Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Před 20 lety Škodě vybrali ženicha

aktualizováno 
Nejvýznamnějším průmyslovým podnikem v České republice a největším českým exportérem je akciová společnost Škoda Auto, která je již téměř dvacet let součástí koncernu Volkswagen (VW). O tom, že partnerem mladoboleslavské automobilky bude firma VW, rozhodla česká vláda před dvaceti lety, 9. prosince 1990.

Škoda Favorit | foto: Škoda Auto

S tímto německým partnerem se česká automobilka proměnila v prosperující firmu a značka Škoda získala světové renomé. Loni prodala automobilka Škoda ve světě rekordních 684 226 vozů.

Kromě výše investic bylo jednou z rozhodujících podmínek privatizace právě zachování tradiční značky Škoda. Hledání ekonomicky silného partnera zahájila vláda v roce 1990. Z původních 24 a později 12 možných partnerů vybrala v srpnu 1990 koncern VW a francouzsko-švédské konsorcium Renault/Volvo, aby se nakonec v prosinci 1990 přiklonila ke spolupráci s VW. Spojení se pak uskutečnilo 16. dubna 1991.

Škoda je jednou z nejstarších automobilek na světě; její tradice sahá až do roku 1895, kdy byla založena firma Laurin & Klement, vyrábějící původně jízdní kola. O čtyři roky později zahájil podnik výrobu motocyklů, první auto vyjelo z továrny v roce 1905 a pár let nato se firma zařadila k největším výrobcům automobilů v Evropě.

Po válce se ale automobilce v sílící konkurenci už moc nedařilo, a tak ji v roce 1925 zakladatelé prodali plzeňské Škodovce. Zestátnění v roce 1945 přineslo Škodě osud shodný s většinou průmyslových podniků. Orientace na Sovětský Svaz a země RVHP znamenala ztrátu pozic, socialistické hospodářství přineslo stagnaci.

Nelichotivé pověsti se Škoda začala zbavovat až po zařazení do koncernu VW.

Škodu do Volkswagenu dovezl Favorit

Když německý koncern mladoboleslavskou automobilku přebíral, měla Škodovka v nabídce jediné auto (dnes je v nabídce pět modelú). Favorit byl vcelku čerstvým modelem, který byl na trhu dva roky.

Škoda Favorit

Právě favorit - jedno z mála nelicenčních aut východního bloku své doby - přivezl Československo v roce 1989 od plánovaného hospodářství ke kapitalismu a Škodu pod křídla Volkswagenu.

Ve své době se rozhodně nemusel stydět při srovnání se západoevropskými vozy. Do škodovky přinesl revoluci v podobě pohonu předních kol. Jízdní vlastnosti byly na úrovni renomované konkurence.

Auto vyvinuli škodováci během rekordních dvou a půl roku, všechno začalo v roce 1983 podpisem smlouvy na návrh karoserie s italským designstudiem Bertone.

S dalším vývojem pomáhala kopřivnická Tatra a také inženýři Porsche, kteří optimalizovali zavěšení motoru.

V roce 1986 vyjely první testovací favority, životnostní testy probíhaly 150 000 kilometrů. Pro srovnání používali škodováci mimo jiné Volkswagen Golf a Fiat Uno.

Favorit, u kterého Škodováci po letech opustili pohon zadních kol s motorem umístěným nad zadní nápravou, dal kromě základního hatchbacku vzniknout také kombíku (forman) a pick-upu.

Na základech favoritu postavili v Mladé Boleslavi také jeho nástupkyni. Škoda Felicia byla prvním zcela novým modelem, který byl vyvíjen po spojení značky s německým koncernem. Premiéra se uskutečnila na Karlově mostě v Praze v říjnu 1994. Na mostě stály 3 vozy v barvách trikolory, které vodou z Vltavy pokřtil pražský primátor.

Autoři: ,




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.