Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Přechody pro chodce ovládl zmatek

Nová práva, která chodci získali na přechodech, vyvolávají asi největší diskuse ze záplavy změn v silničních pravidlech, jež v zemi platí od začátku letošního roku. Řidiči ani chodci si totiž na nové poměry zatím ještě nezvykli. Ostrava a Praha už hlásí přibývající nehody před přechody, pěší navíc často zapomínají, že přednost na přechodech jim nenáleží od řidičů tramvají a vozů s blikajícími modrými majáky. Komplikované vztahy se časem bezpochyby srovnají a pořád platí nedávná slova šéfa dopravní policie Zdeňka Bambase: "Díky přednosti chodců na přechodech se Česko může považovat za civilizovanější zemi než dřív."

Zkušenosti chodců z prvních týdnů fungování nového zákona se liší. "Před přechodem mi nikdo nezastaví, musím dlouho čekat na šanci přejít silnici. Zdá se mi, že je to ještě horší než vloni," říká Marie Šipošová, poštovní doručovatelka z centra Ostravy. Zato její kolegyně Naděžda Straková, která doručuje zásilky v nedalekých ostravských Mariánských Horách, si nemůže změnu vynachválit: "Auta letos jezdí pomaleji, s přecházením ulice nemám na přechodech problémy." A jak si obě poštovní doručovatelky nový zákon vykládají? "Když jsem na vozovce, mohlo by auto přibrzdit nebo zastavit a nechat mne přejít," míní Marie Šipošová. "Podle mého názoru úplnou přednost na přechodech nemám," myslí si Naděžda Straková. Přesná citace zákona řidiči ukládá, že "... je povinen umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky..."

Vztahy skřípou

Také řidiči si stěžují, že to zatím v jejich vztahu s pěšími skřípe. "S chodci si nerozumíme. Někdy se stane, že zastavím, ale pěšák se dívá jinam a přejít vlastně nechce. Potom mi ukáže, abych jel, ale já se bojím, že za rohem stojí policista a dá mi pokutu, že jsem chodce nepustil," stěžuje si ostravský řidič Lubomír Grzych, který za volantem vozu městských služeb denně absolvuje stovku kilometrů. "Jindy si pěší vysvětlují svou přednost tak, že vbíhají pod kola, a neuvědomují si, že auto má určitou brzdnou dráhu. Problémy zažívám i ráno a večer za šera, nebo když nasněží a přechody ani značky nejsou vidět. To by chodci měli vzít v úvahu." "Pěší si dělají, co chtějí. Řidičům nezbývá než být stále ve střehu. Lidé stále přecházejí i mimo přechody, a když srovnám první lednové týdny s loňskem, tak konstatuji, že jezdíme pomaleji. Pokud člověk vkročí na přechod, měl by řidič zastavit. Já jsem na to zvyklý z Německa a souhlasím s tím," doplňuje spolumajitel brněnské taxislužby Milan Kozar. Že řidiči mají na pěší různý metr, to dokazují přibývající nehody před přechody pro chodce. "Přesné statistiky ještě nemáme, ale denně řešíme tři až čtyři takové případy. První auto zabrzdí, aby dalo chodci přednost, ale řidič jedoucí za ním se zastavením nepočítá a brzdit už nestihne. Vloni byly takové nehody výjimečné. Naštěstí se jedná o ťukance," uvádí šéf ostravské dopravní policie Miroslav Pech. Jeho pražský kolega Zdeněk Bezouška to potvrzuje. "Domnívám se, že takových událostí přibývá. Ovšem přesné statistiky budeme mít až v únoru."

Přechodů ubude

Praha i Ostrava chce rušit přechody v místech, kde jich je víc za sebou. "Některé přechody v centru zrušíme, u dalších budeme dbát na pravidelnou obnovu, aby je řidiči dobře viděli," tvrdí Kamil Kotek z pražského magistrátu. "Chceme, aby v budoucnu většina přechodů v centru města měla semafory." "V Ostravě zrušíme asi 60 přechodů, tedy necelých deset procent z celkového počtu. Samozřejmě se nebude jednat o takové, které jsou hojně využívané. Nejčastěji zmizí přechody, za nimiž následovaly za méně než 50 metrů další," prohlašuje Jiří Tichý z ostravské radnice. Ačkoliv se mezi lidmi v souvislosti s novým zákonem často hovoří o absolutní přednosti chodců, není to pravda. "Tramvaje mají přednost před chodci, protože potřebují více než dvojnásobně delší brzdnou dráhu k zastavení ve srovnání s auty," informuje Zuzana Knoblochová, mluvčí pražského dopravního podniku. "Chodci si však často přednost vynucují. Řidičům tramvají proto doporučujeme, aby přes přechody jezdili opatrně."

POSTŘEHY Z PŘECHODŮ

* chodec je oproti autu v nevýhodě, proto má ze zákona přednost

* toto pravidlo neplatí pro tramvaje a auta se zapnutými modrými majáky, tedy pro vozidla, která mají na přechodu přednost před chodci

* brzy ráno a večer po setmění jsou pěší špatně vidět

* když chodec doslova skočí řidiči pod kola, nelze auto zabrzdit

* řidiči by si měli víc všímat značek oznamujících přechod a jezdit v obcích pomaleji

* pozor na vozovkách s více jízdními pruhy, kde jeden řidič může dávat přednost chodci a druhý - ve vedlejším pruhu - pěšího ještě nemusí vidět (buč)

ŘIDIČ JE POVINEN - s výjimkou řidiče tramvaje - umožnit chodci, který je na přechodu pro chodce nebo jej zřejmě hodlá použít, nerušené a bezpečné přejití vozovky; proto se musí řidič takového vozidla přibližovat k přechodu pro chodce takovou rychlostí, aby mohl zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, a pokud je to nutné, je povinen před přechodem pro chodce zastavit vozidlo.
(Nový zákon o vztahu řidičů a chodců)

Chodci jsou ohoroženi zejména za tmy

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Autovideo týdne: Kupte si Sennův „služebák“, který právě před 30 lety osiřel

5. května 2024

První květnový den uplynulo přesně třicet let od chvíle, kdy Ayrton Senna přišel na okruhu v Imole...

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....