Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pravidelné testy paliv jsou v nedohlednu

aktualizováno 
- Na rozdíl od Belgie,kde každý den odebírá speciální tým desítky vzorků benzinů a motorových paliv,které ihned odváží do akreditovaných laboratoří, proběhla v Česku za posledních deset let pouze jedna větší palivová kontrola. Tu uskutečnila v roce 1996 Česká obchodní inspekce. Někteří provozovatelé čerpacích stanic vyvázli s pokutou dvě stě až tři sta tisíc korun.
Pokud v rámci přibližování k Evropské unii bude v příštích letech v České republice schválena směrnice Evropského parlamentu o jakosti benzinu a motorové nafty, mohou se spotřebitelé těšit na pravidelné testy pohonných hmot. Aby byly zkoušky jednotné, vznikla nedávno v Bruselu speciální technická komise, která vymýšlí systém kontroly paliv vhodný pro použití ve všech státech Evropské unie. Dobrým příkladem může být zmiňovaná Belgie. Ročně tu odeberou na deset tisíc vzorků. Výsledky analýz oznámí laboratoře do čtyřiadvaceti hodin a čerpací stanice,které neprojdou zkouškami, musí zbytek zásob nahradit novým palivem a až poté začít opět prodávat. Celý projekt přitom musí podle zákonů financovat sami prodejci paliv. Z každého tisíce prodaných litrů odvádějí do testovacího rozpočtu pět belgických franků. Jestliže v začátcích testování bylo nevhodných asi pětadvacet procent vzorků, o rok později v roce 1996 už to bylo jen třináct procent, v roce 1997 deset a loni dokonce jen pět procent vzorků nevyhovělo předepsaným parametrům. Česká obchodní inspekce, která se ze zákona o vše spotřebitelské stará, nemůže belgickému systému konkurovat. »Děláme hlavně menší kontroly. Například když se nám někdo ozve, že má pochybnost o kvalitě paliva u určité pumpy, tak tam vzorky odebereme a dáme do laboratoře,« říká tisková mluvčí inspekce Miloslava Fléglová. Za prvních šest měsíců letošního roku odebrala Česká obchodní inspekce osmadvacet vzorků. Dvacet vzorků spadalo do namátkových kontrol, osm vzorků odebrala inspekce na popud stížnosti motoristů. Z osmadvaceti vzorků jeden v laboratoři nevyhověl - obsahoval vodu. Provozovatele této čerpací stanice čeká postih. Proč by se vlastně pohonné hmoty měly pravidelně testovat? Ačkoli řidič mnohdy špatné palivo nepozná, motory se stále zdokonalují, a jsou tudíž citlivější na kvalitu paliva. Jakékoliv odchylky od předepsaného paliva se mohou dříve či později na motoru negativně projevit. Se špatným palivem se zhoršují emise, opotřebovávají se válcové vložky, pístní kroužky a ložiska. Hrozí, že se bude přidírat, v krajním případě úplně zadře vstřikovací čerpadlo, a že se poničí vstřikovací trysky. Také katalyzátor nemusí špatné palivo přestát v dobré kondici, hrozí i poškození řídicí jednotky katalyzátoru, takzvané lambda sondy.


Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.