Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pražská noblesa: závod, kde nevyhrává nejrychlejší auto

  16:00aktualizováno  16:00
Vůně benzinu, elegantní oblečení, řidiči gentlemani. Do Jeremenkovy ulice se v sobotu vrátila atmosféra první poloviny minulého století. Závod starých automobilů a motocyklů vyhrál vůz Aero 1000 z roku 1933.

PRAŽSKÁ NOBLESA. Závod českých i světových veteránů do roku výroby 1970 se jel podruhé. | foto: Josef Vostárek, MF DNES

Stovka starých automobilů a motocyklů vyjížděla kopec z Podolského nábřeží při druhém ročníku závodů Pražská noblesa.

Nejstarším autem byl stoletý RAF vyrobený v Liberci, kromě něj se na trať vydaly další vozy českých značek Laurin & Klement, Praga nebo Aero. Mezi skvosty zahraniční výroby patřily meziválečné vozy Bugatti, Lincoln či Buick.

Při závodě nešlo o rychlost, ale o přesnost. "Jedeme dvě jízdy, v každé jsou měřené úseky. Při druhé se musíme co nejpřesněji trefit do prvního času," popisoval na startu Vincenc Patócs, který se na trať vydal ve Fiatu Topolino z roku 1936.

Nejvyšší povolená rychlost byla 50 kilometrů, s jejím dodržením většina aut neměla problém. Bodovala se nejen přesnost, ale i vzhled vozu nebo stylovost oděvu. Řada řidičů se za volant posadila v dobových oblecích, k vidění byly pumpky a bekovky či vojenské uniformy, motocyklisté vsadili na kůži.


Žádné z aut nemělo s výjezdem kilometrového úseku větší problémy. Všechna byla v dobrém stavu, jejich celková cena je podle organizátorů přes sto milionů.
Celkovým vítězem závodu se stal Luděk Dembovský, který dokázal zajet nejpřesnější časy se svým vozem Aero 1000 z roku 1933. Jeho veterána prý můžete v ulicích potkat nejen při závodech. "Dokáže jet až 100 kilometrů za hodinu, byli jsme s ním dokonce i u Baltského moře," pochválil své auto vítěz.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.