Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přehřátí auta může vést i k požáru

  11:32aktualizováno  11:32
Parné počasí trápí zejména majitele starších ojetin. Požárem může skončit například zapomenutý zapalovač v rozpáleném autě, zavařit vůz však může i problém s chlazením. Přehřátí může způsobit poškození vozu, ale i jeho požár.

Přehřátou chladicí kapalinu - známou bolest hlavně Škodovek řady 105 až 130 - nemusí vždy způsobit špatný termostat, který reguluje oběh chladicího média mezi motorem a chladicím systémem. Odborníci tvrdí, že častěji než chybný termostat

20.6.2002 - Pražská doprava se po půl desáté ocitla v kolapsu. Před budovou Rádia Svobodná Evropa vzplálo auto, na místo přijeli hasiči a provoz musel být uzavřen. "Požár hasiči po několika minutách zlikvidovali a policie provoz pustila jedním pruhem," řekla iDNES mluvčí z pražské policejní správy. Na severojižní tepně ve směru na Brno se ale vytvořila tříkilometrová kolona.
žene rafičku teploměru hluboko do červeného pole teploměru závada spočívající v netěsnosti chladicího systému. "Nejčastější příčinou potíží s chlazením motoru u stodvacítek jsou vadné hadicové spoje v extrémně dlouhém chladicím systému.

Těžko přesně říct, který ze spojů způsobí problémy nejčastěji - systém jich totiž má na čtyři desítky," uvádí mariánskolázeňský technik Josef Paseka, který se opravami škodovek zabývá déle než tři desetiletí. Vadnými spoji se do systému dostává vzduch, chladicí kapalina nemůže hladce proudit v hadicích či trubkách a nedostane se do chladiče. Přehřátí systému tak způsobí vzduchová bublina. "Řidič poměrně snadno pozná, že se problémy s chlazením blíží: ručička teploměru není ve stabilní poloze, ale několikrát se jakoby zhoupne. Projevuje se to nejčastěji po třech až pěti kilometrech, které vůz ujede po nastartování chladného motoru.

Teprve pak se motor přehřeje. Při vadném termostatu naopak ručička teploměru míří rovnou do červeného pole, neboť kapalina zůstala uzavřena v motoru," vysvětluje Josef Paseka. Ten jako řešení problému doporučuje nahradit původní hadicové spony typu Motexů (pásku v nich stahuje závlačka) za novější spony, ve kterých pásku stahuje šroub. "Nové spony jsou mnohem pevnější, nicméně majitel staré škodovky asi těžko bude měnit všechny najednou. Potížím ale každopádně předejde důkladnou kontrolou celého chladicího systému a jeho pravidelným odvzdušněním přes odvzdušňovací ventily.

A samozřejmě výměnou vadných spon. Je-li vadný termostat, tak je nezbytná jeho výměna za nový," říká Josef Paseka. Za další příčinu přehřátých motorů starších škodovek s motory vzadu technik označuje nefungující tepelný spínač elektrického ventilátoru u chladiče v přední části automobilu. Na spínač se totiž dostávají zejména v zimě nečistoty. Špatná funkce spínače se projeví přehřátým motorem při pomalé jízdě ve městě či do dlouhého strmého stoupání. "Pravidelná kontrola termospínače neuškodí a je docela snadná. Stačí, aby motor běžel chvíli na místě a chladicí kapalina se rychle ohřeje. Pak se řidič podívá, zda se ventilátor rozběhl. Pokud se tak nestane, buď spínač jen vyčistíme, nebo při zkorodovaných kontaktech vyměníme za nový," doplňuje Josef Paseka.

Autor:




Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.