Před jarem chce auto kontrolu a očistu

Jsou majitelé aut a řidiči, kteří se změnami ročních dob u nás vůbec nezatěžují. Stále je mnoho těch, kteří se ani v době největší sněhové nadílky nerozpakují jezdit na pneumatikách s letním dezénem a jaro se jich dotkne pouze tím, že po změně zimního času na letní přestanou při jízdě svítit.

Pak existuje druhá skupina řidičů, kteří svůj vůz opečovávají ještě důkladněji než nastávající otec svoji novomanželku očekávající prvního potomka v rizikovém těhotenství. Přes zimu s ním raději nejezdí, parkují ve vytápěné garáži a neochotně absolvují první kilometry v novém roce až na Velikonoce. "Rozumná u nepříliš starých vozů současné nebo předcházející generace je jakási střední cesta," tvrdí vedoucí jednoho velkého značkového pražského autoservisu Václav Jílek. ¨

Po zimě je podle něho třeba zaměnit zimní obutí auta za letní, nechat vůz důkladně omýt, zejména podvozek, zkontrolovat provozní kapaliny, tedy brzdovou a chladicí a olej v motoru. U pravidelně servisovaných vozů stačí nahlédnout do servisní knížky, aby řidič zjistil, zda neuplynuly příslušné intervaly předepsané pro výměnu brzdové kapaliny (tři roky), chladicí kapaliny (dva roky) a oleje (buď po ujetí maximálního přípustného počtu kilometrů, nebo zpravidla po roce). Jiří Jerman, který má v malém pražském autoservisu osmiletou praxi převážně se staršími vozy nejrůznějších značek, svým zákazníkům radí, aby si po zimě našli čas a na suché, málo frekventované silnici si auto v klidu vyzkoušeli.

"Dobré je chvilku se soustředit na volant, zda se nechvěje, zda odpovídajícím způsobem reaguje na pohyb rukou při zatáčení. Pak je třeba se zaposlouchat do zvuků, které auto při jízdě vydává. Pokud někde něco klepe, fouká, motor je hlasitější, než je zdrávo nebo má nepravidelný chod, měla by následovat návštěva servisu," říká mechanik Jerman. Kromě toho by podle něho řidiči neměli zapomínat na klínový řemen. "Jednak je jeho životnost přibližně osmdesát tisíc kilometrů a jednak čas od času je třeba zkontrolovat jeho napnutí.

Škody, které mohou po zanedbání této zdánlivé maličkosti nastat, jdou pak často do desetitisícových částek." Je užitečné vědět, že za řidiče a majitele aut, kteří technice buď nerozumějí, nebo si s ní nechtějí zatěžovat hlavu, tyto jarní úkony obvykle udělají ve značkových autoservisech u autosalonů prodávajících nové vozy. Ty, aby přitáhly potenciální kupce novinek, nabízejí jarní prohlídky automobilů za velmi výhodné ceny. Autoservisy však už budou požadovat zaplacení veškerého dodaného materiálu do kontrolovaného auta, včetně například kapaliny do nádržky ostřikovačů. Seznam úkonů takovéto jarní prohlídky v autorizovaných autoservisech značky Škoda obsahuje tyto položky: Kontrola funkce ostřikovačů, kontrola funkce stěračů, kontrola množství chladicí kapaliny, kontrola stavu akumulátorů, očištění a konzervace pólových vývodů, kontrola množství motorového oleje, kontrola stavu a nahuštění pneumatik.

Dále případnou výměnu zimních pneumatik za letní, kontrolu funkce osvětlení, seřízení světlometů, kontrolu ošetření pryžových těsnění dveří a zavazadlového prostoru, kontrolu množství brzdové kapaliny, kontrolu účinnosti brzdového systému, promazání závěsů a zámků dveří a zkušební jízdu s kontrolou funkcí topení, řízení, řazení, spojky, volného chodu a činnosti nožní a ruční brzdy. Přesto si stále většina řidičů dělá základní úkony na autech sama. K jarním činnostem u automobilu by měla patřit i výměna pryžových lišt stěračů. To se má dělat dvakrát ročně a výhodné je zařadit si to do seznamu činností před zimou a na jaře. Pokud stěrače nefungují dobře ani s novou gumičkou, je nutno (zhruba jednou za dva roky) vyměnit celou stírací lištu.

Zkontrolujte i činnost ostřikovačů. Samozřejmostí je kontrola funkce všech světel a blikačů a také povinné výbavy auta. Pokud jste auto používali celou zimu a nenašli jste dost sil na mytí a luxování interiéru v zimních dnech, je vhodné si pro to vyšetřit chvilku právě teď. Máte-li dvorek a dostatečně dlouhou přívodní šňůru k vysavači, zvládnete jistě úklid vnitřku auta sami. Z vlastní zkušenosti vím, že na leccos bývá dobrá ženská ruka. Není-li pomoc krásnější polovičky k dispozici a parkujete například u chodníku na rušné městské ulici, pak nezbývá než odjet s hrstí desetikorun k velkému benzinovému čerpadlu, které bývá vybaveno myčkou a vysavačem. Lepším řešením než je návštěva tradiční kartáčové myčky je využití služeb firem, které nabízejí ruční mytí tlakovou vodou. Pokud takovou službu nikdo ve vašem blízkém okolí nenabízí, zajeďte alespoň do takové myčky, která má program mytí spodku vozů.

Tuto výpravu absolvujte co nejdříve poté, co skončí období jarních mrazíků a tudíž solení cest silničáři. V nížinách tato doba nastává pochopitelně dříve než v horském terénu. Pokud necháte sůl na podvozku působit dlouhou dobu, můžete si být jistí, že napáchá nějaké škody. Přinejmenším budete muset dříve měnit výfuk, ale agresivní posypový materiál se může podepsat i na stavu brzdových hadiček a dalších součástí automobilu.

Čemu určitě věnovat pozornost:
1. provozní kapaliny - po otevření kapoty je to určitě to první, co by vám mělo padnout do oka změřit výšku hladiny motorového oleje, chladicí a brzdové kapaliny, elektrolytu v akumulátoru.

2. pneumatiky - po výměně zimních pneu za letní je třeba zkontrolovat tlak v nezahřátých pneumatikách. Demontovaná kola před uložením omyjte vodou. I když je možno v tuzemsku jezdit s pneumatikou, u níž je minimální hloubka dezénu 1,6 milimetru, pro bezpečnou jízdu na mokré silnici odborníci doporučují s mini- málně tři milimetry vysokým vzorkem.

3. kontrola čepů a řízení - pokud si nejste jisti dobrým technickým stavem, určitě se domluvte na návštěvě u odborníka.

4. kontrola míst, odkud by mohly případně unikat jednotlivé provozní kapaliny
5. kontrola činnosti světel - seřízení je třeba nechat odborníkům.
6. kontrola činnosti brzd - leccos se dá poznat při zkušební jízdě. Autoservisy činnost brzd prověřují na válcích.
7. mytí motoru - při mytí, zvláště tlakovou vodou a za použití speciálních prostředků je třeba zakrýt igelitem choulostivé části, zejména rozdělovač, relé a elektroinstalaci.
8. mytí karoserie a spodku - dobré je nešetřit při koupi programu u pokladny. Odborníci doporučují nechat auto po mytí navoskovat. Po příjezdu domů zkontrolujte rýhy a další škody, které zima zanechala na laku. Šrámy můžete zaretušovat barvou z lakovací tužky s originálním odstínem od výrobce. Plastové, chromové a pryžové části se ošetřují speciálními přípravky, jichž je na trhu nepřeberné množství. Vždy je třeba dodržet návod k použití, proto se před nákupem přesvědčete, zda výrobek návod, nejlépe v češtině, vůbec obsahuje.
9. Očista interiéru a zavazadlového prostoru - pokud jdou demontovat koberce, vyklepejte je, nechte vyvětrat a proschnout. Gumové podlážky omyjte vodou se saponátem. Vyluxujte. Skla myjte i zevnitř, protože jak výpary z plastů, tak cigaretový kouř vytvářejí na sklech film, který zejména v noci značně omezuje viditelnost. Interiér čistěte shora dolů. Začněte tedy čalouněním stropu a skončete podlahou. Pokud používáte prostředky na čištění a ošetřování plastů, nenanášejte je nikdy na volant a další ovládací prvky vozu. Obsahují totiž olejové látky. Zkontrolujte, zda někudy dovnitř nezatéká.

Auto i na jaře žádá péči