Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Auta s volantem vpravo už lze přihlásit, ale stojí to více času i peněz

aktualizováno 
Jezdit legálně s volantem vpravo už není v tuzemsku dovoleno jen veteránistům a lidem, kteří se vracejí se svým autem po delším pobytu v Británii. Ostrovní auto už může na české SPZ zaregistrovat kdokoliv. A smí jej poté dokonce u nás i dál prodat, což dosud s výjimkou veteránů také nebylo možné.

Uvolnění předpisů uleví hlavně veteránistům. | foto: mautin2.rajce.net

Přihlášení vozu s pravostranným řízením je však o něco komplikovanější než u běžného individuálního dovozu z kontinentální Evropy. Stručně řečeno, místo obvyklých dvou institucí musí žadatel o registraci navštívit hned čtyři.

V hlavní roli razítka

Ještě než se novopečený majitel s autem vydá na úřady, musí na něm provést několik úprav. Zejména jde o přední světlomety, které je v nejlepším případě nutné jen přeprogramovat na pravostranný provoz. A pokud to nelze, je nutná jejich výměna. "Problém může nastat také se zadními mlhovými světly. Pokud jsou dvě, je vše v pořádku, jestliže má však auto jen jedno, je nutné jej přemístit z pravé strany vozu na levou," upozorňuje vedoucí zkušebny DEKRA na pražském Chodovci Petr Říha.

Nečekaný výdaj navíc přináší povinné přezkoumání, zda "opačně" namontovaná zpětná zrcátka zaručují potřebný výhled z vozu. Toto potvrzení lze získat jen v některé z pověřených zkušeben TÜV nebo Dekra a vyjde zhruba na tři až čtyři tisíce korun.

Vyzbrojen tímto papírem se může majitel vydat na obvyklou dovozovou technickou kontrolu. Než se však po jejím absolvování vypraví na úřad k registraci vozidla, musí ještě požádat ministerstvo dopravy o udělení výjimky pro volant na pravé straně. Ta je zatím poskytována zdarma.

Jak ovšem varuje Petr Říha, některá auta dovezená z Anglie nemusí splnit podmínky, za kterých je lze v tuzemsku přihlásit. "V každém případě je nutné, aby vůz měl takzvanou globální homologaci, což bývá problém některých malých výrobců sportovních aut." Jako příklad dává Petr Říha auta firmy Caterham, pod jejichž kapotou lze narazit na motor z Fordu Cortina. Má dva krásně leštěné karburátory Weber, ale bohužel neplní emise. "V Británii na to dostane výjimku, která ovšem neplatí u nás."

Více rollsů a jaguarů

Důvod, proč by si chtěl v Česku někdo přihlásit auto s volantem vpravo, tkví v atraktivních cenách ojetin. Čím je ojeté auto starší, tím více vynikne rozdíl mezi nabídkou ve Velké Británii a zbytku Evropy.  Staré fabie z 90. let, v přepočtu za deset tisíc korun, však kvůli nákladům na jejich přihlášení naše silnice zcela určitě nezaplaví. Patrně však přibude noblesních limuzín, se kterými až dosud nebylo možné v Česku jezdit.

"Jak se postupně zvyšovala hranice pro veteránskou kategorii aut z dvaceti na třicet let, výběr mezi modely, které si naši členové mohli pořídit, se značně zúžil," říká prezident českého Klubu entuziastů značky Jaguar Evžen Reitschläger. "Řešili jsme to dovozem amerických verzí, ale jak říkáme, správný jaguar má volant vpravo."

Novou možnost vítá i předseda českého Rolls-Royce a Bentley klubu Martin Kot, podle nějž jsou 80. a 90. léta v historii obou značek mimořádně zajímavá. Kdo však chtěl "britskou klasiku" v Česku legálně provozovat, musel čekat, až se z ní stane veterán.

Volant vpravo v kombinaci s pravostranným provozem však poněkud omezuje řidičův komfort. Zejména kvůli zhoršenému výhledu při předjíždění nebo když šofér musí vystoupit z vozu pokaždé, aby si odebral lístek před parkovací závorou. 

Nabízí však i některé nečekané výhody. Třeba po zastavení nevystupuje řidič do vozovky, ale na chodník. Při objíždění chodců si může lépe pohlídat bezpečný odstup a na nerozlišených křižovatkách má mnohem lepší výhled při dávání přednosti zprava.

Ve většině západoevropských zemí nehrála poloha volantu při přihlašování auta nikdy rozhodující roli. Dokonce ani v jinak pečlivém Německu nefigurují pravostranné vozy v žádné statistice zvýšené nehodovosti. Z toho nakonec vycházelo i nedávné rozhodnutí Evropského soudního dvoru, ve kterém se uvádí, že volant v členským zemích Evropské unie může být na levé i pravé straně. Právě tomuto rozhodnutí se nyní přizpůsobila i česká legislativa. 

Autoři:




Nejčtenější

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.