Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pozvání do kabrioletu

  17:16aktualizováno  17:16
- Kulisou tragédie se v září roku 1927 stalo rozzářené podvečerní nábřeží ve francouzské Nizze a v hlavní roli vystupovaly slavná tanečnice Isadora Duncanová a elegantní bugatka. Umělkyně odmítla nabízený kožený plášť, kolem krku si nonšalantně obtočila dlouhý červený šál, který ji doprovázel při řadě vystoupení, a nasedla do vozu. Po pár metrech jízdy se šál, vlající z otevřeného vozu, namotal do paprsků zadního kola a své majitelce zlomil vaz - z divadelní rekvizity se tak stal smrtící nástroj.

Od zářivých disků dnešních kol už útlým krkům pánů i dam žádná podobná nehoda nehrozí, ale na toho, kdo podlehne vábení kabrioletů, přesto číhají jistá úskalí. Jen málokdo o nich však ví, a pokud alespoň tuší, ignoruje je - než poprvé usedne za volant problémům tváří v tvář. Své dávné touze nedávno podlehl i třiadvacetiletý Martin Kuchař z Holýšova. Po několika týdnech však jeho nadšení citelně ochladlo.
"Je to skvělá věc - pokud ovšem žijete v Kalifornii nebo na Floridě, a ne v Čechách, kde věčně cedí," skřípe zuby bývalý nadšenec. "Vypěstoval jsem si fantastickou rýmu, takže i v létě nakonec jezdím s kulichem a šálou jako idiot."

Dopředu, nebo dozadu?
Kromě toho Martin všem milovníkům aut bez střechy doporučuje zatraceně si rozmyslet pozvání na vyjížďku, zvlášť pokud jsou třetí či čtvrtí v pořadí.
"Dvojice na předních sedadlech je na tom bezpochyby lépe, protože ji chrání čelní sklo," uvádí Miloš Štefl z ORL kliniky fakultní nemocnice v Brně - Bohunicích. "Odnesou to spíš ti vzadu. Víc tam fouká, dostane se k nim i víc nečistot a prachu."
"V kabrioletu pravidelně jezdím při svých pobytech v Americe," říká například soukromý pražský gynekolog Pavel V. "Chce to ale krátké vlasy a na tachometru maximálně padesát kilometrů v hodině."
Při větší rychlosti se totiž mírný vánek změní v bouřlivý severák a na své si přijdou oči, uši, nos, ústa i krk, tedy ty nejchoulostivější a zároveň nejhůř ochranitelné části těla. Jistě, dají se použít helmy a motocyklistické brýle, ale v takovém případě ztrácí vyjížďka kabrioletem veškerý svůj půvab a glanc. Když už, patří k eleganci otevřených vozů spíš kožené bundy, šálky a šátky - a ten, kdo si je pro strýčka příhodu vezme s sebou, rozhodně neprohloupí. Ostatně prochladnutí nedělá dobře ani svalům v oblasti krku a zad.

Uši, zuby a krk
"Lidem, kteří si potrpí na častější rýmy, bolesti v krku a chronické záněty dutin kabriolet rozhodně nepomůže," varuje doktor Štefl. "Pozor by si měli dávat také ti, kteří trpí migrénami, případně lidé, kteří za sebou mají operaci uší a vůbec by neměli přijít do průvanu."
Uši však mají zcela specifické postavení. Pravda, většinou nevyžadují zvláštní ochranu a vydrží ledacos, ale zato nervy, vedoucí do zvukovodu, reagují na kdeco - bolesti zubů a čelistního kloubu, angíny či prochlazení páteře.
"Podráždění zubů zimou a průvanem se často promítne právě do oblasti ucha, a v takovém případě pomůže spíš návštěva stomatologického oddělení," radí doktor Štefl. "Každopádně pokud někdo jezdí v kabrioletu a bolí ho zub, může téměř najisto počítat s tím, že ho bude bolet dvakrát déle a dvakrát víc."

Stříbrná metalýza s otevřenou střechou.

Červený kabriolet se ztahovací střechou.

Žlutý kabriolet značky Opl se ztaženou střechou.

Autor:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.