Zpomalovací pruhy, které se táhnou přes celou vozovku

Zpomalovací pruhy, které se táhnou přes celou vozovku - Většina řidičů je nesnáší. kromě zhoupnutí si stěžují, že jim retardéry ničí auto | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

Pozor, na silnici překážka

  • 59
Zpomalovací pruhy zvané retardéry zvyšují podle odborníků bezpečnost v ulicích až o třicet procent. Nelze však spoléhat jen na ně. "Myslet si, že se situace vyřeší jen jimi, je mylné," říká Jindřich Frič z brněnského Centra dopravního výzkumu.

Pomalejší jízda
Retardérů je řada druhů. Od klasických rovných pásů až po typy složené z kulatých "talířů". Rovněž materiál je různý, od kovu přes beton až po plast. Na vozovku se skládají po částech a uchycují se šrouby do asfaltu či dlažby. Umístění retardérů není povoleno na vozovkách první třídy, pouze nižších. Kde budou, rozhodují obce a města ve spolupráci s dopravní policií. Někde místa vybírají speciální dopravní komise měst. Často reagují na žádosti obyvatel. Podle expertů na dopravu zvyšují retardéry bezpečnost provozu až o 30 procent. Dokazují to ukazatelé nehodovosti v daných lokalitách.

Odpovídá Jindřich Frič z brněnského Centra dopravního výzkumu

Některá města retardéry chtějí, jiná ne. Kdo má pravdu?
Mezi klady rozhodně patří, že se sníží rychlost dopravního proudu, mezi nevýhody zase to, že se v místě zvýší hlučnost a možná i trochu prašnost. Jde ale o konkrétní provedení retardérů. Ty, jaké se používaly dříve, byly absolutně nevhodné.

Jak má správný retardér vlastně fungovat?
Používá se hlavně v obytných zónách a na zklidněné komunikace. V podstatě slouží k tomu, aby komunikace nebyla jednotvárná, aby na ní nebyly dlouhé přímé úseky, což vede řidiče ke zvýšení rychlosti. Bohužel se tak děje často na komunikacích, kde se ve velké míře pohybují i děti.

Jaký typ zpomalovačů je tedy nejvhodnější?
K retardérům jsme vytvořili jakési technické návody, jak a kde je vhodné je použít. Je to více jak šedesátistránková publikace. Obecně lze říci, že rozdíly jsou v použitém materiálu a samozřejmě v provedení. Musejí odpovídat komunikaci podle její funkce. Záleží také na rychlostních limitech, jaké v místě platí, i na skladbě dopravy. Těch faktorů je celá řada.

Jak moc vadí třeba při zimní údržbě?
Upozorňuje na ně značka, takže když zapadají vyšší vrstvou sněhu, měl by o nich řidič vědět. Ale může se stát, že na ně najede radlicí. Je ale třeba si uvědomit prvotní důvod, proč se retardéry na vozovku dávají. Takže se údržba musí přizpůsobit účelu komunikace a ne že podle údržby budeme navrhovat vozovky.

Jaké další prvky slouží pro zpomalení vozidel?
Jde o celý komplex opatření, které ovlivňují chování řidičů motorových vozidel. Vše je zacíleno v prvé řadě na bezpečnost. Jsou to vysazené chodníkové plochy, zvýšené plochy křižovatek, parkovací zálivy, prvky zeleně. Vše pak musí být ze stavebního a urbanistického hlediska sladěné. A hlavně tedy, aby se řidič choval takovým způsobem, jakým se v té oblasti chovat má.