Před jarním startem motocykl žádá důkladnou kontrolu

- V optimálním případě měl motocykl přezimovat bez akumulátoru, kterému nejlépe prospívá teplejší prostředí. Ke spánku se měl uložit umyt šamponem a ošetřen - na laku, kovech, gumách i plastech - některým z mnoha ochranných a konzervačních přípravků, podepřen hlavním stojánkem a s předním kolem odlehčeným. Nádrž měla být plná, aby benzin nevodnatěl, čemuž opět mohla přispět chemie. Avšak ani lajdáka, který posezonním pracím zůstal dlužen, nečeká nijak krutý trest, je-li smířen s rychlejším stárnutím své motorky.

"Nedoporučuji před první jarní jízdou hned startovat," radí Pavel Rys, který se kolem motocyklů roky točil ve Švýcarsku a nyní obchoduje s novými i staršími stroji v Přešticích na Plzeňsku. Z rukávu sype užitečné rady: "Stroj musí nejdřív dostat základní očistu. Před startem na první vyjížďku je nezbytná důkladná prohlídka - nejprve rámu, zda nemá praskliny ve svárech. Nemusím připomínat, že každá, i malá vada znamená stop ježdění až do odborné opravy. Dále jsou na řadě šrouby. Jeden po druhém zkontrolujeme a povolené dotáhneme. U lepších a dokonalejších strojů se to dělá za pomoci momentového klíče podle údajů, které pro jednotlivé šrouby uvádí příslušný manuál k motocyklu."
Bohumil Poslední, dlouholetý český reprezentant v terénních motocyklových soutěžích Enduro a účastník Šestidenní, říká, že moderní stroje mnoho údržby a péče nepotřebují. Ovšem také klade důraz na předsezonní očistu a promazání stroje všude tam, kde to příručky přikazují. A když pak bude zkouška startu neúspěšná? "Nelze vyloučit, že lidé, kteří se přes zimu zachovali macešsky k akumulátoru a nechali ho zapojený v motorce a v chladu, budou na jaře kupovat nový," předpovídá Bohumil Poslední. "Musí si na něj připravit zhruba pět set korun. Když akumulátor vyhovuje, a přesto motor nenaskočí, může být vodnatý benzin nebo mokré staré svíčky. Dále přichází na řadu čištění karburátoru v místě, kde se usazují kaly. Jiné potíže bych už nečekal, pokud stroj neměl v předchozí sezoně poruchy a ježdění ukončil v normálním stavu," doplňuje Bohumil Poslední.
Právě začátek nové sezony je tím nejlepším okamžikem ke kontrole a případně k výměně toho, co na motocyklu má časově omezenou trvanlivost.
"U všech motocyklů - a dvojnásob u strojů, u kterých se počítá s vyššími rychlostmi - zaslouží mimořádnou péči pneumatiky," připomíná Pavel Rys. "Že nesmějí mít ani sebemenší praskliny na bocích ani v dezénu, to zřejmě chápe i motocyklista začátečník. Každý už ale neví, že motocyklová pneumatika by neměla být starší pěti let. Letitou gumu doporučuji demontovat a vyřadit i v případě, že dezén bude ještě vyhovující."
Motorka klade ve srovnání s autem větší nároky i na brzdovou kapalinu, podle odborníků je třeba ji měnit každý druhý rok. Bohumil Poslední i Pavel Rys se shodli, že u drahých současných motocyklů je hotovým hříchem šetření na oleji. Samozřejmostí musí být speciální výrobky pro motocykly, neboť společně mažou motory, převodovky i spojky. Olej je dobré měnit i s filtrem nejlépe před začátkem nové motocyklové sezony. Náplně kapaliny jsou u moderních a dokonalejších strojů dokonce tři - kromě kontroly oleje v motoru zaslouží pozornost také chladící a brzdová kapalina, přičemž přední i zadní brzda někdy mají samostatný okruh. "Zvlášť hadicové spoje na chlazení mohou po zimě na prvních jarních vyjížkďách zle zaskočit," varuje Bohumil Poslední.

Kvalitní odění je pro motocyklistu otázkou zdraví a života

Po 70. a 80. letech, v nichž kromě zarytých fandů holdovali na tuzemských silnicích motorkám hlavně venkovští strýci, vzkřísilo současné desetiletí v Česku kouzlo jedné stopy. Západoevropané jsou sice na dvou kolech stále o něco vepředu, ovšem poslední dobou už i v tuzemsku lidé chápou, že na silný stroj nelze sedat s letitou helmou z dob mopedů, v tričku, běžných džínách či dokonce v kraťasech a teniskách.
Ochrana hlavy je základ. Přilby jsou v motoobchodech v cenách od 1500 do 20 000 korun, přičemž průměrnému jezdci vyhoví výrobek v ceně od 4000 do 5000 korun. Lepší je nákup ve značkových prodejnách, kde i po čase nabídnou náhradní díly na helmu, na niž bude motocyklista nejdřív shánět ochranné plexi-štítky. Jiná helma bude na silniční stroj či enduro a jiná na chopper. Základní rada pro výběr solidní přilby zní: musí pevně sedět na tvářích a přitom nesmí tlačit do čela. Nedoporučuje se koupě zboží ze second handu, respektive z druhé hlavy, neboť bude jinak vytlačená. Silniční stroj vyžaduje uzavřenou, takzvanou integrovanou helmu, jezdec pomalejšího chopperu bude víc hledět na vzhled než na bezpečnost přilby a někdy upřednostní i kovové napodobeniny někdejších vojenských helem. Pro enduro je oblíbenější přilba s kšiltem a v tom případě jsou nutné brýle, v nichž se osvědčují barevná skla, nejčastěji žlutá či oranžová.
Oblečení pro sportovní motocykl představuje v nejlepším případě kožená kombinéza. Kvůli pohodlí raději dvoudílná. Stojí 15 000 až 40 000 korun, ale odborníci se shodují, že plně vyhoví souprava v ceně kolem 20 000 korun a motocyklista může počítat s tím, že mu kombinéza vydrží minimálně deset let. Vhodný model by měl přiléhat na tělo a mít dost dlouhé rukávy. Kombinézu je lépe než před zrcadlem zkoušet na motocyklu, neboť na různých strojích se také různě sedí. Pod oblečení postačí tričko, spodní prádlo a podkolenky, chybět by neměl ledvinový pás, v lepším případě doplněný o chránič páteře. Pro chopper jsou střihy a barvy koženého odění jiné. Klasická bunda přijde na 5000 až 10 000 korun, kožené kalhoty na 4000 až 6000 korun. Enduro se opět vrací od vnějších dojmů k praktickému stylu, tedy ke krosovým kalhotám z umělých vlákem často v kombinaci s kevlarem a s chrániči na kolenou a dalších citlivých místech. Stojí od 3500 do 6000 korun, přičemž postačí model za 4500 korun. Speciální bundy opět z umělých vláken za 3000 až 10 000 korun bývají i nepromokavé, ale přesto jsou k mání speciální jednodílné i dvoudílné převleky do deště v cenách od 1500 do 3000 korun. Ani jezdci endura by neměl chybět minimálně ledvinový pás. Pod bundu postačí tričko ke krku nebo rolák.
Boty by měly být kožené, vysoké a s kevlarovými chrániči. V motoobchodech jsou od 4500 do 7500 korun, solidní průměr lze pořídit za 5500 korun. Pro chopper bývají boty špičaté v kovbojském stylu (4000 až 5000 korun), zatímco enduro žádá obuv krosovou (4500 až 12 000 korun, ale stačí za 5500 korun) s podkolenkou po celé výšce boty.
Rukavice - opět kožené - lze sehnat od 900 do 10 000 korun, leč řadový jezdec nepotřebuje dražší než za patnáct stovek. Důležité je, aby rukavice seděla a aby neměla krátkou prstovou část. V opačném případě budou prsty brnět a ztratí jistotu. Rukavice by měly přesahovat rukávy kombinézy.

Péči si žádá nejen motocykl, ale i oblečení

Motorkářská výzbroj a výstroj se musí řádně ošetřovat, vzhledem k pořizovacím cenám si to konec konců zaslouží.
Podle odborníků by se měla motocyklová přilba měnit po šesti až osmi letech používání nebo po těžším pádu. "Během let se mění tvar vnitřní výstelky, ta se navíc stává tvrdší a není schopna absorbovat pot," vysvětluje Lubor Formička, prodejce motocyklového oblečení. "Při pádu je to jasné, může se narušit ochranný skelet a přilba pak už neplní svou funkci. Každý by měl pamatovat na to, že ne vždy musí být praskliny na první pohled viditelné."
Podobnou životnost jako helma mají i rukavice, zejména ty silniční. I u nich platí, že se nevyplácí nosit je až do doby, než se samy rozpadnou. Každý pád naruší pevnost švů, které v kritickém okamžiku mohou zklamat. "Motocyklové kombinézy nebo oblečení na enduro vydrží víc, ale musíte se o ně starat," radí Lubor Formička. "Zmoklá kůže se musí promastit, ale hlavně se nesmí nechat schnout u sálavého tepla. Po pádu by se poškozená místa měla hned nechat opravit, ochranné protektory na kolenou je třeba měnit, než se opotřebují až k úchytům. A stejně jako normální oblečení, tak by se i kožená kombinéza měla nechat čas od času vyčistit." Všechny zmíněné rady se týkají i oblečení na enduro, byť to se může většinou prát i v pračce.
Poslední a neméně důležitou součástí výbavy jsou boty. Jsou šité z kůže, mají výztuhy a zvlášť ty na motokros jsou hodně odolné. "Boty musí být pevné, ale na některých místech zároveň poddajné, aby bylo možné řadit a brzdit," říká Lubor Formička. "Proto se musí čas od času nakrémovat. Pro ty, co jezdí za každého počasí, jsou k mání vodoodpudivé spreje." Jinak platí pro motorkářské boty to samé jako pro běžnou obuv: mokré se musí nechat vyschnout, přes zimu je ideální napnout je na napínáky.
(hoč)

Motocykl vyžaduje péči a dvojnásobnou očistu

BRZDOVÉ DESTIČKY: Obložení by nemělo být tenčí než dva milimetry, za nejzazší mez se považuje 1,5 milimetru. "Pro běžné ježdění doporučuji brzdové destičky spíš měkčí, neboť mají příjemnější záběr. Naopak tvrdší destičky jsou pro extrémnější podmínky a déle vydrží," říká Bohumil Poslední, český reprezentant v terénních motocyklových soutěžích Enduro a účastník Šestidenní.
ŘETĚZ: I když to už výrobci nevyžadují, nikdy neuškodí vyvařit řetěz v grafitové vazelíně. "S vytahaným řetězem je dobré měnit i řetězové kolečko a rozetu," radí Pavel Rys, obchodník s novými i staršími motocykly na Plzeňsku. "Kdo to neudělá, přijde o nový řetěz nečekaně brzy. Naopak při dobré údržbě, v jejímž rámci jsem po třech až čtyřech stovkách kilometrů mazal dobře napnutý řetěz speciálním sprejem, mi exponovaný díl vydržel pětatřicet tisíc kilometrů a pořád byl dobrý."
Správně napnutý řetěz má podle typu silniční motorky vůli 20 až 25 milimetrů. U endura bude vůle větší. "Jednoduchý recept pro napnutí řetězu je následující: dva lidé se opřou do pérování zadního kola a propérují je na doraz, přičemž řetěz nesmí být přešponovaný. Po takové zkoušce si jezdec správnou vůli řetězu uchová propříště v paměti," doplňuje Bohumil Poslední.
LOŽISKA: Kontrolují se při odlehčeném kole, vůle ložisek se pozná citem a signalizuje nutnost výměny.
PÉROVÁNÍ: V amatérských podmínkách nelze udělat víc než kontrolu předních vidlic, zda z nich neuniká olej.
KOLA: U jednoduššího endura postačí důkladná kontrola plášťů, ovšem u chopperů a hlavně u výkonných silničních strojů je vhodné a někdy dokonce nezbytné vyvážení. "Neuškodí ani prověrka drátů," říká Bohumil Poslední. "Není složitá - ručně se zjistí, zda některý není povolený. Při případném utahování pozor na přešponování, aby dráty při jízdě nepraskaly."
PÁČKY SPOJKY A PŘEDNÍ BRZDY: Musí mít vůli - nejméně milimetrovou, ale spíš větší. "U spojky nebývají problémy, neboť lidé dobře vědí, že přešponovaná spojka začne brzy prokluzovat. U hydraulické brzdy je vůle nezbytná k tomu, aby se pístek mohl dokonale vrátit, když přestanete brzdit," vysvětluje Bohumil Poslední.
DŮKLADNÉ MYTÍ: Čas od času si motocykl - a o enduru to platí dvojnásob - zaslouží důkladné mytí nejlépe za pomoci účinného šamponu a vysokotlakého čističe. Při práci je dobré ucpat výfuk a dát pozor, aby voda nevnikla do vzduchového filtru. Když se tak přece jen stane, bude nutné vyčistit nádobku karburátoru. "Hned po umytí tlakovou vodou doporučuji motocykl nastartovat, projet a vybrzdit kotouče tak, aby před odstavením stroje byly brzdy naprosto suché. Na závěr je nutné namazat za pomoci speciálního spreje řetěz," uzavírá Bohumil Poslední. (hč)

Po zimě není na začátku motorkářské sezóny radno hned nastartovat a vyrazit do ulic.

Kdo přes zimu nevymontoval baterii a nedobíjel ji, ten asi na jaře nenastartuje.

V první řadě by před sezónou měl motocyklista vyzkoušet funkci brzd.

Pro vyznavače chopperů je typická kožená bunda a džíny.

Důležité je prověřit brzdové obložení.