Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pravěk asistenčních systémů: radar hlídá odstup, ALI naviguje

aktualizováno 
Navigace s aktuálními informacemi o dopravě? Ukazatel bezpečného odstupu od auta, které jede vpředu? Vše znali již v 80. letech.

Již před třiceti lety testoval Bosch v autech systémy, které dnes vypadají jako poslední výkřiky techniky.

Na starém instruktážním videu společnosti Bosch se provozem proplétá červený Mercedes 300 E. V mřížce chladiče má dvě bílé věci, které asi nejvíce připomínají krabice od bot. Ve skutečnosti se ale jedná o dvojici radarových antén, které s využitím echolokace sledují, co se děje před autem. Počítač dokáže z času, za nějž se vyslaný signál vrátí zpět k vozu, spočítat, jestli se před ním nachází překážka.

Z opakovaných měření nebo s využitím tzv. Dopplerova efektu zjistí i vzájemnou rychlost obou objektů a pozná, jestli se odstup od vozidla před mercedesem zvětšuje nebo zmenšuje. Paprsek se přitom již tehdy dal vyslat tak přesně, že systém registroval jen objekty ve stejném pruhu a podle natočení kol poznal, že auto právě jede obloukem a nevysílal tudíž falešná varování před stromy nebo budovami na jeho vnější straně.

Řidič funkčnost systému s poetickým názvem Radarabstandswarngerät (Radarový přístroj k varování před nedostatečným rozestupem) sledoval na přístrojovém štítu. Zelené světélko znamenalo, že je vše v pořádku a vůz před ním v bezpečné vzdálenosti. Červené, doprovázené akustickým signálem, pak to, že je příliš blízko.

Narozdíl od moderních adaptivních tempomatů sloužil systém jen jako varování, nedokázal ovládat brzdy ani plyn, nekontroloval tedy rychlost vozidla, jak to umí auta dnes. Něco podobného zvládl až v roce 1999 systém Distronic od Mercedesu. Zajímavé je také, že se vzdálenost, za níž se šoférovi ukázalo varování, dala nastavit. Podle povětrnostních podmínek řidič zmáčknul příslušné tlačítko.

Díky ALI byste se vyhli kolonám

Druhý systém, který Bosch v osmdesátých letech vyvíjel, byl navigátor ALI. Krabička s černobílým displejem měla vědět o kolonách. To díky systému indukčních smyček pod povrchem komunikace (projíždějící vozidlo v nich vybudí elektrický impulz), které dodnes běžně slouží k řízení semaforů. Několik takovýchto smyček mělo sledovat dopravní proud na úseku komunikace. Centrální počítač podle počtu vjíždějících a vyjíždějících vozidel dokázal určit, jestli na tomto konkrétním místě nedochází k tvorbě kolon. V takovém případě by řidiči vyslal varování. Z časů průjezdů se dala určit i průměrná rychlost.

Řidič musel do své jednotky zadat cíl své cesty v podobě jakéhosi číselného kódu, jenž měl odpovídat poštovnímu směrovacímu číslu. Oblíbené destinace by si mohl uložit a vyvolat je z paměti zařízení. Komunikace koncové jednotky s centrálním počítačem byla rovněž zajištěna pomocí indukčních cívek. Ve chvíli, kdy by jí auto přejelo, zeptalo by se, jak má jet dál. Počítač by během několika sekund v závislosti na dopravě spočítal nejvýhodnější cestu.

Řidič by na jednoduchém černobílém displeji dostal informaci o tom, že má odbočit na objízdnou trasu. Ta by se mohla měnit v návaznosti na aktuálních podmínkách. V případě potřeby by ALI spočítal ještě jinou alternativní trasu. Podobně by řidiče dokázal informovat i o zhoršených povětrnostních podmínkách na trase: mlze nebo náledí.

Nutno podotknout, že princip koncového zařízení ALI dodnes využíváme v GPS navigaci, která umí navrhnout trasu podle stavu dopravy. Jen sběr dat a komunikace se systémem vypadá jinak. Ideální cestu počítá přímo navigace, hustota dopravy se nezjišťuje jen podle indukčních cívek (využívají se např. i informace o pohybu SIM karet od operátorů) a komunikace se serverem, který zná hustotu dopravy, je realizována pomocí mobilních dat, případně FM vlnami a systémem TMC. Touha vyhnout se kolonám je nám ale vlastní snad odjakživa.

Autoři:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.