Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha: Město popelnic i žihadel

  17:00aktualizováno  17:00
Čím jezdí Pražané? Škodovky, Fordy, Opely, ale i vozy exotických značek, o nichž se vzhledem k ceně může většině řidičů jen zdát. Vozový park se za 15 let změnil k nepoznání. Zatímco dříve se na auta stály fronty, teď je prodejci řidičům bezmála vnucují.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

Při pohledu na pražské silnice si pozorovatel může připadat jako v bláznivémfilmu, který paroduje zároveň gangsterku, příjezd státnické návštěvy ze Sovětského svazu a party květinových dětí.

Je totiž docela dobře možné, že se na jedné křižovatce setkají francouzský vůz Citroën 11, sovětská vládní čajka a hippies automobil Bedford. Všechny tři značky má Praha ve svém vozovém parku po třech kouscích.

Alespoň to vyplývá z čerstvých magistrátních čísel. Podle nich je v Praze přihlášeno na 570 tisíc aut. „V registru ale určitě bude množství mrtvých papírů, některé značky jsem na silnicích už léta neviděl,“ mírní nadšení Petr Kožíšek z odboru dopravy Technického muzea.

Zkrátka aera, pragy, jawy a waltery nevyjíždějí z garáží každý den. Větší úspěch bude mít člověk, který bude hledat supersportovní vozy.

Ačkoli si na fešáckou jízdu britského sporťáku Aston Martin bude muset jít podívat do kina na některou z bondovek, vyhlášenou závodnickou značku Ferrari může potkat v Praze až dvaapadesátkrát, a to v nejrůznějších podobách.

"Zřejmě nejoblíbenější mezi Pražany je Ferrari 430, které je přihlášeno ve dvanácti exemplářích,“ je překvapen Peter Košťál z Ústředního automotoklubu. Před patnácti lety byl větší zájem například o německá auta, ale to už dnes neplatí. "Velmi luxusní vozy se u nás prakticky neprodávají. Ojetiny se dováží z celé Evropy,“ tvrdí Pavel Tunkl, tajemník Svazu dovozců automobilů. Nová auta do českého hlavního města míří i přes moře.

Italské lahůdky a američtí drahoušci
A pražský chodec může dál snít -pět Lamborghini, pětačtyřicet Maserati a třiačtyřicet kusů americké legendy Chevrolet Corrvette, kterým podle znalců nemá smysl jezdit pomalu. O tom, že Pražané milují rychlost, vypovídá i šest vozů Dodge Viper. "Raketa na kolech, která dokáže zrychlit z klidu na sto za 3,9 sekundy,“ glosuje Košťál.

A opět je tu jedna inspirace z filmového plátna. Americký automobil DeLorean DMC 12, jehož prototyp hrál v populární fantastické trilogii Návrat do budoucnosti. Přímo z výzbroje americké armády získala Praha i tři hummery, terénní auta s více než třemi sty koní.

Ale není to jen rychlost, co Pražany láká. Desítky řidičů si dopřávají luxus a noblesu v podobě známých britských značek. "Kromě německého Mercedesu třídy S, v prodlouženém provedení 521,5 centimetru, je to jeden Bentley Continental R, sedmnáct Daimlerů a pět vozů Rolls-Royce,“ doplňuje Peter Košťál z Ústředního automotoklubu.

Oblibě se překvapivě i těší i automobily, které nabízejí i značnou míru nepohodlí. „Patří mezi ně britské značky Caterham a Morgan. Jsou obvykle dvoumístné, otevřené s minimem další výbavy, takže je ocení jen opravdoví sportsmeni,“ myslí si Košťál. Devětadvacet Pražanů jde ještě dál. Právě tolik řidičů si totiž zaregistrovalo takzvaný hadrák. Tedy vozítko Velorex, které proslavil Josef Abrahám ve filmu Vrchní, prchni!

V Praze jasně vedou škody, následují fordy, opely a francouzské vozy Renault a Peugeot. "Podle toho, kolik typů Porsche jezdí, to vypadá, že patří k dobrému image Pražana mít aspoň jedno v garáži,“ usmívá se Peter Košťál. I když za stovkou typů se skrývá "pouhých“ 377 vozidel.

***

Když se na auta stály fronty
Systém prodeje automobilů se v Česku za posledních dvacet let absolutně změnil. Zatímco před rokem 1990 vedla touha lidí vlastnit auto k tomu, že několik nocí polehávali ve spacácích před mototechnou, dnes stačí vyrazit k nejbližšímu autosalonu a za několik desítek minut už můžete odjíždět v novém voze. Mnohdy se dá auto pořídit dokonce i přes internet.

"V Praze jsou dnes desítky prodejen s automobily, které se mohou přetrhnout, aby vám auto vnutily. Ale před revolucí se na nový vůz čekalo několik měsíců i rok,“ popisuje Jaroslav Šindelář, který svůj život zasvětil právě autům. Zatímco za minulého režimu, kdy bylo auto nedostatkovým zbožím, pracoval v autodílně, dnes radí mladým dealerům, jak nejlépe vůz prodat.

Koupit auto nebylo za minulého režimu nic jednoduchého. V šedesátých letech se zákazníci neobešli bez speciálního poukazu, v sedmdesátých letech zas mototechny přišly s pořadníky. Problémy byly i s náhradními díly.

"V dílně jsme měli porouchané auto i dva měsíce, než jsme sehnali vhodnou součástku. Načerno se s nimi kšeftovalo,“ vzpomíná bývalý automechanik. Často museli zaměstnanci servisů improvizovat. Tehdejší automobilový trh nebyl tak chudý, jak by se mohlo zdát. Vedle škodovek, moskvičů, trabantů a lad se zákazníci ve frontě před mototechnou občas poprali o renaulty, fordy nebo citroëny.

A přes tuzex si zákazníci mohli objednat prakticky všechny značky vozů. Úřady jich však povolily dovézt jen několik desítek ročně.

Nejvíce byly na českých silnicích vidět škodovky z mladoboleslavské automobilky, která však nebyla jedinou českou továrnou na automobily. V Kopřivnici se vyráběly osobní vozy Tatra. "Těmi ale jezdili jen politici nebo ředitelé národních podniků,“ říká Šindelář. „Když jste měli štěstí a k němu navíc ještě vlivné známé, mohli jste před sousedy a kamarády zazářit v simce, chrysleru nebo třeba v saabu,“ dodává.

Čtěte: Pražané mají nejvíc aut v celé Evropě
Zatímco například ve Vídni vychází jedno auto na 2,5 obyvatele, v Praze jen na necelé dva místní obyvatele. V hlavním městě je zaregistrováno zhruba 570 tisíc osobních automobilů a jejich počet neustále stoupá ...více ZDE

Praha vede

počet obyvatel na jedno auto

Praha

1,9

Mnichov

2,1

Hamburk

2,1

Paříž

2,4

Kolín nad Rýnem

2,5

Vídeň

2,5

Stockholm

2,7

Londýn

3,0

Berlín

3,1

Zdroj: Ústav dopravního inženýrství

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.