Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Okenní sloupek budoucnosti se při nehodě nafoukne jako airbag

aktualizováno 
Nový bezpečnostní prvek má nejen zlepšit viditelnost, ale také snížit celkovou hmotnost vozidla. Při karambolu se sloupek od firmy Autoliv nafoukne a lépe ochrání řidiče.

Tlusté sloupky se výrobci občas snaží nahradit dvěma tenčími. | foto: ADAC

Z moderních aut je stále mizernější výhled, pro zvyšování bezpečnosti sloupky karoserie tloustnou a překážejí ve výhledu. Mezi cyniky se sice šíří posměšná poznámka, že řidiči "rádi vidí, co se do nich trefí", faktem ale zůstává, že šířka předních sloupků výrazně omezuje výhled řidiče, zejména v zatáčkách.

Firma Autoliv, která má zkušenosti s výrobou a konstrukcí airbagů, nyní přišla s dalším nápadem, jak zúžit přední sloupek a zároveň zachovat jeho pevnost v případě nehody a to hlavně při karambolu, ve kterém se auto otočí na střechu.

Společně s automobilkou Saab vyvinul Autoliv sloupek, který je široký pouze 23 milimetrů, tedy zhruba třikrát tenčí než klasický, používaný u současných automobilů. Přesto dokáže při nárazu pohltit energii požadovanou pro moderní automobily. Podobně tenký sloupek měl třeba legendární "Fantomasův" Citroen DS v roce 1955.

Přední sloupek Mitsubishi Colt CZ3

Výhled do strany dolů občas uvolní malé okénko, za tlustý sloupek se ale klidně schová maminka s kočárkem.

Kromě lepší viditelnosti pro řidiče (zorný úhel by se měl zvětšit až o 25 procent) přinese i snížení hmotnosti vozidla a větší svobodu pro designéry. Jeho schopnost ochránit pasažéry přitom zůstává stejná. "Nejde jen o případy, kdy se vůz přetočí nebo převrátí přes střechu, ale i při některých velmi silných čelních střetech se sloupek může ohnout a zranit pasažéry," říká Bengt Pipkorn, který se podílel na výzkumu.

Nový bezpečnostní sloupek do automobilu

Sloupek je vyrobený z vysoce kvalitní oceli, která je ohnutá dovnitř a vzduchotěsně svařená. Na jednom konci je umístěná plynová patrona jako u airbagu a v případě nehody vystřelený plyn sloupek "nafoukne". Zvětší tak jeho průměr z 23 mm na 73 mm. A díky tomu splní nejnovější bezpečnostní předpisy.

Podle Pipkorna není tato technologie nová, svůj vznik datuje už do sedmdesátých let minulého století. Problémem a zároveň výzvou ale bylo, jak zajistit dostatečnou pevnost a soudržnost materiálu. S moderními technologiemi už je to ale možné.

Mercedes na svém superbezpečném konceptu ESF třeba experimentoval s nafukovacími výztuhami ve dveřích.

Sloupek je sice stále ve výzkumu, nicméně jeho tvůrci věří, že se ho podaří prosadit do výroby a podaří se ho uplatnit ve všech typech vozů: jak v městských, tak sportovních nebo třeba SUV.

Airbagy budoucnosti

Pomáhají brzdit a nafouknou se i z bezpečnostního pásu - ČTĚTE VÍCE

Autor:




Nejčtenější

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.