Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Cyklisté vyjíždějí, na křižovatkách s cyklopruhem mají vždy přednost

aktualizováno 
Novinky v zákoně o provozu na pozemních komunikacích přinesly jasnější pravidla pro cyklisty. Na křižovatkách, kde souběžně vede cyklostezka, mají nově vždy přednost. To platí i na přejezdu pro kola mimo křižovatky. Zpřesnění zákona má pomoci snížit vysokou úmrtnost cyklistů při nehodách.
Na křižovatkách, kde souběžně vede cyklostezka, mají cyklisté nově vždy přednost. Ilustrační foto

Na křižovatkách, kde souběžně vede cyklostezka, mají cyklisté nově vždy přednost. Ilustrační foto | foto: AP

Cyklistika zažívá v posledních desetiletích boom. Zároveň však narostl počet mrtvých a těžce zraněných cyklistů. Česká republika vykazuje jedny z nejhorších čísel v Evropské unii. V roce 2015 zemřelo 68 cyklistů a dalších 394 lidí na 100 tisíc lidí se na kole těžce zranilo. Novela zákona 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích proto přináší upřesnění a doplnění cyklistické problematiky.

Na kole ani malé pivo

Za jízdu pod vlivem alkoholu hrozí cyklistům pokuta až 50 tisíc korun.

Ilustrační foto

Ilustrační foto

Co je nového?

Cyklisté, kteří využívají městské cyklostezky a potkávají se souběžně s auty na křižovatkách, mají nově vždy přednost. A to v případě, pokud automobil odbočuje doprava i doleva. Přednost má člověk na kole i na vyznačeném přejezdu pro kola v místech mimo křižovatku. Auto ani motorka nesmí na tomto přejezdu ohrozit přejíždějícího cyklistu. Stejně tak musí dát řidiči za volantem přednost cyklistům projíždějícím po sdruženém přechodu pro chodce, kde je vyznačen přejezd pro cyklisty.

„Jenže pozor, přednost cyklista nemá, pokud jede přes klasický přechod pro chodce. V tomto případě se ho přednost týká, jen pokud kolo vede a je tedy chodcem,“ upozorňuje Martin Farář z BESIPu.

Dodal, že i když jsou s novými pravidly lidé na kolech ve větším bezpečí, nesmí zapomínat na situace, kdy je třeba z kola sesednout. „Stejně jako u chodců nemá cyklista absolutní přednost. Platí pro něj to samé, jako na přechodech. Neměl by vjíždět bez rozmyslu pod kola automobilů a nutit je k náhlému vybočení nebo prudkému brždění. Přednost nemá ani před tramvají nebo vozy se zapnutým modrým majáčkem,“ upozornil Farář.

Cyklista na chodníku, chodec na cyklostezce

Cyklisté nesmí podle pravidel jezdit po chodnících a stezkách pro chodce. Je-li na takových místech dopravní značka, která to povoluje, postihu se obávat nemusí. Nesmí ale ohrožovat pomaleji se pohybující chodce.

X

Po cyklistických stezkách se mohou pohybovat i jezdci na kolečkových bruslích a v zimě i lyžaři. Jezdci na osobních přepravnících typu vozítka Segway nebo bruslaři jsou sice považováni za chodce, mohou se tedy pohybovat po chodnících a označených cyklistických stezkách a zónách, nesmí ale chodce a ani cyklisty ohrožovat.

Levý jízdní pruh? Jen výjimečně

Novela zákona přináší upřesnění i pro kola, která se pohybují v levém jízdním pruhu víceproudých silnic. Ten smí cyklisté nově využít jen v případě, že potřebují objet překážku, otočit se, objet pomalejšího nebo odbočit doleva - tedy na dobu nezbytně nutnou. Standardně je pro kola určen pouze pravý jízdní pruh.

Pokud cyklisté vyráží na kole ranní špičkou do práce, v koloně s auty stát nemusí. Cyklista smí předjíždět stojící nebo pomalu jedoucí auta dokonce i zprava, když k tomu má dostatečný prostor. Nesmí však zapomenout na auta a motorky odbočující vpravo.

Stát v cyklopruhu autům zakázáno

Novela je přísnější k řidičům za volanty chráněným plechem. Auto nesmí zastavit ani stát ve značkami označeném cyklistickém jízdním pruhu nebo v cyklistické zóně. „Právě ve značkami označené zóně může cyklista používat silnici v plné šířce a auta či motocykly mohou do téhle zóny vjet pouze v případě, že to mají na značce výslovně povolené. Pak si ovšem musí dát pozor i samotný cyklista a nechat vozidla projet,“ upřesňuje Martin Farář z BESIPu. Jezdit se zde smí maximálně třicítkou a parkovat jen na označených parkovištích nebo parkovacích místech.

Pravidla na cyklostezce

Jaké sporné situace mohou nastat a jak je řešit

Několik desítek kilometrů nových cyklostezek chtějí vybudovat jihomoravští radní do roku 2023.

Do vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty zase smí vjíždět auto jen v případě, že se do svého pruhu nevejde, přitom ale v žádném případě nesmí ohrozit projíždějícího cyklistu.

Hlavně ohleduplně

Farář si nová pravidla pro cyklisty pochvaluje, protože řadu nejasností upřesnila. Jedním dechem ale dodává, že realitě na silnicích a cyklostezkách nemusí pomoci ani sebelepší zákon.

„Cyklisty potkáváme i tam, kam podle zákona nepatří, třeba na chodnících. A jezdí se i mimo silnice po lese a horských stezkách. Když už se na podobná místa vydáte na kole, autem či pěšky, apeluji na lidskou slušnost. Hlavně si jako účastníci provozu, cyklisté, automobilisté, motocyklisté, chodci, bruslaři, segwaisté nedělejte naschvály a myslete na bezpečnost svou i těch druhých. Pak havárií začne ubývat,“ vzkazuje Martin Farář z BESIPu.

Autor:
Témata: Cyklostezka




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.