Za volantem prosedí Vilém Nohejl desítky hodin týdně. Další hodiny navíc tráví také na policii a v pojišťovně.
Za tři roky, co po Praze rozváží medikamenty, totiž havaroval už čtyřikrát. "Na Evropské jsem ťukl tramvaj. Dvakrát jsem zůstal přimáčknutý v koloně na okruhu. A naposledy do mě vrazil nějaký Němec na Vítězném náměstí,“ smutně bilancuje.
Za opravy zaplatil dohromady několik desítek tisíc korun, zároveň získal zkušenost k nezaplacení: v Praze jsou místa, kterým je lépe se s autem vyhnout. Nebo být alespoň stoprocentně koncentrovaný.
Takovým úsekem je například ulice Milady Horákové v okolí stadionu fotbalové Sparty. Za první tři měsíce letošního roku tu havarovaly tři desítky aut, loni ve stejné době jich bylo dokonce dvaačtyřicet.
Tradičně se tudy vlečou kolony netrpělivých řidičů. Cestu si občas urychlují poměrně nebezpečnými manévry.
"Hlavou jim najednou probleskne myšlenka, že se mohou dopředu dostat tak, že přeskočí do sousedního pruhu. V rychlosti ani nezablikají a na poslední chvíli tam přejedou, aniž by si uvědomili, že ohrožují sebe i druhé,“ hněvá se Zdeněk Bezouška, náměstek ředitele pražské policie, který dlouhá léta šéfoval dopravním policistům.
"Ještě mnohem horší to tu bývá, když začne pršet. Silnice z dlažebních kostek zalitých v asfaltu se změní na kluziště. Řidiči ale často jedou, jako by to nevěděli,“ kárá je na dálku Bezouška.
Podobný terén čeká šoféry také na Hlávkově mostě mezi sjezdem Klimentská a Bubenským náměstím. "Kdyby tady řidiči dodržovali bezpečné vzdálenosti, bylo by tu mnohem bezpečněji,“ přemítá policejní náměstek při pohledu do policejních statistik. Hlávkův most: 28 havárií od letošního ledna do března.
Jen o jednu nehodu méně než na Hlávkově mostě museli policisté vyšetřovat na Vítězném náměstí. Obří kruhový objezd už nestíhá spolykat množství aut, která tudy projíždějí.
"Už jsme si nechali zpracovat několik studií. Zjistili jsme, že náměstím projíždí mnohem více aut, než na kolik stačí kapacita okruhu,“ komentuje charakteristický "Kulaťák“ Bezouška a poznamenává, že jedinou záchranou se zdá přestavět systém na klasickou křižovatku se semafory.
Podle šéfa pražské dopravní policie Pavla Švrčuly je pro chodce nebezpečné také Karlovo náměstí nebo Palmovka. "Mnohdy si to ale dělají lidé sami. Jsou roztěkaní, neukáznění, nepozorní. A pak se diví,“ říká Švrčula.
Zároveň si pochvaluje, že za prvních pět měsíců roku 2005 zemřelo v Praze "pouze“ 13 chodců, o šest méně než za stejné období vloni.
Částečně to může být i tím, že radnice Prahy 8 se rozhodla upravit křižovatku Palmovka.
"Podél silnic jsme rozmístili zábradlí, vyznačili přechody pro chodce a upravili chodníky,“ vyjmenovává Luděk Hoznauer, předseda dopravní komise Prahy 8.
"Vím, že mnoho lidí bude nespokojených, protože si nebudou moci zkrátit cestu přes křižovatku. Ale pokud zabráníme jediné smrtelné nehodě, vyplatí se to,“ dodává. Úpravy stály zhruba milion korun.
Jezdí jako blázni. Nedají si pozor Ozve se skřípění brzd a pak plechový náraz. Rozbité sklo zachrastí na asfaltu. Náměstím se rozezvučí vzteklé nadávky. Zvukový kolorit, který slýchává Jaroslava Lepková na Vítězném náměstí už třicet let. "Tohle místo automobilové nehody úplně přitahuje,“ povzdechne si, když mluví o velkém kruhovém objezdu na rozhraní Bubenče a Dejvic. "Řidiči to tu mají těžké. Aut je tu moc, zvlášť od Evropské jich přijíždí hodně, navíc se tu plete plno chodců a ještě k tomu tramvaje. Z nich vyskákají lidé, chtějí přeběhnout silnici a utíkat na metro. Jenže se nerozhlédnou a neštěstí je hotovo,“ popisuje Jaroslava Lepková místní nástrahy. "Klid tu není ani v noci. Každou chvilku tu policie honí opilé mladíky, kteří se jim snaží ujet v autě. Jenže jezdí rychle jako blázni a nedávají si pozor. Často pak vletí přímo do lucerny,“ zlobí se na neukázněné šoféry obyvatelka "Kulaťáku“, kterému půvabně říká kolotoč. Tím ovšem výčet lapálií nekončí. Hodně problémů tu natropí také chodci na přechodu. "To je nebezpečné místo. Na přechodu od Mléčného baru ke Generálnímu štábu se každou chvíli stane nějaké neštěstí. Třeba na jaře tu tramvaj přejela nějakého pána,“ vzpomíná Jaroslava Lepková. "Alespoň k mlíčňáku by měli dát nějaké semafory,“ navrhuje možné řešení. Semafory? Kruhové objezdy jsou mnohem bezpečnější než klasické křižovatky. "Určitě jsou, ale jen pokud doprava nepřekročí určitou kapacitu. A to už se na Vítězném náměstí stalo. Semafory by to tu zklidnily,“ myslí si Zdeněk Bezouška, náměstek ředitele pražské policie. |
Kde se v Praze nejvíc bourá |
Jižní spojka mezi Sulickou a sjezdem na Braník - 46 nehod |
2kilometrový úsek v okolí nájezdu a výjezdu z Barrandovského mostu, kde se tvoří kolony. Řidiči tu především nedodržují dostatečné rozestupy. |
Jižní spojka mezi sjezdem Průběžnou a Průmyslovou - 44 nehod |
Úsek, kde se tvoří kolony u zúžení za lanovým mostem. Mnoho řidičů nevěnuje dost pozornosti situaci na silnici. |
Křižovatka Vídeňská a Jižní spojka - 33 nehod |
Hustou dopravu komplikuje mnoho autobusů městské hromadné dopravy |
Jižní spojka mezi ul. 5. května sjezdem na Vídeňskou - 31 nehod |
Od Barrandovského mostu ke křižovatce s Vídeňskou ulicí se automobily mezi sebou nepřehledně proplétají. Bezpečnosti by prospělo, kdyby každý řidič včas informoval o změně jízdy. |
Dálnice D1 mezi sjezdem Šeberov a hranicí Prahy - 30 nehod |
Jeden z nejvytíženějších úseků dálnice, kde v provozu osobních automobilů překáží nákladní doprava. Kamiony se snaží dostat na Jižní spojku, mnoho řidičů se mezi nimi proplétá, protože se pokoušejí odbočit na Jižní Město nebo do Šeberova a Kunratic. |
Milady Horákové mezi Letenským náměstím a tramvajovou smyčkou - 30 nehod |
Ulicí popojíždějí kolony, kde auta odbočují a vjíždějí na poslední chvíli. Mnoho nehod se stane při dešti na kluzkých dlažebních kostkách. |
Hlávkův most mezi sjezdem Klimentská a Bubenským náměstím - 28 nehod |
Auta v hustém provozu nedodržují rozestupy. Situaci ještě zhoršuje počasí. Při dešti navhne dlažba a řidiči včas nepřizpůsobují rychlost. |
Vítězné náměstí - 27 nehod |
Kruhový objezd už nestačí tak husté dopravě, zvlášť když řidiči nerespektují přednost v jízdě. Občas tu také auto srazí chodce na přechodu. |
Křižovatka Strakonická a Barrandovský most - 26 nehod |
Silnice není projektována pro tak masivní kamionovou dopravu. Nákladní automobily tudy míří ve směru na dálnici D1. Už tak nepřehlednou dopravu komplikují autobusy. |
Křižovatka Jižní spojka a Chodovská - 25 nehod |
Hodně vytížený úsek, kde dálnice D1 ústí v Jižní spojku. Osobní dopravu tu zahušťují kamiony, které stojí v dlouhých kolonách. Brání tak plynulému sjezdu ze silnice. |
20 dalších nebezpečných míst |
28 nehod |
Mladoboleslavská mezi Kolbenovou a křižovatkou s ul. Ke Klíčovu |
23 nehod |
Chodovská mezi ulicemi U Plynárny a Jižní spojkou |
21 nehod |
Bohdalecká mezi ulicemi U Plynárny a U Vršovického hřbitova |
20 nehod |
Wilsonova mezi Bulharem a kižovatkou s Legerovou |
19 nehod |
křižovatka Plzeňská a Kukulova |
18 nehod |
náměstí I. P. Pavlova na křižovatce se Sokolskou |
Pozn.: Počet nehod za 1. čtvrtletí 2006 |