Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pravidlo pro jízdu v mlze: 50 - 50 - 50

aktualizováno 
K záludnostem této zimy se na silnicích vydatně přidávají také mlhy. Někdy přimrzají, jindy vadí hlavně ve výhledu. "Při jízdě v mlze řidič musí především vyloučit každé překvapení a být schopen zastavit i před nepředvídanou překážkou například v podobě stojícího či havarovaného auta," připomíná Karel Pospíšil, vedoucí oddělení pro bezpečnost silničního provozu BESIP na ministerstvu dopravy a spojů. "

Základní zásada přitom říká, že řidič by měl v mlze dodržet minimálně takovou vzdálenost, aby viděl normální koncová světla - nikoliv intenzivněji svítící zadní červené mlhovky - vozidla jedoucího před ním." Ne vždy si však vpředu jedoucí řidič počíná v mezích zdravého rozumu, ne vždy je dobré následovat člověka, o jehož schopnostech a možnostech na mlžné silnici není nic známo. Může jít o hazardéra, který následovníka dovede do neštěstí. "Ideální při jízdě v mlze je stav, kdy kolona jede spořádaně, klidně a na vzájemný dohled přiměřenou rychlostí," uvádí Karel Pospíšil. Ale má radu i pro situaci, kdy řidič odmítá či při svém umění nemůže následovat zmíněné hazardéry či třeba jen rychleji jedoucí zkušenější šoféry. "Pro takové případy nabízím pravidlo 50 - 50 - 50," radí Karel Pospíšil. "To znamená, že mám-li dohled na 50 metrů, jedu maximálně padesátikilometrovou rychlostí a nejméně 50 metrů za autem vpředu. Budu přitom vycházet ze skutečnosti, že při padesátikilometrové rychlosti se brzdná dráha bude pohybovat kolem pětatřiceti metrů." A jak správně odhadovat viditelnost v mlze? Třeba podle patníčků, které bývají od sebe vzdáleny právě 50 metrů, nebo podle dopravních značek před železničními přejezdy, z nichž ta se třemi pruhy je vzdálena 240 metrů, další se dvěma pruhy je 160 metrů a nejbližší s jedním pruhem stojí 80 metrů před přejezdem. Při jízdě v mlze je nadmíru důležité osvětlení vozidla. Musí být v pořádku, musí být správně použito. V mlze se jezdí zásadně s potkávacími světly, nikoliv s dálkovými, při kterých řidič nevidí víc než bílé mléko kolem a v podstatě je vlastními světly silně oslňován. Nejvhodnější jsou světlomety do mlhy, která mlhu podsvítí, nikoliv prosvítí. "O vlastním oslnění může řidič hovořit i v případě, že jede s potkávacími světly. Proto by kvůli únavě měla být jízda - pokud to jde - co nejkratší," doporučuje Karel Pospíšil s tím, že jeho rada je vhodná hlavně pro starší i začínající řidiče. Přední a zadní mlhovky smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. "Bohužel, stále se na silnicích často setkáváme s případy, kdy řidiči svítí zadní mlhovkou, aniž by k tomu měli důvod. Snad si neuvědomují, že tím oslňují a dráždí kolegy za sebou," konstatuje Karel Pospíšil a připomíná, že například v sousedním Německu lze koncová mlhová světla zapnout jen v případech, kdy v mlze klesla viditelnost na vzdálenost menší než 50 metrů, a při rychlosti omezené na nejvýše 50 kilometrů v hodině.

V některých zemích jako je Rakousko nebo Francie se může řidič na silnici setkat se zvláštním značením. Nejprve dopravní značka upozorní, že bude následovat úsek s výraznými body na vozovce. Ty jsou v pravidlených rozestupech a slouží v mlze k lepšímu odhadu vzdáleností. Pokud nevidí následující bod na silnici, znamená to, že by měl zvolnit. "Na našich dálnicích se řidič může orientovat podle bílých nebo modrých dopravních knoflíků oddělující jízdní pruhy, " říká Evžen Prediger z ministerstva dopravy. (sid)

 

Následky nesprávné jízdy v mlze mohou být tragické

Autor:




Nejčtenější

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.