Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přehlídka vytrvalosti vozů i člověka: závod Londýn-Brighton

  16:38aktualizováno  16:38
Na několika "občerstvovacích" stanicích podél trasy 110 let starého závodu z Londýna do Brightonu si mohou jeho účastníci dát nejen kávu, ale doplnit i vodu, olej či uhlí. Na startu v londýnském Hyde Parku se totiž v neděli ráno ocitne mezi necelou pětistovkou veteránů i několik vozů na parní pohon.

Fiat 100 HP z roku 1906 by se do závodu přihlásit nemohl. Účastnit se smí jen vozy vyrobené před rokem 1905. | foto: Fiat

Účastníci tohoto nejstaršího dosud pořádaného motoristického závodu se nesnaží ani tak o umístění na předních příčkách, jako spíše o to, aby vůbec do cíle ve stanovené době dojeli. Z veteránů se totiž už po pár kilometrech mohou stát náladoví a nevyzpytatelní staříci. 

Trasa sice není z dnešního pohledu nijak závratně dlouhá - 96 kilometrů, ale v jejich věku je cesta mezi britskou metropolí a lázněmi Brighton zaručeným dobrodružstvím.

Účastnit se smí jen vozy vyrobené před rokem 1905 (novější smí být jen světla), takže závodníci si mohou vyzkoušet, jaký um vyžadovalo být řidičem před 100 lety. Nejobtížnějším úsekem je údajně strmý výstup u Crawley a poslední nástraha číhá těsně před Brightonem v podobě prudkého sjezdu.

Pro startovací pořadí se nepořádá kvalifikační závod, ale vozy se řadí podle věku a výkonu - nejdříve startují ti nejstarší. Startovací poplatek pro domácí a evropské vozy činí 100 liber, pro mimoevropské jen 25 liber (platí se výhradně v librách, eura pořadatelé nepřijímají). Nedělnímu závodu předchází mezinárodní přehlídka veteránů a koktejlový večírek účastníků v sobotu a páteční motoristická aukce.

Mezi řidiči, z nichž nejmladšímu je teprve 17 let a nejstaršímu 89, startuje poněkolikáté i rocková hvězda Nick Mason, bubeník skupiny Pink Floyd, který vlastní sbírku více než čtyřiceti automobilů, včetně kočáru Panhard-Levassor z roku 1901.

Britský herec Jonathan Wrather bude řídit vůz De Dion Bouton, který údajně používal i král Edward VII. Další hvězdou nedělního závodu bude malý dvousedadlový vůz Darracq z roku 1904, přezdívaný Genevieve, který se stal v roce 1952 i protagonistou stejnojmenné slavné komedie o závodě Londýn-Brighton.

Historie tohoto automobilového klání sahá až do roku 1896, kdy se 14. listopadu jel první závod na této trase. Pořadatelé z klubu motorových vozů (Motor Car Club) ho tehdy pojali jako oslavu zrušení takzvaného praporkového zákona, který v roce 1865 mimo jiné stanovil, že před vozidlem ve vzdálenosti nejméně 18 metrů musel kráčet muž s červeným praporkem a varovat tak před jízdou mechanického oře.

Z asi 33 vozů na startu jich do cíle dojelo jen 14, ale u jednoho z nich se vyskytlo podezření, že byl přivezen vlakem a před finišem ho jeho řidič jen zašpinil blátem!

Do roku 1902 se pak závod, který ale není závodem v pravém slova smyslu, ale spíše přehlídkou vytrvalosti vozů a člověka, pořádal pravidelně, i když cíl byl na různých místech.

Na původní trase byla jízda obnovena v roce 1927 a od roku 1930 ji pravidelně (s výjimkou válečných let) každoročně pořádá Královský automobilový klub (RAC). V roce 1952 bylo určeno tradiční datum jeho konání jízdy na první listopadovou neděli.

Autor:




Nejčtenější

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Další z rubriky

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.