Tříkolová vozítka s trubkovým rámem potaženým koženkou, původně vyráběná pro invalidy, ujedou téměř 2 500 mil. "Po roce složitých příprav bude vlastní cesta odměnou," řekl jeden z členů posádky Tomáš Hanuš z Prahy.
Právě dnes majitelé své "hadraplány" naložili do kontejnerů a odeslali lodí do USA. Posádky za nimi přiletí 4. září.
"Nakládka musí být šetrná, proto ji včetně upevnění v kontejneru provedli členové expedice sami za asistence pracovníků našeho skladu," řekl o první fázi cesty Miroslav Kutílek, ředitel divize námořních a leteckých přeprav Čechofrachtu, který se o dopravu velorexů do USA stará.
Nyní je neobvyklá zásilka dopravována z Prahy do Bremerhavenu kombinovanou dopravou tahač/kontejnerový vlak, lodí do Norfolku a odtud dorazí po cestě dlouhé 25 dní vlakem do Chicaga.
Splnění harmonogramu samotné cesty po USA nebude snadné: na ujetí 4 000 kilometrů po legendární silnici R66 má výprava 21 zářijových dní.
Zpáteční cesta lodí z LA do Bremerhavenu a poté do Prahy potrvá asi 35 až 40 dní.
Nejsložitější bylo podle Hanuše papírování. Posádky musely připravit prohlášení o účelu cesty, seznam náhradních dílů pro celní úřady a sehnat pojištění.
"Museli jsme napsat itinerář cesty, sehnat víza a další ‚drobnosti', které komplikují život," řekl Hanuš. Vzdálenost by velorexům neměla dělat potíže, v přípravě urazily například víc než 5 000 kilometrů na cestě do Norska.
Problémy by mohly způsobit poruchy vozidel, posádky proto vezou velké množství náhradních dílů.
Nejstarší "hadraplán" byl vyroben v roce 1964 a nejmladší o šest let později. Všechny stroje prošly mezi roky 2007 a 2008 důkladnou kompletní rekonstrukcí a jsou zrenovovány zcela dle originální koncepce, pouze kvůli životnosti a odolnosti podvozku jsou použity robustnější bubnové brzdy. Žádné další modernizace či speciální úpravy nebyly na "prchajících stanech" prováděny.