Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pragovky: Auta, která vozila herečky i odpadky

  12:12aktualizováno  12:12
Na cesty po Československu v něm vyrážel prezident Masaryk a na filmové premiéry se jím mohla vozit i herečka Lída Baarová. Stejně tak je používali hasiči, popeláři a na začátku 90. let minulého století ve vozech téhle značky vyháněli čeští vojáci z Kuvajtu irácké okupanty. Přede dvěma lety jejich výroba skončila. Automobily značky Praga.

Spanilá jízda automobilů Praga | foto: Robert RambousekMF DNES

Téměř stovku historických vozidel, převážně právě pragovek, mohli včera v centru Prahy obdivovat všichni, kdo se ocitli v Opletalově ulici. Příznivci a majitelé vozidel značky Praga tady slavili sté výročí založení automobilky.

"Všechny vystavené automobily Praga vznikly před rokem 1939. Zajímavý je například nejstarší vůz Praga Alfa z roku 1913 nebo vyhlídkový autobus Praga z roku 1921,“ popisuje jeden z organizátorů a majitel pěti veteránů Petr Štohl.

V pragovce jezdilo osmdesát procent taxikářů
Pražská továrna na automobily se zrodila v roce 1907, kdy se na jejím založení domluvily dvě firmy – strojírny Františka Ringhoffera a První českomoravské továrny na stroje v Praze-Libni.

Než se však dokázala Pragovka vypracovat na nejvýkonnějšího výrobce aut v celém Československu, uběhly ještě desítky let. "Největší rozmach zaznamenala Pragovka ve třicátých letech,“ upozorňuje Petr Štohl z Veteran Car Clubu Praga.

Hlavní výhodou automobilky byl obrovský rozsah výroby. "Uměla vyrobit nejen automobily, ale i zemědělské stroje, vodní čluny, helikoptéry, letadla, traktory či vojenskou techniku,“ mapuje rozmanitost strojů, které sjížděly z výrobních pásů, Štohl.

Díky všestrannosti a především díky spolehlivosti se stala Pragovka jednou z nejoblíbenějších značek. Důkaz? "Ve 30. letech 20. století představovala Pragovka zhruba šedesát procent veškeré automobilové výroby u nás. Z deseti taxikářů jich v Praze mělo osm pragovku,“ dokládá na příkladu Štohl.

Pragovky tehdy mohl člověk potkat doslova na každém kroku. Firma totiž vyráběla sanitní, hasičské nebo četnické vozy, ale také kropicí, zametací nebo popelářské vozy.

Velkou část její výroby však tvořily zakázky pro armádu. Kromě pásových vozidel začala firma v roce 1953 vyrábět i legendární "vejtřasky“ neboli terénní nákladní vozy Praga V3S, které česká armáda používá dodnes.

Poslední vůz vyjel v roce 2005
Sláva automobilové značky, která v názvu nesla jméno hlavního města, se nesla i za hranice Československa. Pragovky jezdily v Rusku, Polsku, Maďarsku, Rumunsku. Taxíky se značkou Praga si mohli lidé objednat dokonce i v Americe.

Začátek konce slavné éry znamenala pro automobilku druhá světová válka. V roce 1945 zničily bomby devadesát procent továrny v Libni.

Mnohem větší ránu však firmě zasadila změna režimu. "Komunisté určili, že se tu budou vyrábět osobní auta. Chtěli, aby vyráběla převodovky, kabiny a takové věci, čímž ji v podstatě zničili,“ míní Štohl.

Poslední ránu uštědřila automobilce porevoluční privatizace. Z ní už se fabrika nevzpamatovala. Poslední vyrobený automobil se značkou Praga vyjel ze závodu v Čáslavi v roce 2005.

Autoři: ,




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.