"Je to zařízení ze Švýcarska – nejlepší na světě. Takzvaný varovný systém pracuje na základě informací z meteostanic. Měří teplotu vzduchu, teplotu vozovky, vlhkost, směr a sílu větru a také rosný bod. Dokáže tak s předstihem upozornit, že se na silnici může objevit náledí,“ popisuje náměstek ředitele pražské Technické správy komunikací Petr Kožíšek.
Hlídají se hlavně mosty
Zařízení pošle v takovém případě varování na dispečink a na místo hned vyrazí sypače.
"Na pěti úsecích se dokonce vozovka ošetří sama," upozorňuje na moderního pomocníka silničářů Kožíšek.
Podle něj se varovný systém montuje hlavně na mostech a v kopcích – tedy v místech, kde je riziko námrazy nejvyšší.
Vozovka na mostě má totiž nižší teplotu než v terénu, v kopcích zase auta častěji brzdí, nebo se jim naopak protáčejí kola, a sníh se tak uklouzává.
Solný postřik automaticky rozpouští led například na nájezdu na Barrandovský most z Barrandova, na magistrále u Florence, na Vysočanské estakádě či u Strahovského tunelu na Smíchově.
Sypače na varování vyjíždějí například na ulici 5. května, Evropskou, Čimickou, Českobrodskou nebo na Lahovický most.