Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autem na dovolenou: nastudujte špeky v předpisech, pokuty jsou drahé

aktualizováno 
Vyrážíte s autem na dovolenou? Přibalte raději pár reflexních vest navíc a nastudujte si specifika vyžadovaná lokálními předpisy. I kdybyste měli ve sporu s cizím policistou (který často nemusí mluvit jinak než „svým“ jazykem) pravdu, nenechte si zkazit dovolenou zbytečnými dohady.
V Evropě se v různých zemích předpisy lehce liší. Před cestou na dovolenou si odlišnosti nastudujte.

V Evropě se v různých zemích předpisy lehce liší. Před cestou na dovolenou si odlišnosti nastudujte. | foto: Martin Adamec, MAFRA

Evropské autokluby varují, že policisté chystají na léto zostřený režim. Podle Oldřicha Vaníčka, prezidenta ÚAMK, se soustředí na striktní dodržování pravidel silničního provozu. „Například se zaměří na dodržování rychlostních limitů, jízdu pod vlivem alkoholu a dalších návykových látek, bezpečnou vzdálenost, technický stav vozidla, anebo špatné parkování,“ varuje Vaníček.

Na Slovensku od nového roku neseženete běžnou dálniční známku, ale elektronickou vinětu, kterou zakoupíte buď na hranici, nebo na webu (podrobnosti zde). Na Slovensku se také zpřísnily pokuty za rychlou jízdu, jízdu pod vlivem alkoholu, jiných návykových látek a podobně.

Pokud nemáte dálniční známku v Rakousku, hrozí řidiči osobního vozidla pokuta 120 eur a u motorek 65 eur. „Ve Švýcarsku je za absenci dálniční známky pokuta 200 švýcarských franků. Ve Slovinsku jsou pokuty ještě vyšší. Tam zaplatíte 300 až 800 eur (21 600 korun), ale pokud zaplatíte na místě nebo do 8 dní, je částka snížena až o polovinu,“ uvádí Vaníček. A pozor, na pokusy o usmlouvání nižší pokuty nahlíží policie ve Slovinsku jako na pokus o korupci. Stejně jako v Česku pokuty hrozí i za to, že máte vylepenu starou neplatnou dálniční známku.

Stará auta nesmí do Paříže

Od 1. července mají v Paříži nízkoemisní zónu, do které nemohou vozidla s emisní třídou Euro 2 a nižší. Zákaz vjezdu pro ně platí od pondělí do pátku od 8 do 20 hodin. Pokuta za vjezd přes zákaz je stanovena od 35 do 78 eur, ale vybírat se začne až od 1. září.

Systém emisních zón mají dlouhé roky i v Německu, je potřeba mít na čelním skle nalepenou speciální plaketu odpovídající emisní normě. Sehnat se dá v Česku i Německu (tam je levnější než v ČR).

„Ve Francii také nově platí zákaz používání sluchátek při řízení dopravního prostředku, ať už se jedná o jízdní kolo, motocykl nebo osobní automobil,“ varuje Oldřich Vaníček, stejný zákaz platí i v Řecku. Ve Francii patří do povinné výbavy alkohol tester, stačí ten starý trubičkový s balonkem. Ve Francii je prodávají na benzinkách. Pokud ho nemáte, pokutu za něj podle Vaníčka nedostanete, ale hrozí, že vás za to může policista při silniční kontrole popotahovat.

Až se budete balit na dovolenou, nezapomínejte na bezpečnost:

Drahé pokuty v Itálii

Oblíbenou destinací českých turistů je Itálie, tam nově platí zákaz kouření ve vozidle převážející děti do 12 let nebo těhotné ženy. „Pokuta za tento přestupek je vysoká od 500 až po 5000 eur,“ varuje Vaníček. Itálie je oblíbená a na dovolenou tam pořídíte za rozumné ceny, cesta se ale prodraží. Je to totiž země s jedněmi z nejvyšších cen paliv a mýtného: jeden litr vyjde v průměru o 9 Kč dráže než například u nás nebo v Rakousku a průměrná cena mýtného za 100 ujetých km je 7 eur. Mýtné pro letošek navíc v Itálii ještě podražilo. Správa dálnic se navíc rozhodla, že nasadí více bezobslužných mýtných platebních terminálů. Odbavování to ale neurychlilo, takže se tvoří kolony.

Vaníček ještě varuje před dovozem pohonných hmot do Itálie. „Můžete tam totiž dovézt jen 10 litrů v homologovaném kanystru, a pokud toto pravidlo porušíte, hrozí vám sankce přes 7 700 eur a trest odnětí svobody.“ Pokud jedete do Itálie s jízdními koly a máte je na tažném zařízení nebo na držáku za karavanem, musíte mít šrafovanou desku o rozměrech 50 x 50 cm. Tuto desku seženete na většině čerpacích stanic po cestě do Itálie nebo v Itálii. Pokud cedule chybí, hrozí pokuta až 335 eur.

V Itálii také pozor, pokud tam vyrazíte s autem obutým na zimních gumách. Zakázané to není (musí mít aspoň 1,6milimetrový vzorek stejně jako v Česku), ale musí také splňovat předepsaný rychlostní index. Platí to také pro celoroční obutí s označením M+S (více čtěte zde).

Pokuta za letní jízdu na pneumatikách s nižším rychlostním indexem, než je předepsáno, je v Itálii v rozmezí 420 až 1 682 eur (přes 45 tisíc korun) a následovat může i zabavení technického průkazu.

„V Rakousku si dejte pozor na dodržování bezpečné vzdálenosti, vytvoření průjezdu pro vozidla záchranářů v koloně a reflexní vestu,“ uvádí Vaníček. Nejen za tyto přestupky hrozí pokuta až 2 180 eur (téměř 60 tisíc korun). Stejná pokuta hrozí za nepoužívání směrových světel. Tuto nejvyšší sankci uděluje policie v případě, když způsobíte dopravní nehodu či někoho ohrozíte na životě.

„Ještě vyšší sankce je za špatný technický stav vozu, tam policie rovnou odebírá registrační značku a ukládá pokutu až do výše 5 000 eur. Stejná pokuta vám hrozí za špatně upevněný náklad či nepřipoutané dítě v dětské sedačce. Také musím upozornit, že v Rakousku jsou zakázány onboard kamery,“ vypočítává expert ÚAMK. Ty nemůžete mít ani v Portugalsku.

Česká povinná výbava v cizině

„Často si řidiči myslí, že stačí povinná výbava, jako je v České republice, a argumentují buď Vídeňskou, nebo Ženevskou úmluvou. Problém je ten, že tyto úmluvy se zmiňují jen o technické výbavě vozidla, nikoliv o povinné výbavě. Tudíž do každého státu si musíme vybavit vozidlo jinak,“ vysvětluje Oldřich Vaníček, který je právník.

Například reflexní vesty pro každého ve vozidle jsou povinné v Itálii, Francii, Slovinsku, Maďarsku, nově i v Polsku a za jistých okolností na Slovensku. Reflexní vesty je nutné mít přímo ve vozidle a nikoliv v kufru. To se pokutuje například v Rakousku nebo Německu. V Rakousku je vesta sice povinná jen pro řidiče, pro ostatní ve vozidle je však doporučená. Pokud ovšem budou muset na tamní silnici nebo dálnici zastavit a vystoupit z vozidla, je povinen mít reflexní vestu každý, kdo vůz opustí. Stejně tak v Bulharsku nebo Estonsku je vesta povinná pro každého, kdo vystupuje z vozidla během mimořádné události, v Bulharsku to platí i pro motorkáře.

Na rozdíl od Česka je výstražná vesta v některých zemích nařízena dopravními předpisy a ne předpisem o výbavě vozidla. Ve Finsku jsou za snížené viditelnosti vesty povinné i pro chodce stejně jako reflexní prvky v Česku a dalších zemích, třeba na Slovensku. Hasicí přístroj je zase vyžadován v Polsku, na Ukrajině nebo v Řecku a Bulharsku.

Chorvatskou specialitou je, že vozidla s přívěsem musí mít 2 trojúhelníky. V oblíbené destinaci Čechů nesmí děti mladší 12 let cestovat na předních sedadlech. Výjimkou jsou děti do dvou let umístěné ve „vajíčku“ a s vypnutým airbagem. Na Kypru je bez výjimky zakázáno převážet na předním sedadle dítě mladší pěti let. Zakázána je tam pro řidiče konzumace jídla a pití při řízení vozidla.

A každé vozidlo musí mít v povinné výbavě dva výstražné trojúhelníky, ty vyžadují i v Turecku.

Děti do 12 let a menší jak 1,35 m není možné přepravovat na předních sedadlech automobilů, to platí v Litvě. V Lucembursku musí být dítě ve věku od 3 do 17 let, měřící méně než 1,50 m přepravováno v autosedačce pouze na zadních sedadlech. Ve Francii nesmí cestovat na předním sedadle dítě mladší 10 let, pokud jsou zadní sedadla volná.

Maďarsko je často tranzitní zemí pro ty, co míří k Jadranu. „Pozor na to, že u dodatečně montovaných světel pro denní svícení musí svítit také zadní obrysová světla,“ varuje ÚAMK.

Ve Španělsku můžete mít na čelním skle připevněnou navigaci, cokoliv jiného je zakázané. Řidič mající dioptrické brýle nebo kontaktní čočky tam musí mít s sebou ještě jedny jako náhradní.





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.