Předváděcí auto

Předváděcí auto stojí sice méně korun, ale nelze si vybírat ani barvu, ani výbavu vozu. | foto: MAFA - Dan Materna

Předváděcí vůz je levnější, ale může zklamat

- Auto je jako nové,jen počítač kilometrů prozrazuje,že už má něco za sebou. Předtím sloužil jako předváděcí vůz u prodejce,vozil zaměstnance automobilky nebo ho servis půjčoval jako náhradní auto těm, kteří zde svůj vůz museli odstavit. Teď auto stojí s výraznou slevou v prodejně vedle nových vozů a láká zákazníky. Úspora se pohybuje od desítek tisíc až po statisíce korun. Ale jak moc jsou tyto vozy opotřebované,když se za volantem střídá zákazník za zákazníkem?
»To záleží na tom, co se s tím autem dělo. Při předváděcí jízdě je to na prodejci, aby zákazníka zhodnotil podle řidičských schopností a podle toho jej nechal, nebo nenechal řídit,« říká Aleš Zachar z prostějovské prodejny Škoda. »Dovolím si ale tvrdit, že to prodejci mají pod kontrolou a auta potom prodáváme ve výborném stavu. Problém by mohl nastat, kdyby třeba u naftového motoru řidič špatně podřadil a motor přetočil,« dodává Aleš Zachar. Auto ovšem přece jen dealerovi zmizí z očí tehdy, když ho poskytne jako náhradní vozidlo majiteli porouchaného vozu. »To je pravda, to nevíme, co se sautem děje. Než ale potom auto prodáme,projde důkladnou servisní prohlídkou,« tvrdí Aleš Zachar. I pak existuje určitá jistota, že případnou poruchu nezaplatí nový majitel. »Buď autu ještě běží roční záruka, nebo se na něj vztahuje půlroční záruka daná občanským zákoníkem,« říká Daniel Hendrich z pražské prodejny nových vozů. »Ani po skončení záruky neplatí všechny závady majitel. Každou závadu posuzujeme individuálně a u novějších aut často v rámci takzvané kulance část nákladů vezmeme na sebe,« říká Aleš Zachar z Prostějova. Například ve Vrchlabí, kde společnost Škoda Auto vyrábí Octavie 4x4, lze »čtyřkolku« koupit se slevou několika desítek tisíc korun. Její počítač ukazuje, že má za sebou dva tisíce kilometrů. »Většinou jsou to hodně vybavená auta, se kterými jezdili novináři, slevy na tyto vozy dosahují i stovek tisíc korun,« prozrazuje Zdena Šubrtová z místní prodejny Škoda. »Nejdříve je nabídneme zaměstnancům firmy, a když je nikdo nechce, prodáváme je běžným zákazníkům.« S vozy, které prošly rukama novinářů, však nemají všude dobré zkušenosti. »Často se vracejí nabourané, podřené, stručně řečeno hodně opotřebované,« míní Lenka Prošková, která má na starost odprodej vozů, s nimiž jezdili novináři u pražského zastoupení firmy Renault. »Kromě novinářských vozů prodáváme i auta, se kterými jezdili naši zaměstnanci. U těch je výhodné to, že s nimi jezdil jen jeden člověk, a jsou tak v lepším stavu,« doplňuje Lenka Prošková.

Vyběr z nabídky předváděcích vozů na prodej

Model Cena (Kč) Původní cena (Kč) Sleva v Kč


Škoda Felicia Combi 1,3 LXi 259 900 300 000 40 100
Škoda Felicia 1,6 LX 245 000 293 700 48 700
Škoda Felicia Fun 1,6 275 000 384 000 109 000
Škoda Octavia 1,6 LX 339 900 406 000 66 100
Škoda Octavia Combi 1,9 TDI 4x4 549 000 595 000 46 000
Renault Mégane Classic 1,6 RN 315 000 425 000 110 000
Opel Vectra Caravan 2,0 DI 573 933 819 600 245 667

Sleva v % Najeté km Rok výroby

Škoda Felicia Combi 1,3 LXi 13 2600 1999
Škoda Felicia 1,6 LX 16 300 1998
Škoda Felicia Fun 1,6 28 3000 1997
Škoda Octavia 1,6 LX 16 6500 1998
Škoda Octavia Combi 1,9 TDI 4x4 8 2500 1999
Renault Mégane Classic 1,6 RN 26 22 500 1998
Opel Vectra Caravan 2,0 DI 30 22 200 1997

Poznámka: předváděcí vozy jsou často vybaveny rádiem a další nadstandardní výbavou
Pramen: AUTO MOTO