Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přepadení a smrt. Tatra vyjela kolem světa před 25 lety

  21:05aktualizováno  28. března 7:59
Byla to expedice, na kterou mnozí málem zapomněli. Právě před čtvrtstoletím vyjel speciálně upravený vůz Tatra 815 na cestu kolem světa, na které účastníky přepadli vojáci a jeden člen tragicky zahynul.

Kurátor Technického muzea v Kopřivnici Radim Zátopek u tatry, která projela všemi světadíly (vlevo). | foto: Alexandr Satinský, MAFRA

Expedici vymyslel v osmdesátých letech minulého století kameraman Jiří Stöhr, účastník expedice Lambaréné 68. Tři roky ji pak společně s publicistou a fotografem Petrem Bártou připravovali.

Tatra kolem světa

Expedice odstartovala 17. března 1987 z Kopřivnice. Domů se členové výpravy vrátili po třech letech a jeden a půl měsíci. Expedice cestovala a "bydlela" v autě Tatra 815 6x6 GTC.

Tatrovácký speciál s obytnou nástavbou z Vagonky Studénka je 10 metrů dlouhý, 2,5 metrů široký a 3,85 metrů vysoký. Váží 22 tun.

Vozidlo je vybavené nádržemi na 540 litrů nafty, což umožňovalo absolvovat asi 1 200 kilometrů bez tankování. Nyní parkuje v Technickém muzeu Tatra v Kopřivnici (speciální stránka o expedici zde) a informace přináší i stránka Tatra clubu.

Dali dohromady tým složený z tlumočníka Stanislava Synka, geologa Františka Jeniše, servisního technika Dalibora Petra, jenž odřídil první polovinu cesty, a mistra z kopřivnické Tatry Karla Valchaře. Ten řídil druhou polovinu cesty. Na posledním úseku z Číny se k expedici připojil ještě tatrovák Aleš Novák.

Cílem byla propagace průmyslu ČSSR

Cílem cesty byla propagace československého průmyslu. Členové měli natočit dva celovečerní filmy a šestapadesátidílný televizní seriál. Z velkolepých plánů ale nakonec nezbylo téměř nic. "To je největší problém této výpravy. Že není vidět žádný výsledek," říká kurátor Technického muzea Tatra Radim Zátopek. Právě tam vůz, se kterým expedice cestu kolem světa absolvovala, už několik let parkuje.

Obrovský kolos, speciálně upravená Tatra 815 6x6 GTC (Grant Tourist Caravan), vyrazil do světa 17. března 1987 z Kopřivnice. Kam přijela, tam vzbudila rozruch. "Je populární ještě dnes. A právem. Auto bylo na dobu, kdy vznikalo, výborně udělané," říká Zátopek.

Expedici přepadli v Guatemale vojáci

Tatra 815 vezla obytný modul, který vyrobili v nedaleké Vagonce Studénka. "Vnitřní prostor je velmi variabilní - skládací křesla, z nichž jednoduše vznikly postele, sklápěcí stolky, šatníky ve stěnách, sprchový kout, kuchyň - připomínalo to městský byt. Je úžasné, jak to udělali. To, co koupili v železářství, použili v autě," popisuje Zátopek.

Podívejte se na dokument České televize z cyklu Zapomenuté výpravy

Pětičlenná posádka projela bez potíží Evropu i Severní Ameriku. První potíže přišly ve středoamerické Guatemale. Místo oslav ročního výročí cesty je v noci přepadli vojáci a členové expedice skončili na několik dní ve vězení. "Zdevastovali nám vybavení i filmy a negativy. Byla to rána," popisoval po návratu šéf expedice Jiří Stöhr.

V Pákistánu dostihla expedici smrt, zahynul František Janiš

Další přišla v Pákistánu. Při sjíždění řeky Hunza se převrátil člun a geolog František Janiš se z jejich vln už nevynořil. "Byl to zbytečný hazard. Jaký význam mělo sjíždění divoké řeky?" nechápe Zátopek.

Polozapomenutá tatrovka

V Číně se k expedici připojil Aleš Novák a tatrovka zamířila přes Indii lodí do Afriky a potom domů. Po třech letech a dvaačtyřiceti dnech se 30. dubna 1990 přes hraniční přechod Mikulov vrátila expedice do Československa. Expedice navštívila 67 zemí světa, ujela 139 860 kilometrů po cestách i necestách. "A to ještě nějaký čas nešel tachometr. Auto se osvědčilo. Měli jsme minimum náhradních dílů, ale šlapalo perfektně," vzpomíná řidič Karel Valchař.

Tatra pamětnice je stále pojízdná

Kontroverzní expedici připomíná po pětadvaceti letech od jejího startu nejvíce právě Tatra 815 GTC. Je stále pojízdná a stojí v kopřivnickém muzeu po boku dalších expedičních tatrovek. Vedle nádherných osmsetpětek nebo stotřicetosmičky z expedice Lambaréné působí majestátně.

"Měla to být tenkrát propagační jízda. Vezli s sebou obrázky dětí, které měli šířit po zeměkouli. Bylo to takové komunistické natřásání. Účel cesty mohl být jakýkoliv - propagace nebo zkouška vozidla - ale mně osobně chybí výsledek," doplňuje Zátopek.

Karel Valchař: Tatrovka by klidně zvládla další expedici

Druhou půlku expedice „Tatra kolem světa“ odřídil kopřivnický řidič Karel Valchař.

Expedice Tatra kolem světa má i kritiky. Těm vadí především to, že po ní nezůstal žádný výsledek.
Taky mě to mrzí, protože natočeno bylo snad 120 hodin cestopisu. Byl i zpracovaný dvoudílný celovečerní film. Do kin ale nikdy nešel.

Tatra 815 GTC je zvláštní auto. Jak se s ním jelo?
Jeli jsme po cestách a já pak už převážně po necestách. Takže technika jízdy byla jiná. Jeli jsme v různých nadmořských výškách. Museli jsme i upravovat motor.

Neměl jste obavy, že se auto převrátí?
Neustále. Auto má dvaadvacet tun, těžiště je poměrně vysoko. Musel jsem se přizpůsobit. Na to, že jsme měli minimum náhradních dílů, ale šlapalo perfektně.

Nechtěl byste se v něm znovu projet?
Proč ne? Klidně by zvládlo další expedici.





Nejčtenější

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Subaru XV
Nové Subaru XV: zvenku evoluce, uvnitř všechno lepší

Organičtější design, ale také výrazně přepracovaná technika – to je nový crossover od Subaru, který vzdáleně odkazuje na úspěchy slavné imprezy.  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.