Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Praze hrozí dopravní kolaps

  10:53
Město zaplaví další desetitisíce aut. Po dokončení nových úseků dálnic vedoucích do Prahy přibude v metropoli čtyřicet tisíc aut denně. Okružní dálnice kolem Prahy chybí. I proto hrozí, že již za rok počet aut v ulicích výrazně vzroste.

Čtěte také: Česko zažije příští rok dálniční boom

Hlavnímu městu hrozí velký dopravní kolaps.

Je možné, že jeho už tak často ucpané ulice, zaplaví až o čtyřicet tisíc aut denně navíc.

„Podle našich odhadů se může po dokončení úseků dálnic, které vedou do Prahy, znatelně zvýšit doprava kolem hlavního města i přímo v něm,“ uvedl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman.

Do roku 2010 však přibudou auta i v samotném hlavním městě. Zatímco v roce 2004 připadalo podle ročenky Ústavu dopravního inženýrství 507 aut na tisíc Pražanů, v roce 2010 už to podle dopravních odborníků bude 550 až 600 aut.

Pražský okruh

Z celkového počtu vozidel, které Praha musí denně pojmout, hlavním městem pouze projíždí celých 13% osobních a 25% nákladních automobilů.

Do roku 2006 bude dostavěno 90 kilometrů nových dálnic, což bude pro osobní i nákladní dopravu jednoznačný impuls. Praha se tak stane městem, kde budou paprskovitě končit a začínat 4 tranzitní dálnice a další rychlostní silnice.

Praha se bez okruhu stane neprůjezdným městem

Do roku 2010 přibude v Praze stovka aut na tisíc obyvatel a do města bude přijíždět stále více lidí z jeho okolí. Nové silnice však stále chybějí.

Dokončené úseky

Satalice – Běchovice  (3,2 km)
Slivenec – Třebonice  (7,2 km)
Třebonice – Řepy  (3,3 km)

Řepy – Ruzyně  (2,5 km)

Zbývá dokončit

Běchovice – D1  (12,6 km)
D1 – Jesenice – Vestec  (8,8 km)
Vestec – Lahvice  (8,3 km)
Lahovice – Slivenec  (6,0 km)
Ruzyně – Suchdol  (9,4 km)
Suchdol – Březiněves  (6,7 km)

Březiněves – Satanice (13,7 km)

Dálnice už za rok

Už příští rok chce dálniční ředitelství dostavět poslední část obchvatu Plzně na dálnici D5, úsek dálnice D8 z Ústí nad Labem na hranici s Německem a část dálnice D11 mezi Poděbrady a Hradcem Králové.

„Nebezpečí, že pražské ulice budou muset pojmout další auta, je opravdu reálné,“ potvrdil dopravní odborník a pražský zastupitel Petr Moos.

To by se mohlo projevit především v místech, kde v metropoli končí dálnice a na navazujících komunikacích. Konkrétně u barrandovského sídliště, na Jižní spojce a v okolí, na Černém Mostě, na Proseku, a také na Břevnově, kde v budoucnu bude končit úsek rychlostní silnice z Pavlova na trase Praha -Karlovy Vary.

K tomu, aby se Praze vyhnula tranzitní doprava je nutné urychleně dokončit pražský okruh, což je okružní dálnice, která by měla z Prahy tento druh dopravy odvést.

Problémy s obchvatem

Vnější dálniční obchvat Prahy přitom dostavěn není. Ze zhruba 82 km plánovaného okruhu mohou zatím řidiči využívat jen malé úseky o délce asi 16 km.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) však upozorňuje na to, že výstavbu obchvatu metropole nemůže urychlit. Problém je podle ŘSD v tom, že neexistuje územní plán velkého územního celku Pražského regionu, ve kterém by trasa okruhu byla zakreslena. Ten však teprve musí schválit zastupitelstvo Středočeského kraje.

„Mimo Prahu není všude stále jasné, kde by měl okruh stát, a proto nemáme potřebná územní rozhodnutí a stavební povolení a nemůžeme zatím dále stavět,“ postěžoval si ředitel Laušman.

Výstavbu dálničního okruhu také brzdí odvolání některých občanských sdružení. „To je ovšem velká chyba. Praha okružní dálnici nutně potřebuje, a všelijaká odvolání jenom zhoršují dopravní situaci ve městě. Proto se nedivím obyvatelům Barrandovského sídliště, kteří chtěli blokovat silnici, po které jim pod téměř okny jezdí těžké kamiony,“ tvrdí Moos.

Ani Petr Kužvart z Ateliéru pro životní prostředí není proti stavbě pražského okruhu. „Naopak my tuto stavbu vítáme. Jenom chceme, aby byla dálnice postavena v rozumně podobě, a naše připomínky byly brány vážně,“ namítl Kužvart.

Praha s mýtným počítá, může stát miliardy korun

Jedním ze způsobů, který by měl omezit dopravu v centru hlavního města, je zavedení mýtného. To by znamenalo, že auta, která míří do centra, by za vjezd zaplatila určitý poplatek.

Šéf magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek uvedl, že o mýtném vedení města stále uvažuje. „Musíme však počkat, jak dopadne výběrové řízení pro kamiony na dálnice, které vyhlásilo ministerstvo dopravy. Bylo by totiž rozumné, abychom i v Praze zavedli stejný systém,“ tvrdí Heroudek.

I primátor Pavel Bém uvedl, že zavedením mýtného se vedení pražské radnice stále zabývá.

„Vážně uvažujeme o přípravě zavedení mýtného do centrální části Prahy v horizontu let 2007 až 2009. V optimistické variantě předpokládám, že Praha bude mít dokončený vnitřní městský okruh a ve velké části bude mít i tranzitní okruh, a tím pádem to nezbytné propojení krajů města. Projekt, který v sobě skrývá různé varianty velikosti území, jež by podléhalo placení mýtného, se nyní chystá,“ řekl již dříve Bém.

Studie Ústavu dopravního inženýrství však upozorňuje na to, že zavedení mýtného do centra Prahy nemusí být levnou záležitostí: „Při rozloze pražské památkové rezervace, která má téměř devět kilometrů čtverečních, by zavedení poplatků na vjezd do centra stálo miliardy korun,“ uvádí studie.

Prvním evropským velkoměstem, které začalo vybírat mýtné za vjezd do centra, je Londýn ...ČTĚTE VÍCE

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...