Odborník na dopravu nákladních aut Irenej Štalmach prosí řidiče osobních vozidel, aby více tolerovali kamiony. Hlavně při tomto manévru.

Odborník na dopravu nákladních aut Irenej Štalmach prosí řidiče osobních vozidel, aby více tolerovali kamiony. Hlavně při tomto manévru. | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Řidiči osobáků se chovají sobecky. Od kamionů radši dál, radí Besip

  • 415
Přemýšlíte při předjíždění kamionu, do jaké blízkosti a kde všude vás řidič náklaďáku ještě vidí? Nová nákladní auta jsou vybavena dostatečným množstvím vypouklých zrcátek, řidiči vidí dobře téměř všude včetně místa pod dveřmi a těsně před kabinou. Slepým bodem zůstává místo těsně za návěsem.

Řidiče osobních aut náklaďáky často obtěžují. Vadí jim blokování silnic, stěžují si na pomalejší jízdu, nejvíce ze všeho pak na předjíždění jiných nákladních aut a kamionů. Na silnicích pak šoféři osobních vozů zbytečně riskují, nedodržují vzdálenosti a manévrují těsně kolem kamionu. I když jsou moderní nákladní auta vybavená řadou zpětných zrcátek a řidiči díky nim vidí téměř všude, těsně za návěsem vás nepostřehnou.

Nehody kamionů v číslech

  • V letech 1993 až 2015 u nás zemřelo 739 řidičů nákladních automobilů. Tři lidé ze sta tedy seděli ve chvíli smrti za volantem nákladního automobilu. Loni zemřelo těchto řidičů nejméně v historii, na silnicích přišlo o život 19 řidičů nákladních automobilů, což meziročně znamenalo o 10 lidských životů méně.
  • Vinou řidičů nákladních automobilů zemřelo vloni 74 lidí - tedy o sedm více než v předchozím roce. Největší počet dopravních nehod pak zavinili řidiči malých nákladních automobilů do 3,5 tuny. Při 4 741 nehodách zemřelo 35 lidí. Druhou nejčastěji bourající skupinou byli řidiči nákladních automobilů nad 12 tun.
  • V drtivé většině nehod zaviněných řidiči nákladních automobilů (73 %) byl příčinou nesprávný způsob jízdy, následován nedáním přednosti (13 %), nepřiměřenou rychlostí (12 %) a nesprávným předjížděním (2 %).

Zdroj: BESIP

„Řidič současného kamionu má přehled o situaci nejen v jiných jízdních pruzích, ale také v bezprostřední blízkosti kamionu. Vidí, co se děje na obou stranách pod dveřmi do kabiny, ale i přímo před vozem. Jediné místo, o kterém nemá přehled, je v blízkosti zadní části návěsu, kde může být případně schované celé menší osobní auto nebo motocykl,“ potvrdil Martin Farář, vedoucí Besipu, který jízdu s kamionem testoval.

Starší náklaďáky mají plochá zrcátka, která neobsáhnou tak velký prostor. Řidiči by tedy měli při míjení kamionu co nejrychleji vyklidit prostor přibližně na úrovni zadního kola tahače, tam mívají slepý úhel nejčastěji.

Netrpěliví šoféři za volantem osobního auta často kamionům provedou takzvanou „myšku“. Podle expertů z Besipu jde o nejnebezpečnější manévr osobáku vůči nákladnímu autu. „Vyzkoušeli jsme si brzdnou dráhu zcela prázdného kamionu s návěsem. Při rychlosti 80 kilometrů v hodině byla přesně jednou tak dlouhá než u osobního auta. Pokud je kamion plně naložený, a takových jezdí po silnici největší množství, brzdná dráha se ještě mnohem více prodlouží. A když se osobní auto náhle zařadí před kamion, jen proto, že je tam pro něj dostatečný prostor, je zaděláno na malér,“ varuje Farář. Řidič kamionu totiž nedokáže při sebelepší vůli včas zareagovat, protože tuny nákladu mu to nedovolí.

Člověk za volantem osobního auta by si měl při takových manévrech uvědomit, jak je kamion starý a odhadnout jeho technický stav. „Musíme mít na mysli, že ne každý majitel nebo provozovatel nákladního auta nebo kamionu mu věnuje potřebnou péči. Špatný technický stav pak má zásadní vliv na brzdění, chování auta, a tak dále“ dodal Farář.

29. října 2014

Nešťastná D1

Nehody kamionů často zcela ochromí dopravu na nejfrekventovanější dálnici D1. Je to vinou rostoucí hustoty provozu, špatným technickým stavem dálnice a pak nedostačujícími dvěma jízdními pruhy. „Téměř každá havárie kamionu na D1 zastaví veškerý provoz a důsledkem jsou mnohahodinové kolony. Tam, kde jsou řidičům k dispozici tři pruhy, se doprava lépe rozloží. Kamiony, které se v kopcích předjíždí, mají větší prostor a nezdržují auta, přijíždějící za nimi. Vzniká daleko menší možnost konfliktních situací,“ uvedl Farář.

Řidiče osobních aut nejvíce rozčilují předjíždějící se kamiony. Těžké kolosy se předjíždějí jen velmi pozvolna a člověk za volantem osobáku často kroutí hlavou a netrpělivě čeká, až se pruh uvolní a on může znovu dupnout na plyn. Podle dopravních expertů však nejde o žádnou provokaci ze strany ‚kamioňáků‘.

„Řidič kamionu jede svou rychlostí, kterou se snaží udržet. Když totiž zpomalí, už se v kopci jen těžko zpátky rozjíždí, náklad mu to nedovolí. Nezbývá mu tedy, než držet nohu dál na plynu a předjet svého o něco pomalejšího kolegu,“ vysvětlil odborník na dopravu nákladních aut Irenej Štalmach s prosbou na řidiče osobáků, aby kamiony při tomto manévru více tolerovali.

Řidiči osobáků se chovají sobecky a nebojí se o život

Řidiči osobních aut nezvažují jiné podmínky jízdy pro kamiony, nenapadne je, že když se zařadí těsně před náklaďák, nebo jej nedejbože 'vychovávají' nebezpečnými manévry na dálnici, tak balancují na hraně bezpečnosti, míní školitel bezpečné jízdy nákladních automobilů a krajský koordinátor BESIPu Irenej Štalmach.

Současné kamiony jsou vybaveny spoustou zpětných zrcátek a jejich řidiči vidí...

Jaké kritické situace nastávají řidičům těžkých kamionů?
Alfou a omegou řidiče kamionu je náklad. Když není dobře připevněný, zadělává si řidič na velké problémy. Velký silniční problém nákladních aut je i omezená nosnost mostů. Představte si, že jedete po úzké silnici s naloženým čtyřicetitunovým kolosem, a najednou přijedete k mostu, u kterého je značka Nosnost 12 tun. A co teď? Pozvat si vrtulník, aby kamion otočil, samotnému se to totiž na silnici nepovede. Nebo couvat třeba osm kilometrů zpět, než půjde vůz otočit jinde nebo odbočit jinam? To nepřipadá v úvahu! Značení nosnosti mostů je u nás špatné. Podjezdové výšky mostů jsou v pohodě a navíc bývají i dobře označené, ale nosnost je tragédie, kterou jsem nezažil nikde jinde ve světě. Pak řidiči nezbývá, než to risknout, překročit předpisy a na svou zodpovědnost takový most přejet.

Na co byste upozornil řidiče osobních aut ve vztahu ke kamionům?
Typické je, když se auto zařadí těsně před kamion. Je to velice nebezpečné, protože naložený kamion má daleko delší brzdnou dráhu než osobní auto. Řidič v autě, které předjíždí, nezkoumá, že by to kamion za ním nemusel ubrzdit. On své auto bez problémů přibrzdí a přemýšlí jen o tom, aby měl před kamionem dostatek místa. Že ale pro něj může být takový manévr vyloženě nebezpečný, to jej v té chvíli nenapadne.
Také se často stává, že se na silnicích najde mentor, který chce řidiče kamionu vychovávat. Například, když se dva kamiony dlouho předjíždí a auta za nimi musí zpomalit. Když mohou opět přidat, uprostřed kopce dupnou před kamionem na brzdu a pak odjedou. To je klasika. A těžký kamion se musí těžko znovu rozjíždět a blokuje další auta za sebou.
Stává se, že vás osobák nenechá odbočit. Potřebujete se s kamionem dostat do pravého pruhu kvůli odbočení a auto vás tam nechce pustit. Kamion přidá, osobní auto vedle také přidá, kamion přibrzdí, auto také přibrzdí. Je to schválnost, která se nemusí vyplatit.
Mnoho řidičů dnes jezdí bez respektu. Jakoby neměli strach o život, nejen někoho jiného, ale ani život vlastní. Jako extrémní na českých silnicích také cítím, že řidiči neumí jezdit vpravo. Kdyby jezdili u svého okraje silnice, v prostředku by zůstávalo místo na řešení krizových situací, které mohou nastat. A řidiči nemají často odhad. Třeba jakou rychlostí se k nim zezadu blíží rychlejší auto nebo motorka.

Co když se chová samotný řidič kamionu nezodpovědně, třeba když se v obci lepí na zadek auta?
Pravda, jde skutečně o nezodpovědného řidiče. Ale nezodpovědných je na silnicích mnohem víc lidí. Zrovna tak se můžete zaměřit na řidiče osobních aut, motocyklisty, cyklisty, chodce. Na druhou stranu, znáte jediný případ, že by nákladní auto vytlačovalo někoho úmyslně ze silnice, jako se to stalo na dálnici mezi osobními auty? To vám nikdo neudělá. Prostě se někdy chováme sobecky. Například, když dříve jezdily české kamiony za hranice, řidiči se vzájemně zdravili. Teď už je to spíš výjimka. Přesto zatím platí, že když je český kamion v nesnázích, většinou mu jiný český kamion pomůže.
Zdroj: BESIP