Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při přecházení se dívejte řidiči do očí. Chůze na červenou je za 2 000

  12:30aktualizováno  12:30
Podle statistik v Česku v průměru ročně umírá více než 110 chodců. Přímo na přechodech, a to i tam, kde je semafor, se pak stane okolo několika stovek nehod, a i na nich umírají desítky lidí. Červené světlo totiž nejen že nedokáže některé chodce a řidiče zastavit, ale spíše je ještě rozdráždí k větší rychlosti.

Červená vždycky znamená STOP, to platí obecně, nejen pro řidiče, ale i pro chodce. „Světelně řízený přechod pro chodce by měl být jednou z nejbezpečnějších variant pro přecházení,“ říká Martin Farář, vedoucí oddělení BESIP. Bohužel, v praxi je vše trochu jinak. Nedisciplinovaní chodci často přebíhají přes přechod i v okamžiku, kdy jim to červeně svítící postavička zakazuje.

Na druhou stranu, někdy je i přecházení přes přechod na zelenou adrenalinem. Například na řadě křižovatek, kde auto odbočuje doprava, zapomínají řidiči na to, že zde mají chodci zelenou.

Chodec, i když má na svém semaforu zelenou, by se měl ujistit, že ho řidič registruje. Byť případná srážka s vozidlem nevznikne jeho vinou, na zdraví ji odnese především chodec.

Za přechází na červenou pokuta dva tisíce

„Chodec je účastníkem silničního provozu a má i své povinnosti, mezi ně patří i povinnost respektovat dopravní značení a signalizaci na semaforu. Přecházením vozovky takzvaně na červenou se chodec dopouští přestupku, za který mu lze na místě v blokovém řízení uložit až dvoutisícovou pokutu,“ říká ředitel služby dopravní Policie Tomáš Lerch.

„Málo času na reakci ze strany řidiče a nepřesný odhad vzdálenosti a rychlosti přijíždějícího vozidla ze strany chodce, ke všemu ještě nerespektujícího semafor, často vedou ke zbytečným střetům s předem daným výsledkem,“ dodává Lerch. Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.

Když už chodec do vozovky na zelenou vstoupí a padne mu červená, neměl by se vracet, ale co nejrychleji a bezpečně přecházení dokončit. „Zvýšené opatrnosti je třeba dbát, pokud chodec vstupuje u světelně řízené křižovatky na přechod pro chodce až za skupinou již přecházejících chodců. Odbočující řidiči obvykle upírají pozornost na tuto skupinu a přecházejícího jednotlivce by mohli přehlédnout - je dobré navázat s řidičem oční kontakt a zhodnotit, zda vozidlo zastaví nebo bude pokračovat v jízdě,“ radí Martin Farář z BESIPu.

Mimo přechod pro chodce je dovoleno přecházet vozovku jen kolmo k její ose. Je-li blíže než padesát metrů křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce nebo místo určené pro přecházení vozovky, musí chodec přecházet jen na těchto místech.

Nová kampaň BESIPu „Děláš to taky“ se zaměřila na bezpečnost dětí. Má upozornit rodiče, že špatným příkladem mohou své potomky ohrozit a nepřímo tak způsobit nehodu. A přecházení na červenou je její nové téma. „Jaký vzor chování si asi dítě do dalších let odnáší od dospělého, který nerespektuje základní stanovená pravidla? Výchova v rodině je přitom jedním z významných faktorů, kterým lze pozitivně ovlivnit vývoj dopravní nehodovosti,“ komentuje Tomáš Lerch.

Bezpečné přecházení

Rady BESIPu

  • Rozhlížíme se vždy nejprve doleva, pak doprava a znovu doleva.
  • Naučte se dívat řidiči přímo do očí, tak máte jistotu, že o vás řidič ví.
  • Choďte pouze po vyznačených přechodech a zásadně na zelenou.
  • Uvědomte si, že ne všichni dodržují pravidla a že vás může ohrozit i auto jedoucí v jednosměrce v protisměru.
  • Chodec nemá absolutní přednost! Přednost musí dát tramvaji nebo vozidlům policie, hasičů nebo záchranky jedoucím pod majákem.
  • Nejnebezpečnějšími místy jsou přechody přes víceproudé komunikace. Přecházet můžete, až když jste si jisti, že auta bezpečně zastaví v obou pruzích v daném směru.





Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.