Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Auta s volantem vpravo už lze přihlásit, ale stojí to více času i peněz

Jezdit legálně s volantem vpravo už není v tuzemsku dovoleno jen veteránistům a lidem, kteří se vracejí se svým autem po delším pobytu v Británii. Ostrovní auto už může na české SPZ zaregistrovat kdokoliv. A smí jej poté dokonce u nás i dál prodat, což dosud s výjimkou veteránů také nebylo možné.

Uvolnění předpisů uleví hlavně veteránistům. | foto: mautin2.rajce.net

Přihlášení vozu s pravostranným řízením je však o něco komplikovanější než u běžného individuálního dovozu z kontinentální Evropy. Stručně řečeno, místo obvyklých dvou institucí musí žadatel o registraci navštívit hned čtyři.

V hlavní roli razítka

Ještě než se novopečený majitel s autem vydá na úřady, musí na něm provést několik úprav. Zejména jde o přední světlomety, které je v nejlepším případě nutné jen přeprogramovat na pravostranný provoz. A pokud to nelze, je nutná jejich výměna. "Problém může nastat také se zadními mlhovými světly. Pokud jsou dvě, je vše v pořádku, jestliže má však auto jen jedno, je nutné jej přemístit z pravé strany vozu na levou," upozorňuje vedoucí zkušebny DEKRA na pražském Chodovci Petr Říha.

Nečekaný výdaj navíc přináší povinné přezkoumání, zda "opačně" namontovaná zpětná zrcátka zaručují potřebný výhled z vozu. Toto potvrzení lze získat jen v některé z pověřených zkušeben TÜV nebo Dekra a vyjde zhruba na tři až čtyři tisíce korun.

Vyzbrojen tímto papírem se může majitel vydat na obvyklou dovozovou technickou kontrolu. Než se však po jejím absolvování vypraví na úřad k registraci vozidla, musí ještě požádat ministerstvo dopravy o udělení výjimky pro volant na pravé straně. Ta je zatím poskytována zdarma.

Jak ovšem varuje Petr Říha, některá auta dovezená z Anglie nemusí splnit podmínky, za kterých je lze v tuzemsku přihlásit. "V každém případě je nutné, aby vůz měl takzvanou globální homologaci, což bývá problém některých malých výrobců sportovních aut." Jako příklad dává Petr Říha auta firmy Caterham, pod jejichž kapotou lze narazit na motor z Fordu Cortina. Má dva krásně leštěné karburátory Weber, ale bohužel neplní emise. "V Británii na to dostane výjimku, která ovšem neplatí u nás."

Více rollsů a jaguarů

Důvod, proč by si chtěl v Česku někdo přihlásit auto s volantem vpravo, tkví v atraktivních cenách ojetin. Čím je ojeté auto starší, tím více vynikne rozdíl mezi nabídkou ve Velké Británii a zbytku Evropy.  Staré fabie z 90. let, v přepočtu za deset tisíc korun, však kvůli nákladům na jejich přihlášení naše silnice zcela určitě nezaplaví. Patrně však přibude noblesních limuzín, se kterými až dosud nebylo možné v Česku jezdit.

"Jak se postupně zvyšovala hranice pro veteránskou kategorii aut z dvaceti na třicet let, výběr mezi modely, které si naši členové mohli pořídit, se značně zúžil," říká prezident českého Klubu entuziastů značky Jaguar Evžen Reitschläger. "Řešili jsme to dovozem amerických verzí, ale jak říkáme, správný jaguar má volant vpravo."

Novou možnost vítá i předseda českého Rolls-Royce a Bentley klubu Martin Kot, podle nějž jsou 80. a 90. léta v historii obou značek mimořádně zajímavá. Kdo však chtěl "britskou klasiku" v Česku legálně provozovat, musel čekat, až se z ní stane veterán.

Volant vpravo v kombinaci s pravostranným provozem však poněkud omezuje řidičův komfort. Zejména kvůli zhoršenému výhledu při předjíždění nebo když šofér musí vystoupit z vozu pokaždé, aby si odebral lístek před parkovací závorou. 

Nabízí však i některé nečekané výhody. Třeba po zastavení nevystupuje řidič do vozovky, ale na chodník. Při objíždění chodců si může lépe pohlídat bezpečný odstup a na nerozlišených křižovatkách má mnohem lepší výhled při dávání přednosti zprava.

Ve většině západoevropských zemí nehrála poloha volantu při přihlašování auta nikdy rozhodující roli. Dokonce ani v jinak pečlivém Německu nefigurují pravostranné vozy v žádné statistice zvýšené nehodovosti. Z toho nakonec vycházelo i nedávné rozhodnutí Evropského soudního dvoru, ve kterém se uvádí, že volant v členským zemích Evropské unie může být na levé i pravé straně. Právě tomuto rozhodnutí se nyní přizpůsobila i česká legislativa. 

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...