Pozorný kupec se může bránit podvodníkům

- Podvody a nepoctivé úpravy poznamenávají podle názoru odborníků v průměru každou druhou ojetinu nabízenou na prodej, ovšem proti nepravostem se může poučený kupec více či méně úspěšně bránit. Na některé z častých problémů upozorňujeme s využitím informací šéfa nákupu autobazaru AAA Auto Praha Tomáše Pánka, Petra Svobody, který v Plzni vede Bosch diesel servis a obchoduje s novými i staršími auty,a Rudolfa Mudry,spolumajitele tradičního bazaru Mudra Hošek v Karlových Varech.
Leasingové podvody: Auta na prodej nabízejí podvodníci, kteří je získají u některé z leasingových společností a zneužívají přitom okolnosti, že policie nezapisuje do technického průkazu majitele, nýbrž jen držitele. Splátky po prodeji auta přestanou platit a kupec - byť podvod netušil - vůz pochopitelně vrací leasingové společnosti. Prevencí proti tomu je důkladné zjištění minulosti a prověrka vlastnických vztahů u kupovaného vozidla. Nezorientovaný motorista je proti šířící se nepravosti obvykle bezbranný, a ojetinu by tedy měl pořídit za pomoci zprostředkovatele, který rizika plynoucí z nákupu vozu bere na sebe. Může to být třeba některý z velkých bazarů nebo značkový prodejce, který obchod nezprostředkovává, nýbrž auta před dalším obchodem vykupuje a poskytuje na ně záruku.

Podvody v dokladech: Jakkoliv nesouhlasící či viditelně upravovaná čísla (nestejné mezery nebo výška, různost vyražení atd.) karoserie či motoru, úpravy v dokladech bez úředního potvrzení, nejasné spoluvlastnické a majetkové vztahy stejně jako nevyřešená zástavní práva, falešné plné moci k prodeji a podobně jsou důvodem ke ztrátě zájmu o nabízený vůz.

Kradená auta: Odcizená nebo v cizině těžce havarovaná auta, legalizovaná v Česku k provozu s využitím padělaných či nepůvodních dokladů, jsou schopny se značnou úspěšností eliminovat firmy, které se zabývají prověrkami původu vozidel. Jistější je ale koupě ojetiny s naprosto jasnou minulostí, tedy vozu pořízeného, provozovaného a řádně servisovaného v tuzemsku, u oficiálního dealera, který veškeré údaje eviduje ve svých databázích. Varováním je i sebemenší nesrovnalost v upevnění identifikačních tabulek či jiných znaků karoserie - navařovaný kus dílu, popraskaný tmel mezi jednotlivými karosářskými díly a podobně. Podezřelé jsou také neoriginální klíče.

Lustrace automobilu: Konstatuje jen tolik, zda vůz není v tuzemsku či v cizině hledaný jako kradený. Z firem, které se zabývají prověrkami ojetin, je tedy dobré volit takovou, která umí zjistit, zda vůz opravdu byl evidován a provozován v zemi, z níž byl údajně dovezen, a zda tam nebyl trvale vyřazen z provozu po totální havárii.

Rok výroby: Mnoha podvodníkům se podařilo zvlášť při dovozu ojetin z Německa zaměnit v dokladech vystavovaných k autu v tuzemsku rok výroby s rokem uvedení do provozu. Údaje se v nejhorších případech liší až o pět let.

Zatajené opravy po haváriích: A vizují je nestejné spáry (měly by být zhruba čtyřmilimetrové) mezi jednotlivými díly karoserie (kapota - blatníky - dveře), chybějící plastová hmota ve spojích navařovaných dílů, nerovnosti a stopy po opravách v exponovaných místech (přední brýle, úchyty chladiče, zavěšení kol), sváry na podlaze, měněná či vyrovnávaná ramena přední nápravy, nepřesnosti v napojení předních podběhů a podobně. Pro posuzování kvality opravy je opět nejlepší názor odborníka, laický kupec by měl před prohlídkou nabízeného vozu důkladně vidět minimálně dvě až tři stejná auta.

Lak: Stopy laku na těsnění kolem dveří, rozdílný lak v útrobách vozu a nestejné množství metalických přísad v metalickém laku svědčí o tom, že vůz byl buďto celý nově nastříkán nebo na laku opravován.

Kódování dílů a součástí: Okna, plastové díly, gumové hadice a bezpečnostní pásy jsou u většiny moderních aut označeny rokem výroby, který by měl souhlasit či být jen o málo starší, než je rok výroby vozu nabízeného na prodej. Výměny by měl majitel logicky zdůvodnit.

Chybějící airbagy: Správnou funkci airbagů signalizuje kontrolka, která po chvíli zhasne. Kde kontrolka není, vyplatí se konzultace a prohlídka ve značkovém servisu.

Přísada do oleje, které dočasně zvyšují těsnost motoru: Podvodníci je používají ve vyběhaných autech, která kouří a berou olej. Přísada problém řeší na pár tisíc kilometrů, nepravost těžko odhaluje i na slovo vzatý odborník. Ke zjištění může přispět delší - nejméně půlhodinová - jízda vozem na maximální výkon například na dálnici.

Chybějící či nefunkční katalyzátor: Má-li mít nabízený automobil podle dokladů katalyzátor, tak je nezbytné na výfukovém systému zjistit, zda ho skutečně má. Je-li katalyzátor řízený, tak se vyplatí lehce zatáhnout za jeho drátek, který podvodníci někdy ani nepřipojují. Jednoznačnou prověrkou je emisní kontrola za 350 korun.

Upravený tachometr: Podvodníci umějí nastavit jakýkoliv tachometr na hodnotu, která jim vyhovuje. Padělají i plomby. Víc než údaj tachometru je tedy dobré sledovat skutečný technický stav nabízeného automobilu a údaje v servisních knížkách, byť i ty se dají - jak ukazují zkušenosti - padělat. Směrodatná je proto opět databáze dealera, který vůz prodal a servisoval. O kilometrech mohou vypovídat také účty za údržbu v servisech s daty prací a stavem tachometru. Směrodatné jsou jen účty s číslem karoserie a státní poznávací značkou, poslouží i protokoly z prohlídek ve stanicích technické kontroly. Auto s doložitelným počtem kilometrů m ůže být až o dvacet procent dražší než vůz bez důkazů o minulosti.

Prosezená sedadla: Signalizují, že automobil má hodně za sebou. Jsou-li prosezená i vzadu, tak je zřejmé, že vůz jezdil plně vytížený. O způsobu užívání dost napovídá i stav zavazadlového prostoru. Vaklají-li mírně pootevřené dveře u řidiče v pantech, lze rovněž předpokládat, že vozidlo má za sebou dlouhou a pernou službu. Totéž avizují opotřebené a nejostřejších hran zbavené zámky a klíčky k autu či probroušené kotouče brzd.

Vlhké koberce v kabině či kufru: Značí, že do auta zatéká - třeba po nekvalitní karosářské opravě. Obstojí-li vůz v myčce, neměl by mít větší problémy ani v dešti.

Kola a pneumatiky: Mají být rozměrů, uvedených v dokladech vozidla. Sestava kol musí odpovídat předpisům. Nerovnoměrně sjeté pláště naznačují závady v geometrii vozu, někdy dané nekvalitní karosářskou opravou.

Gumy na pedálech: Jsou-li hodně ošlapané či dokonce prodřené, svědčí o spoustě kilometrů na kontě nabízeného vozu. Jsou-li nové či dokonce neoriginální, tak značí, že prodávající zmíněný problém maskuje. Spoustu najetých kilometrů signalizuje také oblýskaný volant a osahaná řadicí páka.

Ačkoli auta v bazarech vypadají dobře, jejich pravý stav odhalí až najeté kilometry.