Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Předjíždějte, jak chcete, dřív tam stejně nebudete

aktualizováno 
Předjížděním na okreskách se moc času neušetří, ukázal německý autoklub ADAC. Nehody, k nimž přitom dojde, navíc patří k těm nejtragičtějším. Neustálým tlačením se dopředu najedete v nejlepším případě nějakých deset procent času, odhalil test.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: ADAC

ADAC porovnal v reálném provozu poklidně jedoucí auta s netrpělivými předjížděči. 

Rychlík, který se před vás taktak vecpe před zatáčkou, aby uhnul čtyřicetitunovému kamionu v protisměru, si v konečném počítání moc nepomůže. Profesionálové z ADAC vyrazili na frekventované okresky kolem Mnichova.

Předjížděči

Podle ADAC jsou tři typy notoricky předjíždějících řidičů

  • Lidé, kteří se neradi nechají ovlivňovat ostatními, nesnášejí jízdu za někým jiným, a proto se snaží dostat do čela skupiny.

  • Zbytečně rychle jezdící řidiči, kteří si silnici pletou se závodní dráhou a svému okolí demonstrují nadřazenost nebo převahu svého auta.

  • Impulzivní lidé, kteří trpí vnitřním neklidem a cítí se být pod časovým tlakem.

Pokud nedočkavce nenajdete "rozvěšeného" po stromech podél silnice nebo zapíchnutého v příkopu, dojedete ho s velkou pravděpodobností svým klidným tempem v nejbližším městě na semaforu.

Některá auta, která tak pracně předjel, mezitím odbočila nebo zastavila a profrčet obcí příliš rychle se neodváží.

"Někdy neušetříte ani vteřinu, jindy maximálně pár minut," vzkazuje ADAC nedočkavcům. A mnohdy to platí i ve městech.

Testeři projeli šest různých silnic, v jednom Audi A4 byl "věčný předjížděč", ve druhém řidič kliďas. Průměrný náskok agresivnějšího z šoférů byl půldruhé minuty na úsecích s délkou kolem 20 kilometrů. Někdy dojela obě auta do cíle společně. Nejvíc najel agresivnější jízdou na dvacetikilometrovém úseku na kliďase dvě minuty.

Jako účinné "zdržovadlo", které předjížděče zpomalí, se podle očekávání ukázaly kamiony. Ty se totiž na okreskách velmi špatně předjíždějí.

Pro bezpečné předjetí kamionu totiž potřebujete podle ADACu volný rozhled na 500 až 600 metrů, na traktor má stačit 300 metrů.

Nesprávné předjíždění na českých silnicích

Za loňský rok je ve statistikách Policie ČR nesprávné předjíždění zaznamenáno jako hlavní příčina u 1 543 nehod, při kterých zemřelo 37 lidí.

V přehledu deseti nejčastějších příčin nehod řidičů motorových vozidel figuruje na devátém místě "jízda po nesprávné straně vozovky, vjetí do protisměru" (2 458 nehod). V přehledu nejtragičtějších příčin je na třetí místě s 87 usmrcenými.

"Kdo se tlačí pořád dopředu a předjíždí, neušetří víc než 10 procent času," vzkazuje ADAC. Předjíždění je zároveň velmi riskantní disciplínou, která vyžaduje velké zkušenosti řidiče, dobrý odhad situace a dostatek výkonu vozu. Vede také k překračování rychlostních limitů a ke zvýšenému nebezpečí nehody. Právě předjíždění způsobuje čelní nehody, při kterých se auta střetávají ve vysoké rychlosti, což mívá tragické následky. Při takových nehodách na německých silnicích ročně umírá až 400 lidí, uvádí ADAC.

Nevyplatí se to

Jezdit v Česku rychle se příliš nevyplatí ani na dálnici. Kromě toho, že si koledujete o pokutu, moc času neušetříte

Když pojedete z Prahy do Poděbrad stošedesátkou, dojedete tam jen o čtyři minuty dřív, než když pojedete maximální předpisovou stotřicítkou. Do Jablonce nad Nisou se člověk dodržující předpisy dostane z Prahy jen o sedm minut později než ten, kdo vyžene ručičku tachometru o poznání výš. Přitom právě nepřiměřená rychlost může za čtvrtinu všech nehod.

Porovnejte

50 km jedete rychlostí 130 km/h 23 minut

50 km ujedete rychlostí 160 km/h za 18,75 minuty

Autoři: ,




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Jízda historických vozidel do vrchu Džbán startovala v obci Hředle u Rakovníka.
OBRAZEM: Utajený sraz, kam dostanete pozvánku tichou poštou

Malá obec Hředle u Rakovníka žila v sobotu srazem veteránů, kteří se do šestisethlavé vesničky sjeli na osmý ročník Jízdy historických vozidel do vrchu Džbán.  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Řidička najela v Petrohradu do protisměru
VIDEO: Řidička najela do protisměru, řešení bylo jednoduché

Řidička v Petrohradě najela na rušném průtahu městem do protisměru. Po nešikovném couvání a několika nebezpečných manévrech nakonec ze situace vyvázla, chvíli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.