Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přednost zprava: špek z testů autoškoly nezvládla většina řidičů

  15:57aktualizováno  15:57
Češi tápou v dopravních předpisech, čtvrtina by nedala přednost zprava, zjistila v průzkumu pojišťovna Generali.

Dopravní situace | foto: Generali

V České republice je registrováno téměř 5 milionů osobních automobilů. Jejich řidiči ve valné většině případů porušují dopravní předpisy velmi výjimečně. V průzkumu pojišťovny Generali to o sobě alespoň tvrdí 77 % z nich.

Porušování předpisů přiznávají pouze 3 % řidičů, 6 % nechtělo na otázku odpovědět a dalších 14 % řidičů tvrdí, že předpisy porušují, pouze pokud spěchají. Zbytek je přesvědčen, že předpisy porušuje jen velmi výjimečně.

„Nejen podle policejních statistik je realita jiná. Součástí průzkumu byly také nákresy dopravních situací,“ popisuje tiskový mluvčí pojišťovny Generali Jiří Cívka.

Českým řidičům působí problémy i znalost správného řešení dopravních situací na křižovatkách. „Součástí průzkumu byly také obrázky dopravních situací s variantami možného řešení. U té nejjednodušší, která se týkala přednosti zprava, odpověděla chybně čtvrtina řidičů,“ komentuje výsledky Jiří Cívka z Generali.

S křižovatkou do T si neporadili

Kamenem úrazu bylo řešení dopravní situace na křižovatce ve tvaru písmene T. Řidiči měli určit, které auto najede do křižovatky jako první a v jakém pořadí křižovatku opustí. „Jednašedesát procent šoférů odpovědělo, že jako první projede křižovatkou zelené auto, po něm červené a naposledy modré. Pokud by se tím řídili ve skutečnosti, došlo by k dopravní nehodě,“ popisuje Jiří Cívka z Generali.

Dopravní situace

„Kromě přednosti zprava pořád platí přednost protijedoucího vozu, pokud řidič odbočuje vlevo. Správně je to tedy tak, že do křižovatky najede první řidič červeného auta, který ale dává přednost autu zelenému. To však musí pustit modré auto, protože dává přednost zprava a zároveň pro modré auto už zprava nikdo nestojí vzhledem k tomu, že červené auto najelo do křižovatky. První tedy projede křižovatkou modrý vůz, poté zelený a jako poslední opustí křižovatku auto červené,“ popisuje klasický autoškolový „špek“ Martin Farář, vedoucí BESIPu.

„Dvě procenta řidičů by se při řešení této situace řídila heslem, kdo dřív přijde, ten dřív mele. Deset procent pak vůbec nevědělo, jakým způsobem situaci řešit,“ doplňuje Jiří Cívka z Generali. Celkem tedy neuměly tuto situaci správně vyřešit téměř tři čtvrtiny řidičů.

Křišťálová Lupa 2015

Podle policejních statistik došlo loni v České republice k 86 tisícům dopravních nehod s hmotnou škodou téměř 5 miliard korun. Škody na zdraví jsou přitom několikanásobné. Statistiky ovšem zahrnují pouze nahlášené karamboly. Reálně je jejich počet vyšší, protože ze zákona nemusejí účastníci nehody kontaktovat policii pokaždé.

Podle policejních statistik zemřelo loni v České republice při nehodách 629 lidí. Ve více než třetině případů se jednalo o řidiče osobních automobilů. Mezi nejčastější příčiny dopravních nehod patří nevěnování se řízení vozidla, nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem a nesprávné otáčení nebo couvání.



Témata: Autoškola, Generali


Nejčtenější

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

H-D Streed Rod. Letošní sezóna ukáže, zda za cenu kolem 220 tisíc přebere část...
Harley-Davidson představuje nové cruisery: nejlevnější a nejdražší

Ikonická americká značka si na jaro schovala dvě novinky a představila novou verzi nejdostupnějšího cruiseru Street Rod 750, který vyrábí ve své zahraniční...  celý článek

Nehoda šesti auta zablokovala pravý jízdní pruh na 13. kilometru R10 ve směru...
Jaro obnažilo české tankodromy. Zničené kolo zaplatí pojišťovna

Tuhé mrazy a častější střídání teplot nad a pod nulou si přes zimu ošklivě pohrály se stavem českých silnic. Podle silničářů je letošní situace horší než...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Další z rubriky

Motor Koenigsegg pro Spyker
Exoti si pomáhají: Spyker dostane motor Koenigsegg vyrobený 3D tiskem

Ženevský autosalon přinesl nejedno překvapení, ale od malé luxusní značky Spyker jej čekal málokdo. Oním překvapením nebyl samotný model C8 Preliator Spyker,...  celý článek

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru.
Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.