1.1.2009 pro sk. 1 01.01.2011/12 pro sk. 2/3
Heilbronn 1.1.2009 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Herrenberg 1.1.2009 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Karlsruhe 1.1.2009 pro sk. 1
Mühlacker 1.1.2009 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Neu-Ulm 1.1.2009 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Pforzheim 1.1.2009 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Ulm 1.1.2009 pro sk. 1 1.1.2012 pro sk. 2
Düsseldorf 15.2.2009 pro sk. 1 a 1.1.2012 pro sk. 2
Wuppertal 15.2.2009 pro sk. 1 a 1.1.2012 pro sk. 2
Freiburg i.Br. 1.1.2010 pro sk. 1 a 1.1.2012 pro sk. 2
Heidelberg 1.1.2010 pro sk. 1 a 1.1.2012 pro sk. 2
Regensburg 1.9.2008 pro sk. 1

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.