Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praha zavede mýtné, platit se bude mobilem

  18:19aktualizováno  18:50
Řidič vjíždí z nábřeží na Národní třídu. V tu chvíli posílá esemesku a z jeho účtu právě odejde 100 korun - tedy poplatek za vjezd do centra. Takhle se možná již za pět let bude v Praze vybírat mýtné.
Řidiči budou muset při vjezdu do města platit. Ilustrační foto.

Řidiči budou muset při vjezdu do města platit. Ilustrační foto. | foto: Petr NovotnýMF DNES

Londýn se stal vzorem pro české hlavní město. Alespoň v tom, jak získat peníze od řidičů, kteří zaplavují centrum města.

I pražští konšelé chtějí do pěti let zavést mýto. „Začneme s tím v letech 2008 nebo 2009 a spustíme to v roce 2010. Podmínkou však je, aby byla dokončena větší část městského okruhu,“ řekl pražský primátor Pavel Bém.

To by znamenalo, že řidiči, kteří pojedou do ulic Starého a Nového Města, budou platit. Radnice si od toho slibuje získání dalších peněz do městské kasy a snížení počtu aut v přeplněném centru.

Odborník z Dopravní fakulty ČVUT Pavel Přibyl uvedl, že motoristé by museli poplatek uhradit buď posláním SMS z mobilu, nebo pomocí internetu, třeba hned ráno, když se do města budou chystat. „Rozhodně v centru nebudou nějaké brány nebo závory. To v památkové rezervaci není možné,“ zdůraznil Přibyl.

Situace by mohla vypadat asi takto: řidič pojede od Letenského tunelu po Revoluční třídě a bude chtít odbočit do Dlouhé ulice. Najednou před sebou uvidí ceduli s upozorněním, že musí zaplatit mýtné. Pokud to ještě neudělal, vytáhne mobil a pošle na terminál výběru poplatků textovou zprávu. V ní budou třeba čísla a písmena poznávací značky auta a cena, kterou zaplatil.

Hříšníky uvidí kamery
Podle Přibyla se bude placení kontrolovat nejspíše pomocí kamer rozmístěných v ulicích. Ty budou snímat všechny značky aut a porovnávat je s těmi, které řidiči poslali na terminál při placení. V Londýně, pokud řidič nezaplatí, čeká ho telefonát z terminálu a pak pokuta. „I když bychom k hříšníkům mohli být milosrdní jako v Anglii.

Takže když by mýtné zapomněli zaplatit před jízdou do centra, mohli by tak učinit do půlnoci téhož dne. To by je čekala jen malá pokuta,“ míní Přibyl. O ceně za mýtné nechtějí radní nyní spekulovat. „Je možné, že v době jeho zavedení už budeme platit eury. Rozhodně by to však bylo méně než čtyři sta korun na den, které se platí v Londýně,“ řekl pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner.

Paul Riley ze společnosti Babtie, která zkoumá možnost zavedení mýtného v českých městech, říká, že by se mohlo platit 70-100 korun za den. „Tato cena bude mít vliv na pokles dopravy. Může se však stát, že se bude - jako ve Skandinávii - platit méně,“ říká Riley. I další dopravní odborníci navrhují, aby se platilo asi sto korun.

Dopravní inženýři upozorňují na to, že zavedení poplatků bude velmi nákladné.
„Po přepočtení nákladů v Londýně by zavedení mýtného v Praze stálo miliardy,“ říká Jugo Mikuškovic z pražského Ústavu dopravního inženýrství.

Mýtné by mohlo pro motoristy znamenat i jistou úlevu. Zastupitel městské části Prahy 1 Filip Dvořák připustil, že v takovém případě by se v centru zrušily parkovací zóny. Ty umožňují, že v některých oblastech mohou parkovat jen lidé, kteří tady bydlí nebo pracují. „Samozřejmě i tito rezidenti by platili mýtné, i když zřejmě menší než ostatní,“ tvrdí Dvořák.

Šéf dopravního výboru pražského zastupitelstva František Laudát však vidí v placené jízdě do centra určitá úskalí. „V Londýně se ukázalo, že ani mezi konzervativními Angličany nejsou jen svatoušci. Zkrátka a dobře lidé kradou espézetky a pak chodí účty za mýtné jiným řidičům,“ tvrdí Laudát.

Dopravní odborník Petr Moos z ČVUT uvedl, že řidiči musí mít nejdříve důvod, proč nejet do centra auty. „To znamená, že je potřeba postavit další parkoviště u metra. Potřebné budou i nové podzemní garáže na okrajích centra,“ řekl Moos.

Autoři:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.