Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přednost zprava: špek z testů autoškoly nezvládla většina řidičů

  15:57aktualizováno  15:57
Češi tápou v dopravních předpisech, čtvrtina by nedala přednost zprava, zjistila v průzkumu pojišťovna Generali.

Dopravní situace | foto: Generali

V České republice je registrováno téměř 5 milionů osobních automobilů. Jejich řidiči ve valné většině případů porušují dopravní předpisy velmi výjimečně. V průzkumu pojišťovny Generali to o sobě alespoň tvrdí 77 % z nich.

Porušování předpisů přiznávají pouze 3 % řidičů, 6 % nechtělo na otázku odpovědět a dalších 14 % řidičů tvrdí, že předpisy porušují, pouze pokud spěchají. Zbytek je přesvědčen, že předpisy porušuje jen velmi výjimečně.

„Nejen podle policejních statistik je realita jiná. Součástí průzkumu byly také nákresy dopravních situací,“ popisuje tiskový mluvčí pojišťovny Generali Jiří Cívka.

Českým řidičům působí problémy i znalost správného řešení dopravních situací na křižovatkách. „Součástí průzkumu byly také obrázky dopravních situací s variantami možného řešení. U té nejjednodušší, která se týkala přednosti zprava, odpověděla chybně čtvrtina řidičů,“ komentuje výsledky Jiří Cívka z Generali.

S křižovatkou do T si neporadili

Kamenem úrazu bylo řešení dopravní situace na křižovatce ve tvaru písmene T. Řidiči měli určit, které auto najede do křižovatky jako první a v jakém pořadí křižovatku opustí. „Jednašedesát procent šoférů odpovědělo, že jako první projede křižovatkou zelené auto, po něm červené a naposledy modré. Pokud by se tím řídili ve skutečnosti, došlo by k dopravní nehodě,“ popisuje Jiří Cívka z Generali.

Dopravní situace

„Kromě přednosti zprava pořád platí přednost protijedoucího vozu, pokud řidič odbočuje vlevo. Správně je to tedy tak, že do křižovatky najede první řidič červeného auta, který ale dává přednost autu zelenému. To však musí pustit modré auto, protože dává přednost zprava a zároveň pro modré auto už zprava nikdo nestojí vzhledem k tomu, že červené auto najelo do křižovatky. První tedy projede křižovatkou modrý vůz, poté zelený a jako poslední opustí křižovatku auto červené,“ popisuje klasický autoškolový „špek“ Martin Farář, vedoucí BESIPu.

„Dvě procenta řidičů by se při řešení této situace řídila heslem, kdo dřív přijde, ten dřív mele. Deset procent pak vůbec nevědělo, jakým způsobem situaci řešit,“ doplňuje Jiří Cívka z Generali. Celkem tedy neuměly tuto situaci správně vyřešit téměř tři čtvrtiny řidičů.

Křišťálová Lupa 2015

Podle policejních statistik došlo loni v České republice k 86 tisícům dopravních nehod s hmotnou škodou téměř 5 miliard korun. Škody na zdraví jsou přitom několikanásobné. Statistiky ovšem zahrnují pouze nahlášené karamboly. Reálně je jejich počet vyšší, protože ze zákona nemusejí účastníci nehody kontaktovat policii pokaždé.

Podle policejních statistik zemřelo loni v České republice při nehodách 629 lidí. Ve více než třetině případů se jednalo o řidiče osobních automobilů. Mezi nejčastější příčiny dopravních nehod patří nevěnování se řízení vozidla, nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem a nesprávné otáčení nebo couvání.

Témata: Autoškola, Generali




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.