Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Program na víkend: automobilové poklady na unikátní české přehlídce

  10:00aktualizováno  10:00
Jedna z největších českých veteránských akcí letoška se odehraje o nadcházejícím víkendu na zámku Loučeň. Do Česka na ni dorazí formule z dob bájných mistrů volantu, k vidění bude také unikátní wartburg z automobilového pravěku přelomu 19. a 20. století.

Ferrari 500 F2 | foto: Ferrari

Soutěž automobilové elegance Chateau Loučeň Concours d'Elegance proběhne o víkendu 12. a 13. května. Organizátoři shromáždili 70 přihlášek vystavovatelů, kteří přivezou 35 různých značek. Na výstavě se tak objeví celkem šest historických ferrari, osm vozů Bugatti či tři rolls-royce, a také Hispano Suiza či maserati.

Chateau Loučeň Concours d'Elegance se inspirovala u veleslavných přehlídek elegance Concorso d'Eleganza Villa d'Este a Concours d'Elegance na Pebble Beach. Cílem organizátorů je postupně vybudovat nejdůležitější a nejprestižnější přehlídku tohoto typu ve střední a východní Evropě. Hned první ročník je proto také zaregistrovaný v mezinárodním veteránistickém kalendáři FIVA (Fédération Internationale des Véhicules Anciens).

Ferrari 500 F2

"Chateau Loučeň Concours d'Elegance přináší do České republiky zcela nový typ motoristické akce, jelikož podobně kvalitní výstava historických vozů s mezinárodní účastí na našem území dosud nikdy neproběhla," popisuje Jiří Rozkošný ze společnosti Scuderia Praha, oficiálního dovozce Ferrari a Maserati do ČR, která je jedním z organizátorů celé akce.

Automobilové poklady

"Zámek Loučeň nebyl vybrán náhodou, jeho historie je spojena i s českým automobilovým průmyslem, konkrétně se značkou Laurin & Klement. Princ Erich Thurn-Taxis, jehož rodina zámek dlouhá léta vlastnila, byl na počátku minulého století akcionářem a také předsedou správní rady," vysvětluje Rozkošný.

I proto nesmí mezi účastníky chybět laurinka. "Přijede Laurin & Klement typ F ze sbírky Ladislava Samohýla," slibují organizátoři. Fúze se Škodovými závody v roce 1925 sice znamenala konec firmy Laurin & Klement, až do roku 1929 se na automobilech objevovala loga obě, což dokumentuje i krásně zrenovovaný vůz Laurin & Klement/Škoda, typ 110, který na výstavu přiveze mladoboleslavská automobilka.

Druhým továrním vozem Škody, který se objeví na zámku Loučeň, bude Popular Sport Monte Carlo kupé z roku 1937 v černé barvě, který prošel renovací v dílnách Škoda Auto. Vůz s typovým označením 909 vznikl pouze v 72 exemplářích v letech 1935 až 1938. O pohon se stará čtyřdobý čtyřválec s rozvodem SV o objemu 1 386 cm³, který přináší zadním kolům výkon 30 koní. To aerodynamické karoserii stačí k dosažení maximální rychlosti 110 km/h.

Jeden z nejčerstvějších přírůstků a zároveň nejvzácnějších exponátů dorazí z Národního technického muzea, které je jedním z partnerů akce. "Národní technické muzeum spravuje jednu z největších a nejstarších evropských sbírek historických automobilů," chlubí se Karel Ksandr, generální ředitel NTM. Ze svých sbírek vystaví Wartburg 5HP z přelomu 19. a 20. století. Otevřený vůz pohání dvouválcový motor. Vůz Wartburg byl vyráběn v licenci Decauville a v továrně Automobilwerk Eisenach se vyráběl od roku 1898. Půjde tak o nejstarší vůz na loučeňské promenádě.
 
Hned pro první ročník dokázali organizátoři získat také prestižní patronát Ferrari Classiche, divize specializující se na historické vozy legendární značky. Ferrari Classiche tak ze svého depozitáře zapůjčí Ferrari 500 F2. "Tento model má za sebou velice bohatou a úspěšnou závodní historii," říká Jiří Rozkošný z organizačního týmu. "Alberto Ascari v něm vyjel své dva mistrovské tituly formule 1 v letech 1952 a 1953." Na Loučeň dorazí stejný model. "Neni to fyzicky přímo Ascariho vítězné auto. Je to bohužel jiné šasi," upřesnil pro iDNES.cz Jiří Rozkošný.  

Motor Ascariho závodního speciálu  Ferrari 500 F2

Motor Ascariho závodního speciálu Ferrari 500 F2

Monopost s hliníkovou karoserií váží 560 kilogramů (suchá hmotnost). Pohání ho uprostřed uložený dvoulitrový čtyřválec, který ve měl své době výkon 185 koní při 7 500 otáčkách.

Počet vstupenek je omezený

Vystavené vozy se utkají o čtyři ceny. První z nich dostane nejlepší vůz vyrobený do roku 1945, další cena pak čeká na poválečné vozy a třetí je pro nejlepší ferrari. O těchto třech trofejích bude rozhodovat kvalifikovaná porota soutěže. O čtvrté ceně, která nese jméno proslulého karosáře Uhlíka, budou hlasovat návštěvníci.

V rámci Concours d'Elegance se na Loučeni uskuteční také stylové prohlídky zámku a v zámecké oranžerii proběhnou v sobotu tematické přednášky nejenom k historii a budoucnosti automobilismu, ale třeba také o spojení automobilů s uměním. Zajímavá bude přednáška o olejích pro veterány nebo workshop o jejich renovování.

Počet vstupenek je omezený na 3 000 kusů a velká část je již prodaná. Vstup na jeden den vyjde na 500 korun, na oba dny stojí 900 Kč.





Nejčtenější

Ford S-MAX
Hledá se auto pro rodinu do 200 tisíc. Pozor na velké oči a drahé díly

V cenové relaci do 200 000 korun se u nás prodá nejvíce ojetých aut. Jaký rodinný vůz v této ceně zvolit? Máme pro vás několik tipů.  celý článek

Studie kupé BMW řady 8
Autofotka týdne: BMW 8 se vrací, je nadpozemsky krásné

BMW řady 8 bylo v devadesátých letech spíš propadákem, zároveň však patří k ikonickým modelům značky i celé jedné éry. V Itálii na prestižním srazu...  celý článek

Lepicí sada na opravu pneumatik dokáže opravit jen malé defekty.
Autem na dovolenou: místo v kufru přidá opravná sada, ale má to rizika

Balíte na dovolenou, vyřazujete zbytečné svršky, pět kyblíčků Pepík rovněž nepotřebuje, ale místa je pořád málo. Na zvětšení místa v kufru máme fígl. Ale není...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Yamaha N Max
Bella Roma ze sedla skútru. Na nákup tříkolkou, na rande s cigárkem

V rámci testů jednostopých samohybů se dají dělat roztodivné skopičiny. Při zkoušení flotily městských strojů značky Yamaha v ulicích Říma jsme se tedy vžili...  celý článek

Další z rubriky

Pontiac Firebird Trans Am Rogera Bolligera
Bestie s osmilitrovým osmiválcem bude řádit v Brně, má 730 koní

Už v roce 1971 v sériové výrobě byl Pontiac Firebird Trans Am šílené auto. Švýcar Roger Bolliger ovšem dotáhl velkorysost amerických konstruktérů z doby před...  celý článek

Tank Praga LT vz. 38
OBRAZEM: Hvězdou pražského srazu autoveteránů byl tank

Veteráni, dobové kostýmy, hudba, četníci a k tomu dokonce tank, takový byl XI. ročník srazu a výstavy historických vozidel, který se konal o víkendu v...  celý článek

Ferrari
Italská šlechta se naparuje v technickém muzeu. Ferrari slaví 70 let

Národní technické muzeum v Praze zahájilo výstavu vozů značky Ferrari. Tři historické automobily a jeden model z roku 2008 si návštěvníci mohou prohlédnout od...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.