Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Právník radí: Jak neplatit za botičku

  22:44aktualizováno  22:44
Máte na autě botičku a hrozí vám pokuta? Právník Tomáš Beran radí, jak se jejímu placení vyhnout. Kdy vám mohou auto odtáhnout a kdy ne? Víte, že je někdy možné se zaplacení nákladů na odtah vyhnout.
Když se vrátíte k autu, které právě nakládají, už ho nesmějí odvézt

Když se vrátíte k autu, které právě nakládají, už ho nesmějí odvézt | foto: iDNES.cz

Představme si konkrétní případ. Řidič vozidla přijde ke svému autu s botičkou a zavolá policii. Policisté položí otázku: "S tím autem jste přijel vy?" Tato otázka je úkonem nezbytným ke zjištění totožnosti osoby, která přestupek spáchala. Řidič odpoví: "Já jsem s autem nepřijel."

Policisté mají k dispozici ještě jednu otázku: "Když ne vy, tak kdo s tím vozem přijel?" V daném případě předpokládejme, že s autem přijela osoba řidiči blízká, vůči níž má právo odepřít odpověď. Řidič proto odpoví: "Odmítám podat vysvětlení, které by způsobilo nebezpečí stíhání pro přestupek osobě blízké."

Vlastník vozidla už ale nemůže říct, že vůbec neví, komu to auto půjčil. Za to dostane pokutu pět až deset tisíc korun.

Tím jsou možnosti policistů zpravidla vyčerpány (pokud není dalších svědků), a byly tak učiněny úkony nezbytné ke zjištění totožnosti osoby, která přestupek spáchala.

Jakýkoliv další nátlak na řidiče, psychologická hra nebo pohrůžky, že "když se nepřizná, botičku tam nechají a je jim to jedno", jsou v rozporu se zákonem.

Policista, který v danou chvíli botičku neodstraní (vědom si řidičova poučení, že je k tomu podle zákona povinen), úmyslně porušuje zákon a vykonává pravomoc v rozporu se zákonem. Tím naplňuje skutkovou podstatu trestného činu zneužívání pravomoci veřejného činitele.

***

K odtahu stačí, aby vozidlo bylo špatně zaparkované

Tomáš Beran, právní expert pojišťovny D. A. S. a autor knih Neplaťte (zbytečně) pokuty a Nová pravidla silničního provozu. Dopravní předpisy ovládá perfektně a zná i finty, jak se některým postihům vyhnout. Jak postupovat, když najdete své auto "obuté", případně už rovnou nakložené na odtahovém voze?

Kdy policisté smějí botičku použít?
Státní policie tehdy, když vozidlo stojí tam, kde nemá, a řidič u něho není. Obecní policie může použít botičku tehdy, když řidič stojí na chodníku nebo poruší zákazové značky. Například "Zákaz stání“ nebo "Zákaz zastavení“.

Pak je však v zákoně formulace, podle které mohou botičku použít, pokud dojde k jinému neoprávněnému záboru veřejného prostranství. To je tak široké, že ji strážníci na auto mohou nasadit prakticky kdykoliv, kdy auto stojí tam, kde nemá.

Jak mám postupovat ve chvíli, kdy se k autu vrátím a vidím, jak mi policisté botičku zrovna nasazují?
Pak by v tom neměli pokračovat. Naopak ji musí sundat.

A mohou kromě pokuty chtít i poplatek za nasazení a sundání botičky?
Je otázka, v jaké fázi nandávání se řidič dostaví. Jestli je už botička z větší části na kole, obávám se, že se řidič manipulačnímu poplatku nevyhne.

Kdy mi auto smějí odtáhnout?
Podmínky pro odtah jsou široce formulované. K odtahu stačí, aby vozidlo bylo špatně zaparkované. Řidiči si bohužel často myslí, že podmínkou odtahu je to, že vozidlo stojí špatně a ještě je překážkou v provozu. Takto to zákon nedefinuje. Auto je podle zákona překážkou už ve chvíli, kdy stojí tam, kde nemá. Není podmínkou, aby fakticky překáželo.

A co například čištění ulic? Obecní úřad zařídí rozmístění přenosných značek, a kdo s autem v den čištění neodjede, auto mu odtáhnou. Smí se to?
Ano, ale informační značka o čištění ulice musí být na místě sedm dní předem. Zákon je vstřícný vůči těm, kteří jsou třeba na dovolené nebo v nemocnici, a o chystaném čištění se tak nemohli dozvědět. Náklady za odtah proto platit nemusí.

Je stanoveno, jak má značka informující o čištění ulice vypadat?
Musí mít rozměry dané technickými normami dopravních značek. Pokud je dodatková tabulka s datem a časem čištění napsána například fixem, není platná. Dále musí být mobilní značka umístěna na bíločerveně pruhované tyči.

To se ale týká všech přenosných značek, které dočasně upravují třeba i rychlost. Značka, která je na nějaké zrezavělé tyči zapíchnuté v pneumatice s betonem, je přibitá na nějakých vratech, na zdi nebo přitlučená na stromě, neplatí.

A stejně jako s botičkou: jak se zachovat, když se vrátím k autu, které právě nakládají? Budu platit i za odtah?
Zaprvé je potřeba říct, že v tento okamžik auto nesmějí odvézt. Náklady na odtah asi budou chtít celé, ale v případě sporu bych požadoval vyčíslení, jaké náklady odtahové službě podle fáze odtahu skutečně vznikly. A teprve ty bych poté uhradil.

Když mi auto odtáhnou a já se domnívám, že neoprávněně, přesto musím zaplatit, aby mi ho vůbec vydali. Dá se tomu nějak bránit?
Dost špatně. Pokud nechcete platit za vydání vozu, můžete podat žalobu na vydání věci. To může trvat několik měsíců. Proto je nejvhodnější zaplatit s výhradou uvedenou do vydávacího dokumentu, že s odtahem vozidla nesouhlasím. Pak je nutné se pustit do soudního sporu o vrácení peněz. Musí se však prokázat, že odtah byl neoprávněný.

Ve své knize Neplaťte (zbytečně) pokuty píšete, že osoba předvolaná k podání vysvětlení na policii nebo na obecní úřad má nárok na náhradu nutných výdajů a na náhradu ušlého výdělku. Je to skutečně tak?
Ano, ale týká se to jen osob, které se nedopustily protiprávního jednání. Viník přestupku nárok na nic nemá. Platí to hlavně pro osoby, které podávají svědectví k přestupku, jehož byly účastny. Ale o náhradu cestovních nákladů a ušlého výdělku může žádat i vlastník vozidla, který přijde a řekne, že vůz řídila osoba jemu blízká, ale neřekne která. V tento okamžik je totiž viník přestupku neznámý.

Autoři:




Nejčtenější

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Další z rubriky

Crashtest karavanu
Švýcaři poslali obytný vůz proti zdi, děti vzadu by nepřežily

Letní dovolená s obytným vozem je i v Česku stále oblíbenější. Švýcarský autoklub TCS teď upozorňuje na dodržování bezpečnostních zásad. Proto nasimuloval...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Ford Mustang V8,EU...
Ford Mustang V8,EU...

r.v. 2016, naj. 5 000 km, benzín
1 349 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.