Řízení auta s pravostranným řízením vyžaduje cvik. Jezdit s takovým autem po cestách s pravostranným provozem je velmi náročné.

Řízení auta s pravostranným řízením vyžaduje cvik. Jezdit s takovým autem po cestách s pravostranným provozem je velmi náročné. | foto: Honda

Ve Vladivostoku mají památník pravostrannému řízení automobilů

  • 8
Na zdi jednoho z vladivostockých činžovních domů se objevila pamětní deska vzdávající poctu pravostrannému řízení osobních automobilů. Je na ní postava námořníka, který v pravé ruce drží volant japonského a v levé ruského automobilu. Pod vyobrazením je nápis "Navždy pravostranný".

Deska je symbolem zuřivého sporu, který už desetiletí ovládá místní politickou scénu.

Už od sovětské "perestrojky" Michaila Gorbačova se na ruský Dálný východ masově dovážejí ojetá japonská auta s volantem na pravé straně.

Dovoz japonských ojetých aut je na východě Ruska výnosný byznys. Relativně laciná vozidla se přes Vladivostok dovážejí po stovkách a přestože mají pravostranné řízení, jsou už dnes na ruském Dálném východě spíš pravidlem než výjimkou.

Do vladivostockého přístavu dorazí každý den kolem tří stovek osobáků, dodávek, ale i traktorů z Japonska. Objevují se dokonce i autobusy s dveřmi na opačné straně.

Podle oficiálních statistik celnicí ročně projdou statisíce ojetin. Na tichomořském pobřeží Ruska se prodávaly dokonce i v době, kdy byly ozářené radioaktivitou po havárii jaderné elektrárny v japonské Fukušimě.

Ve Vladivostoku, stejně jako na celém území Ruska, se ale jezdí vpravo, což tamním řidičům komplikuje život. Stále víc lidí proto podle místních médií volá po výjimce, která by v metropoli ruského Dálného východu přesunula dopravu vlevo.

Hromadný dovoz japonských ojetin dráždí ruské centrální úřady, které s voláním po změně dopravního režimu ve Vladivostoku nesouhlasí. Boj vyvrcholil před dvěma lety, kdy Přímořský kraj drasticky zvýšil dovozní cla na japonské automobily.

Ve Vladivostoku to vyvolalo řadu masových demonstrací, mítinků a blokád. Zasahovat tehdy musely dokonce i elitní jednotky ministerstva vnitra OMON.

Počty dovážených ojetin se prudce snížily, ale po několika měsících se trh vzpamatoval a dovoz začal znovu stoupat.

Podle místních novinářů se nyní zdá, že úřady začaly tažení za přesun dopravy vlevo brát vážně. V několika čtvrtích Vladivostoku se objevily úseky s levostranným provozem. S oficiálním požehnáním se jezdí vlevo dokonce i v okolí soustavy velkorysých mostů přes zátoku Zlatý roh, které nedávno ve Vladivostoku s velkou slávou otevřeli pro veřejnou dopravu.

,