Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Předčí nejednoho konkurenta - i cenou

  19:03aktualizováno  19:03
Také v Česku se od letoška otevřela nová třída motocyklů s motorem o objemu do 125cm3 a výkonem 11 kilowattů (l5 koní) jezdcům ve věku již od 16 let. Dovozce Hondy na to reagoval nabídkou novinky šité na míru právě zmíněným parametrům: modelem XL 125V Varadero. Stroj příjemně překvapí rozložitějším a mohutnějším dojmem ve srovnání s mnoha jeho konkurenty - má vzhled plnokrevného cestovního endura, což mladíkům, kterým je určen především, imponuje. Když ale pod dojmem toho všeho jezdec plný očekávání nastartuje a vyjede, následuje chvilková ztráta iluzí.
Honda XL 125V Varadero

Honda XL 125V Varadero | foto: MAFA - Radek Kalhous

Menší brácha ajmenovec litrového varadera, které je od premiéry v roce 1999 evropským hitem, si hraje na něco, nač nemá. Motor s těžkým rámem se rozbíhá jen líně, v testu MF DNES při rozjezdu z křižovatky dokonce dostal na frak od stopětadvacítkového skútru. Tento stav trpkosti však trvá jen krátce - díky pětistupňové převodovce nechává Honda 125 Varadero skútra za sebou.

Může se hodit

Inzerce nových i ojetých motocyklů na serveru www.automodul.cz

Po chvíli v sedle si jezdec rychle zvykne na poněkud línější motor (který by se zřejmě nezdál tak líný, kdyby člověk za řídítky neměl zrovna stovku kilogramů a hlavně nebyl namlsán dospělým vzhledem motocyklu) a začne oceňovat přednosti pro malé varadero typické. Stroj má vynikající jízdní vlastnosti, je doma v zatáčkách, na rovinkách i v lehčím terénu. Je komfortní i na pražských silnicích, je dobře ovladatelný a obratný, a to i při už zmíněné mohutnosti.

A vyčítá-li se mu menší hbitost, tak je třeba na druhou misku vah dát připomínku:

Motocykly pro mladíky    Zatímco do loňska získával zájemce řidičský průkaz na motocykl s obsahem motoru nad 50 cm3 až od 17 let věku, od letoška se i tuzemské předpisy přizpůsobily trendu motoristicky vyspělých zemí a motocyklová řidičská oprávnění odstupňovaly. Nejzásadnější změnou je fakt, že slabší motocykly lze sedlat už od 16 let, zatímco za řídítka silnějších motorek se cesta otevírá později než v minulosti - od 18 či dokonce 21 let. S nejmenšími padesátkami lze (stejně jako dříve) jezdit od 15let, ovšem nově je v takovém mládí dovolen jen stroj s konstrukční rychlostí do 45 kilometrů v hodině. To znamená změnu oproti minulosti, kdy řidiči mopedů a malých motocyklů do 5 0 cm3 nebyli nijak omezeni. Aby dřívější držitelé řidičských oprávnění skupiny M (nijak neomezené malé motocykly a mopedy) s vydáváním nových řidičských průkazů neprodělali, je jim nyní vystavováno oprávnění skupiny A1, ovšem s omezením pro řízení motocyklů s obsahem motoru do 50 cm3 a bez ohledu na konstrukční rychlost či výkon.

stroj je od základu stavěn pro začínající jezdce jako přestupní stanice na cestě k silnějším strojům. Určen je hlavně pro mladíky s často horkými hlavami, a právě těm výrobce nechtěl - a v duchu předpisů ani nemohl - dát do ruky nebezpečnější zbraň. Čtyřdobý, kapalinou chlazený vidlicový dvouválec s rozvodem OHC nemá z oficiální výroby k dispozici "neutlumenou", výkonnější než jedenáctikilowattovou verzi. Těžko tedy spekulovat o tom, co by motor dokázal, kdyby...

Jisté je jen tolik, že příbuzný pohon už dva tři roky jezdí v chopperech Honda VT 125 C a odborníci se po zkušenostech shodují, že s ním nejsou potíže. Na válcích zaujme žebrování, které však nemá jiný účel než lahodit oku: agregát je spolehlivě chlazený kapalinou. Jinak vidlicový motor pracuje prakticky bez vibrací do sedla či řídítek, poradí si v poměrně širokém rozsahu otáček, byť je mu samozřejmě lépe, když se točí. K přednostem motocyklu patří široké, i pro dva pasažéry pohodlné sedlo a poměrně velká čelní kapotáž jako ochrana před nepohodou.

Na stroji, který rozměrově přerostl většinu konkurentů ve stopětadvacítkové třídě, řidič sedí poměrně vysoko a těží tak ze širokého rozhledového pole. Ostatně Honda XL 125V Varadero se i z dalších pohledů snaží, aby začátečníkovi usnadnila jeho první motocyklové roky. Větší a komfortnější než u nejedné motorky srovnatelné třídy je rozvor, s rezervou pracuje přední i zadní odpružení, bez výhrad jsou kotoučové brzdy na obou kolech, osvětlení... Nad konkurencí však novinka stojí i cenou, která - když není v záloze movitý tatík - je nad rámec možností většiny zdejších šestnáctiletých.

Závěry z testu
Honda XL 125V Varadero působí dojmem, že by měla být hbitější zvláště v rozjezdech. Stroj využívá řadu nejmodernějších technických řešení. Po všech stránkách vyhovuje jako náčiní pro jezdce, kteří na motocyklové dráze začínají. Tím varadero bezvýhradně plní svoje základní poslání. Zajímavý a vizáží lákavý motocykl stojí svou cenou mimo možnosti většiny šestnáctiletých mladíků. (hč)

Spotřeba v testu
V testu MF DNES, který se uskutečnil převážně v hustém pražském provozu, spotřebovalo cestovní enduro Honda XL 125V Varadero zhruba 3,5 až 3,8 litru benzinu na 100 kilometrů. Stroj byl většinou obsazen jedním stokilovým jezdcem, zkušební jízdy se uskutečnily v poklidném cestovním tempu i při plném využití výkonu.


Hodnocení MF DNES

Pružnost motoru 6
Převodovka 8
Spotřeba v testu 8
Pohodlí 8
Jízdní vlastnosti 9
Řízení a ovladatelnost 9
Tlumení nerovností 9
Brzdy 8

Poznámka: min. 1, max. 10 bodů

Rozdělení řidičských průkazů na motocykly

skupina oprávnění pro minimální věk
AM lehké a malé motocykly s konstrukční rychlostí do 45 km/hod 15 let
A1 lehké motocykly do 125 cm3 a do 11 kW 16 let
A motocykly do 25 kW nebo do 0,16 kW/kg 18 let
A motocykly nad 25 kW nebo nad 0,16 kW/kg 21 let
Pramen: MF DNES

Prognóza odhadce

Honda Varadero 125 se nijak nebude lišit od konkurentů svého ražení - v prvních dvou letech bude ztrácet z ceny zhruba po 20 procentech. Za dva roky tak bude jako ojetina stát kolem 100 tisíc korun a dál bude cena klesat k 60 tisícům až 50 tisícům korun u pětiletého stroje. Na této hodnotě se pak bude poměrně dlouho držet, když cenu bude určovat hlavně konkrétní technický stav a poptávka na trhu. Přitom očekávám, že zájem o stopětadvacítky poroste. Už nyní se situace v této třídě podobá stavu v západní Evropě - samozřejmě, že v Česku počítáme v docela jiných, nesrovnatelně menších počtech nově prodaných kusů.                          MARTIN KŘÍŽ, autor je spolupracovníkem redakce


Stopětadvacítky mají dobrý rok

Zájem o nové motocykly na zdejším trhu roste - domácí výrobci a oficiální dovozci jich za prvních osm měsíců roku prodali 7936. Je to o 1474 strojů (o 22,81 procenta) víc než ve stejném období roku 2000. Stopětadvacítky, které se letos nově dávají k dispozici jezdcům už od 16 let věku, už zaznamenávají největší prodeje v polistopadové historii zdejšího obchodu s motocykly.

druh

počet prodaných kusů

mopedy

1421

malé motocykly do 50 cm3

3036

motocykly do 125 cm3

742

motocykly do 350 cm3

348

motocykly do 500 cm3

255

motocykly do 800 cm3

1190

motocykly nad 800 cm3

810

tří- a čtyřkolky

118

sněžné skútry

16

celkem

7936

Pramen: Sdružení automobilového průmysl

Autor:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 10 000 km, diesel
1 021 475 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.