Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Praze hrozí dopravní kolaps

  10:53aktualizováno  10:53
Město zaplaví další desetitisíce aut. Po dokončení nových úseků dálnic vedoucích do Prahy přibude v metropoli čtyřicet tisíc aut denně. Okružní dálnice kolem Prahy chybí. I proto hrozí, že již za rok počet aut v ulicích výrazně vzroste.

Čtěte také: Česko zažije příští rok dálniční boom

Hlavnímu městu hrozí velký dopravní kolaps.

Je možné, že jeho už tak často ucpané ulice, zaplaví až o čtyřicet tisíc aut denně navíc.

„Podle našich odhadů se může po dokončení úseků dálnic, které vedou do Prahy, znatelně zvýšit doprava kolem hlavního města i přímo v něm,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman.

Do roku 2010 však přibudou auta i v samotném hlavním městě. Zatímco v roce 2004 připadalo podle ročenky Ústavu dopravního inženýrství 507 aut na tisíc Pražanů, v roce 2010 už to podle dopravních odborníků bude 550 až 600 aut.

Pražský okruh

Z celkového počtu vozidel, které Praha musí denně pojmout, hlavním městem pouze projíždí celých 13% osobních a 25% nákladních automobilů.

Do roku 2006 bude dostavěno 90 kilometrů nových dálnic, což bude pro osobní i nákladní dopravu jednoznačný impuls. Praha se tak stane městem, kde budou paprskovitě končit a začínat 4 tranzitní dálnice a další rychlostní silnice.

Praha se bez okruhu stane neprůjezdným městem

Do roku 2010 přibude v Praze stovka aut na tisíc obyvatel a do města bude přijíždět stále více lidí z jeho okolí. Nové silnice však stále chybějí.

Dokončené úseky

Satalice – Běchovice  (3,2 km)
Slivenec – Třebonice  (7,2 km)
Třebonice – Řepy  (3,3 km)

Řepy – Ruzyně  (2,5 km)

Zbývá dokončit

Běchovice – D1  (12,6 km)
D1 – Jesenice – Vestec  (8,8 km)
Vestec – Lahvice  (8,3 km)
Lahovice – Slivenec  (6,0 km)
Ruzyně – Suchdol  (9,4 km)
Suchdol – Březiněves  (6,7 km)

Březiněves – Satanice (13,7 km)

Dálnice už za rok

Už příští rok chce dálniční ředitelství dostavět poslední část obchvatu Plzně na dálnici D5, úsek dálnice D8 z Ústí nad Labem na hranici s Německem a část dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové.

„Nebezpečí, že pražské ulice budou muset pojmout další auta, je opravdu reálné,“ potvrdil dopravní odborník a pražský zastupitel Petr Moos.

To by se mohlo projevit především v místech, kde v metropoli končí dálnice a na navazujících komunikacích. Konkrétně u barrandovského sídliště, na Jižní spojce a v okolí, na Černém Mostě, na Proseku, a také na Břevnově, kde v budoucnu bude končit úsek rychlostní silnice z Pavlova na trase Praha -Karlovy Vary.

K tomu, aby se Praze vyhnula tranzitní doprava je nutné urychleně dokončit pražský okruh, což je okružní dálnice, která by měla z Prahy tento druh dopravy odvést.

Problémy s obchvatem

Vnější dálniční obchvat Prahy přitom dostavěn není. Ze zhruba 82 km plánovaného okruhu mohou zatím řidiči využívat jen malé úseky o délce asi 16 km.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) však upozorňuje na to, že výstavbu obchvatu metropole nemůže urychlit. Problém je podle ŘSD v tom, že neexistuje územní plán velkého územního celku Pražského regionu, ve kterém by trasa okruhu byla zakreslena. Ten však teprve musí schválit zastupitelstvo Středočeského kraje.

„Mimo Prahu není všude stále jasné, kde by měl okruh stát, a proto nemáme potřebná územní rozhodnutí a stavební povolení a nemůžeme zatím dále stavět,“ postěžoval si ředitel Laušman.

Výstavbu dálničního okruhu také brzdí odvolání některých občanských sdružení. „To je ovšem velká chyba. Praha okružní dálnici nutně potřebuje, a všelijaká odvolání jenom zhoršují dopravní situaci ve městě. Proto se nedivím obyvatelům Barrandovského sídliště, kteří chtěli blokovat silnici, po které jim pod téměř okny jezdí těžké kamiony,“ tvrdí Moos.

Ani Petr Kužvart z Ateliéru pro životní prostředí není proti stavbě pražského okruhu. „Naopak my tuto stavbu vítáme. Jenom chceme, aby byla dálnice postavena v rozumně podobě, a naše připomínky byly brány vážně,“ namítl Kužvart.

Praha s mýtným počítá, může stát miliardy korun

Jedním ze způsobů, který by měl omezit dopravu v centru hlavního města, je zavedení mýtného. To by znamenalo, že auta, která míří do centra, by za vjezd zaplatila určitý poplatek.

Šéf magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek uvedl, že o mýtném vedení města stále uvažuje. „Musíme však počkat, jak dopadne výběrové řízení pro kamiony na dálnice, které vyhlásilo ministerstvo dopravy. Bylo by totiž rozumné, abychom i v Praze zavedli stejný systém,“ tvrdí Heroudek.

I primátor Pavel Bém uvedl, že zavedením mýtného se vedení pražské radnice stále zabývá.

„Vážně uvažujeme o přípravě zavedení mýtného do centrální části Prahy v horizontu let 2007 až 2009. V optimistické variantě předpokládám, že Praha bude mít dokončený vnitřní městský okruh a ve velké části bude mít i tranzitní okruh, a tím pádem to nezbytné propojení krajů města. Projekt, který v sobě skrývá různé varianty velikosti území, jež by podléhalo placení mýtného, se nyní chystá,“ řekl již dříve Bém.

Studie Ústavu dopravního inženýrství však upozorňuje na to, že zavedení mýtného do centra Prahy nemusí být levnou záležitostí: „Při rozloze pražské památkové rezervace, která má téměř devět kilometrů čtverečních, by zavedení poplatků na vjezd do centra stálo miliardy korun,“ uvádí studie.

Prvním evropským velkoměstem, které začalo vybírat mýtné za vjezd do centra, je Londýn ...ČTĚTE VÍCE

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.