Tlusté sloupky se výrobci občas snaží nahradit dvěma tenčími.

Tlusté sloupky se výrobci občas snaží nahradit dvěma tenčími. | foto: ADAC

Okenní sloupek budoucnosti se při nehodě nafoukne jako airbag

  • 21
Nový bezpečnostní prvek má nejen zlepšit viditelnost, ale také snížit celkovou hmotnost vozidla. Při karambolu se sloupek od firmy Autoliv nafoukne a lépe ochrání řidiče.

Z moderních aut je stále mizernější výhled, pro zvyšování bezpečnosti sloupky karoserie tloustnou a překážejí ve výhledu. Mezi cyniky se sice šíří posměšná poznámka, že řidiči "rádi vidí, co se do nich trefí", faktem ale zůstává, že šířka předních sloupků výrazně omezuje výhled řidiče, zejména v zatáčkách.

Firma Autoliv, která má zkušenosti s výrobou a konstrukcí airbagů, nyní přišla s dalším nápadem, jak zúžit přední sloupek a zároveň zachovat jeho pevnost v případě nehody a to hlavně při karambolu, ve kterém se auto otočí na střechu.

Společně s automobilkou Saab vyvinul Autoliv sloupek, který je široký pouze 23 milimetrů, tedy zhruba třikrát tenčí než klasický, používaný u současných automobilů. Přesto dokáže při nárazu pohltit energii požadovanou pro moderní automobily. Podobně tenký sloupek měl třeba legendární "Fantomasův" Citroen DS v roce 1955.

Přední sloupek Mitsubishi Colt CZ3

Výhled do strany dolů občas uvolní malé okénko, za tlustý sloupek se ale klidně schová maminka s kočárkem.

Kromě lepší viditelnosti pro řidiče (zorný úhel by se měl zvětšit až o 25 procent) přinese i snížení hmotnosti vozidla a větší svobodu pro designéry. Jeho schopnost ochránit pasažéry přitom zůstává stejná. "Nejde jen o případy, kdy se vůz přetočí nebo převrátí přes střechu, ale i při některých velmi silných čelních střetech se sloupek může ohnout a zranit pasažéry," říká Bengt Pipkorn, který se podílel na výzkumu.

Nový bezpečnostní sloupek do automobilu

Sloupek je vyrobený z vysoce kvalitní oceli, která je ohnutá dovnitř a vzduchotěsně svařená. Na jednom konci je umístěná plynová patrona jako u airbagu a v případě nehody vystřelený plyn sloupek "nafoukne". Zvětší tak jeho průměr z 23 mm na 73 mm. A díky tomu splní nejnovější bezpečnostní předpisy.

Podle Pipkorna není tato technologie nová, svůj vznik datuje už do sedmdesátých let minulého století. Problémem a zároveň výzvou ale bylo, jak zajistit dostatečnou pevnost a soudržnost materiálu. S moderními technologiemi už je to ale možné.

Mercedes na svém superbezpečném konceptu ESF třeba experimentoval s nafukovacími výztuhami ve dveřích.

Sloupek je sice stále ve výzkumu, nicméně jeho tvůrci věří, že se ho podaří prosadit do výroby a podaří se ho uplatnit ve všech typech vozů: jak v městských, tak sportovních nebo třeba SUV.

Airbagy budoucnosti

Pomáhají brzdit a nafouknou se i z bezpečnostního pásu - ČTĚTE VÍCE