Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Předchůdcem superbu byla v Kvasinách slavná Jawa 750

  11:27aktualizováno  11:27
Přesně stotisící Škodu Superb dokončí dnes kolem poledne dělníci v Kvasinách na Rychnovsku. Tento model se zde vyrábějí šestým rokem.

Škoda Superb pro rok 2007 | foto: Škoda

Automobilka v Kvasinách má ovšem historii, která sahá do 30.let minulého století. Tehdy úspěšný vynálezce vojenské výzbroje a techniky a majitel pražské firmy vyrábějící motocykly Jawa František Janeček koupil část solnického panství, jehož součástí byla pila, bednárna a cihelna v Kvasinách. Ty přeměnil na karosářské dílny, v nichž se od roku 1934 vyráběly karoserie pro automobily Jawa 700.

"Když ve 20.letech klesal zájem o výrobky pro vojenství, dědeček hledal další náplň. Můj otec ho přesvědčil, aby se pustil do výroby motocyklů a později automobilů," říká vnuk zakladatelů automobilky Karel Janeček. Stejně jako jeho dědeček i otec vystudoval strojírenství, ale dnes se živí hudbou.

Váš dědeček i otec se věnovali stejnému oboru?
Můj dědeček František Janeček se tehdy věnoval zejména vylepšování střelných zbraní, patentoval si například nábojový pás pro kulomety, chladič pro automatickou střelnou zbraň či protiletadlový zaměřovač pro střelnou zbraň.

Můj otec František Karel Janeček získal v roce 1928 titul inženýra a od roku 1930 se spolu se svým otcem podílel na téměř všech 37 patentech u nás, ale hlavně v dalších dvanácti zemích Evropy.

Jak to bylo s výrobou motocyklů a aut?
Otec toužil vyrábět motocykly a auta, dědeček s tím nakonec souhlasil a nechal na něm, aby rozjel sám výrobu. První výrobky byly špatné. Proto dědeček poslal mého otce do ciziny shánět něco vhodnějšího.

Otec našel vynikajícího konstruktéra a zároveň závodníka, pak se výroba rozjela. Když roku 1930 Jawa zahajovala výrobu, 94 procent motocyklů, které jezdily na našich silnicích, bylo vyrobeno v cizině, za pouhé čtyři roky tomu bylo přesně naopak.

Kdy se v Kvasinách rozběhla výroba automobilů?
První auto nazvané DKW, se vyrábělo od roku 1933, ale bylo příliš velké a drahé. V následujícím roce přišla Jawa na trh už s vlastním modelem Jawa 700. V roce 1934 se Jawa poprvé zúčastnila rychlostního závodu na 1000 mil na tehdy nejdůležitější domácí silniční trase Praha-Bratislava.

O rok později pro něj postavila šest nádherných sportovních automobilů a vyhrála nejen 1. cenu ve své kategorii, ale i Cenu prezidenta republiky.

Jeden z vozů vyrobených v Kvasinách je v technickém muzeu.
Měl ho ve sbírce jeden ze soukromých majitelů. Od něj ho v roce 1992 získalo Národní technické muzeum a nákladem jeden milion korun ho čtyři roky renovovalo. Vloni, na den přesně 70 let po startu závodu, ho představilo veřejnosti.

Autoři:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.