Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praktický milionář Opel Meriva do šrotu nepatří

aktualizováno 
Minivan Opel Meriva se před nedávnem dočkal významného jubilea, oslavil jeden milion vyrobených kusů. Model který se po zářijovém autosalonu ve Frankfurtu odebere do důchodu, má stále co nabídnout. Boduje příjemným ovládáním a chytře postaveným interiérem.

Opel Meriva 1.7 CDTI | foto: Mobil

Malé MPV od opelu se na trhu objevilo v květnu roku 2003 a má tak za sebou přes šest let výroby. A hodně úspěšných, 15. července sjel z výrobních linek Opelu ve španělské Zaragoze miliontý exemplář. Pravděpodobně na autosalonu ve Frankfurtu všek už bude představen jeho nástupce.

Může se hodit

Internetová nabídka nových i zánovních
vozů Opel Meriva  
Vyberte si vůz on-line! www.automodul.cz

Přesto se stále těší dobrému zdraví. Meriva patří podle statistik TÜV mezi nejspolehlivější mladé ojetiny. Rodinné MPV je jedním z prvních vozů své kategorie.


Konkurenti:

Škoda Roomster Citroën C3 Picasso Renault Grand Modus

Na našem trhu soupeří Opel Meriva především s domácí Škodou Roomster, novým Citroënem C3 Picasso a také Renaultem Grand Modus.


Na merivě je sice už znát její věk, především z hlediska designu a pohonné soustavy. Nicméně variabilitou interiéru a jízdními vlastnostmi do důchodu nepatří.

Podvozek je klíč

Meriva za to vděčí především podvozku, sice konstrukčně vychází z předchozí generace Opelu Corsa, ale není to na škodu. Oproti Corse byl totiž výrazně prodloužen rozvor, činí 2630 mm, což je hodnota obvyklá pro auta vyšších tříd. Délka 4052 mm je přitom z dnešní říše malých aut. Meriva tak má kolo doslova v každém rohu.

Opel Meriva 1.7 CDTI

To vytváří nebývale velký vnitřní prostor. Právě prostorností a variabilitou interiéru meriva stále udivuje a proto ji volí zájemci o praktický rodinný vůz. Zavazadlový prostor v základním provedení poskytuje slušný objem 360 litrů, hlavní je ale fakt, že jeho tvar je naprosto pravidelný bez jakýchkoli výstupků.

Podběhy do něj zasahují jen minimálně. Systém skládání sedadel do podlahy pak zajistí víc než dostatečných 1 410 litrů pravidelného prostoru. Tyto hodnoty sice nemohou stačit na přeci jen výrazně větší Škodu Roomster, ale třeba nejnovější C3 Picasso překonává merivu jen o malý kousek.

Podvozku vděčí meriva i za dobré jízdní vlastnosti. Je naladěn na tužší charakteristiku, nicméně na dálnici se meriva díky dlouhému rozvoru a užšímu rozchodu kol spíše plavně pohupuje, než aby přes příčné nerovnosti poskakovala. Díky tužším pružinám se vůz v zatáčkách příliš nenaklání a ačkoli opelácká krabička není určena pro sportovní jízdu, nějaký ten prudší průjezd zatáčkou zvládne vcelku lehce.

Překvapivě pohodlná jsou i sedadla s tužšími sedáky, která při delších trasách nabídnou velmi dobrou oporu. Meriva si tak hravě poradí i s delšími cestami. Jen škoda, že pozici za volantem nelze vylepšit podélným posunutím volantu. Řidič si musí vystačit s výškovým nastavováním.

Opel Meriva 1.7 CDTI

Věk ale nezapře

Kilometry bude bez protestů polykat i turbodiesel 1.7 CDTI s výkonem 74 kW (100 koní). Jeho předností je především točivý moment 240 Nm dostupný v 2 300 otáčkách za minutu. Léta už na něm ale poznat jsou.

plusy a minusy

+ velký a variabilní vnitřní prostor
+ přesné řízení a jistý podvozek
+ pohodlná sedadla

- jen výškově nastavitelný volant (a ještě za příplatek)
- pouze pětistupňová převodovka
- nepříliš kultivovaný motor

Hrubší chod se po zahřátí sice trochu zklidní, hluk ale bude posádku rušit stále. Obzvláště když je motor spřažen s pouze pětistupňovou převodovkou. Na ní je ovšem třeba ocenit velmi dobrou přesnost řazení.

Ani nástup výkonu není tak plynulý, jak to dnes umí modernější motory. Turbodiesel má klasickou charakteristiku: probouzí se k životu někde kousek pod hranicí 2000 otáček za minutu a vytáčet jej výrazně nad 3500 otáček nemá moc smysl.

Sedmnáctistovka ale bohatě stačí na pohodlné dálniční cestování rychlostí asi 140 kilometrů, nad 150 začíná být meriva přeci jenom trochu nervózní a motoru už nezbývá výkonová rezerva na další rychlejší akceleraci.

Brzdou provozu ale nebudete i přesto, že výrobcem udávané hodnoty zrychlení a maximální rychlosti nejsou kdovíjak úchvatné. Zrychlení z 0 na stoku má zvládnout za 13,4 sekundy a maximálně bude uhánět 178 km/h.

Opel Meriva 1.7 CDTI

Během testu jsme s Opelem Meriva 1.7 CDTI dosáhli průměrné spotřeby 6,1 litru nafty na 100 kilometrů. To je relativně slušná hodnota vzhledem k tomu, že drtivou většinu kilometrů najezdila meriva po německých dálnicích, kde jsme často drželi tempo mezi 140 – 150 km/h. S lehčí nohou a výraznějším podílem mimo městských cest se tak lze přiblížit výrobcem udávané kombinované spotřebě 5,2 litru. Šestý rychlostní stupeň by tomu ale pomohl podstatně více.

Krabička

Na merivě je její věk především vidět. Design karoserie je sice stále elegantní, ale konkurence je přeci jenom modernější. Více je pak věk vidět v interiéru, který je dost strohý a bez nápadu. Použité materiály ale odpovídají dané kategorii a kvalita zpracování je na dobré úrovni. Řidiči bude pravděpodobně vadit výhled šikmo vlevo před vůz, dvojitý přední sloupek vadí víc na řidičově straně.

Meriva ale boduje hlavně variabilitou interiéru. zadní sedadla je možné sklápět nebo posunovat v podélném a ta boční i v příčném směru. Dopředu se zadní cestující posunou, když je třeba naložit víc nákupu do kufru.

Zadní sedadla se skládají směrem dopředu dolů, není třeba je vyjímat. Když jedete ve čtyřech, sklopíte prostřední díl a boční sedadla můžete posunout doprostřed. Dvojice vzadu pak má víc místa a pohodlí. Za tříapůltisícový příplatek pořídíte sklopné přední sedadlo spolujezdce, to pak odvezete až 2,4 m dlouhé předměty.

Opel Meriva 1.7 CDTI

Slušná cena

Zapůjčený jsme měli vůz v prostřední výbavě Enjoy – s nižším stupněm výbavy se testovaný turbodiesel nedá pořídit. Standardem je kupříkladu manuální klimatizace, trochu překvapivě se připlácí za výškově nastavitelný volant a sklopnou loketní opěrku u sedadla řidiče. Jde ale o přijatelné částky – 1 000 a 1 500 korun. Dalších 17 000 korun stály sedmipaprskové patnáctipalcové ráfky z lehkých slitin. Ceníková cena provedení 1.7 CDTI Enjoy činí 476 900 korun.

Opel ale auto za tuto cenu neprodává, momentálně jej seženete v "akci" za 404 900 korun. V akčním provedení Family Plus (navíc s předními mlhovkami, rádiem s MP3 přehrávačem, vyhřívanými zrcátky a volantem potaženým kůží) dokonce za 386 900 korun.

Opel Meriva 1.7 TDCI
objem motoru 1 686 cm3
max. výkon 74 kW / 100 koní
převodovka 5stupňová, man.
zrychlení (0–100 km/h) 13,4 s
max. rychlost 178 km/h
prům. spotřeba 5,2 l/100 km
délka/šířka/výška 4 052 / 1 694 / 1 624
objem kufru 360 l
cena 404 900 Kč




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.