Prahu navštívil jediný elektrosporťák Tesla v Česku, přijel i elektroroomster

  • 82
Na Malé straně v pražském podhradí bylo pro chodce vcelku nebezpečno. Přecházející se rozhodně nemohli řídit sluchem. Téměř neslyšně bzučící přibližovadla na elektřinu dnes křižují Malostranské náměstí. Když vyrazí zpoza rohu, skoro o nich nevíte, jen v útrobách jim tiše předou elektromotory.

Auto na elektřinu si vyzkoušel i pražský primátor Pavel Bém.

"Je to asi jediný kus v Česku," říká o elektrickém sporťáku Tesla Roadster jeho majitel. Malý sporťák je jednou z hlavních hvězd výstavky elektromobility, která doprovází odbornou konferenci na téma elektromobilů. Majitel jedinečného unikátu s autem běžně jezdí. Tesla má evropskou homologaci, takže dostat na něj běžné registrační značky nebyl problém.

"Normálně jsem ho koupil u dealera v Německu," říká. Speciální verzi jednoho z mála elektrosporťáků, který je normálně použitelný, stojí sto tisíc eur. "Jsou i obyčejnější verze, ty jsou levnější. Ale o moc ne," říká zvědavcům, kteří výstavku na pražském Malostranském náměstí obhlížejí.

Den elektromobility - Tesla Roadster

Dvoumístný sporťáček, který dlouho na parkovišti před Malostranskou besedou nadšeně obhlížela skupinka Američanů (Tesla je kalifornská automobilka), se dá pořídit v Evropě pouze u osmi dealerů, nejbližší jsou v Mnichově a Vídni.

Tesla Roadster váží i s bateriemi něco přes tunu, nabíjí se z běžné domácí zásuvky. Majitel "českého" exempláře na něm oceňuje hlavně raketové zrychlení. "Z nuly na stovku vystřelí za 3,7 sekundy," říká s úsměvem. Na jedno nabití tesla ujede asi 350 kilometrů.

České elektromobily

Přehlídka elektrických vozidel přivítala kromě amerického sporťáku, který netankuje u benzinky, ale u zásuvky, elektrická kola, motorky na elektřinu. Na výstavu hned vedle tramvajové zastávky dorazila z brněnského technického muzea také prabába dnešních elektromobilů, hranatý český prototyp EMA. Český městský elektromobil postavil v roce 1969 Výzkumný ústav elektrických strojů v Brně ve spolupráci s brněnskou technickou univerzitou.

Den elektromobility - český prototyp EMA1Den elektromobility - český prototyp EMA1

Velký šrumec je kolem auta s kódovým označením EVC R7. Což je elektrická Škoda Roomster od hulínské firmy EVC Group. Moravská firma osadila klasický roomster elektromotorem a lithiovými bateriemi.

Den elektromobility - elektrický roomsterDen elektromobility - elektrický roomster

"Jezdí se s ním jako s jakýmkoliv jiným autem s automatem. Má jenom brzdu a plyn. Interiér zůstal nedotčen," říká Martin Jahn z EVC Group. "Nabití trvá šest až osm hodin, dojezd je podle verze až 200 kilometrů." Ceny jsou různé podle dojezdu. Auto s 30kilowattovým motorem a dojezdem osmdesát až sto kilometrů stojí 599 tisíc bez DPH, užitková verze praktik je ještě o padesát tisíc levnější. Za 1,3 milionu bez daně dostanete superba na baterky. Elektroroomster se už dá objednat.

Elektromobily pro Česko

Velkou pozornost poutá elektromobil značky Peugeot. Model iON, který je výsledkem spolupráce francouzské automobilky s japonským Mitsubishi, se zanedlouho začne prodávat. V Česku by jich do tří let měla jezdit přibližně stovka. Do Prahy prozatím dorazil elektropeugeot z britskou espézetkou, který má pravostranné řízení.

Den elektromobility - Peugeot iON

Na elektromobily sází také elektrárenská společnost ČEZ, která vytváří společný projekt s francouzskou společností PSA, výrobcem citroënů a peugeotů. Do tří let chce ČEZ vybudovat 200 dobíjecích stanic. Jedna z nich, kterou budeme potkávat u silnic, čerpacích stanic a na dalších různých místech, je na výstavce také k vidění. Sloupek se dvěma zásuvkami je dílem české firmy Molaris. "Přijedete s autem, přiložíte speciální čipovou kartu a můžete nabíjet," vysvětluje Josef Lichtenberg z Molarisu. Plánuje se, že pak řidiči elektromobilu dorazí na konci měsíce vyúčtování za elektřinu, kterou prosvítil a jinak spotřeboval doma a zároveň bude ve faktuře položka za tankování auta.

Peugeotem iON se svezl také Pavel Bém. Prozradil, že magistrát uvažuje o nákupu elektromobilů pro potřeby městské policie, sociálních služeb a dalších aut pro městské pojížďky. "Nyní využívá město několik málo elektromobilů pro sociální služby. Vozí hendikepované občany a podobně," prohlásil.

V Česku jezdí 37 elektroaut

Ivo Vykydal, náměstek ministra dopravy, spočítal, že z celkem sedmi milionů vozidel, které jsou v česku registrované, je 750 elektromobilů. "Z celkem čtyř a půl milionu osobních aut je jich 37, která jsou registrována jako elektromobily," vypočítává. Ostatní elektrická vozidla jsou různé autobusy, nakladače, motorky.

Podíl aut na elektřinu by se měl podle Vykydala zvyšovat. "Řidič ve městě najede průměrně 35 až 40 kilometrů za den," říká. Na městské ježdění je tedy elektromobil ideální. Souhlasí s ním Donald Bethune, odborník IBM, který pracuje na vývoji nových lacinějších a lehčích typů baterií. Na pražské konferenci prozradil, že jeho tým teď pracuje na převratném akumulátoru, tzv. otevřené baterii, ve které reaguje Lithium s atmosférickým kyslíkem. Lithium-vzduchové baterie mají mít podstatně nižší hmotnost a umožní dojezd až 800 kilometrů.

O rozmach elektromobilů v Česku usiluje občanské sdružení Future Age, které konferenci zabývající se elektromobilitou pořádá. Future Age zároveň vypsalo soutěž pro deset převážně studentských týmů ve stavbě nejzajímavějšího elektromobilu. Vítěz získá jeden milion korun.

Už čtrnáct světových metropolí, v rámci projektu C40, podporuje elektromobilismus jako čistou formu dopravy bez hluku a emisí. Například starosta Londýna Boris Johnson prohlásil, že do pěti let hodlá město nakoupit tisíc elektrických vozidel a vybudovat 25 tisíc dobíjecích míst. Anglická metropole očekává, že tak nabídne možnost dobíjet jejich elektromobil až sto tisícům řidičů. Evropské státy rozjíždí velké projekty na podporu elektromobility. V Itálii a Francii dostane zájemce o elektromobil pět tisíc eur státní dotace, české ministerstvo dopravy podle Iva Vykydala zatím studuje situaci v okolních zemích.

Den elektromobility - Tesla Roadster

Podle primátora Pavla Béma by elektromobily mohly být zvýhodněny po zavedení mýtného v centru města. Mýtný systém je podle něj připraven a čeká na schválení legislativy novou sněmovnou po květnových volbách.

Praha má podle Béma v přepočtu na jednoho obyvatele větší poměr motorizace než Berlín a Vídeň dohromady a elektromobily jsou jedním z řešení pro podstatné snížení hluku a emisí v centru města.


Elektromobil