Překvapení starého oplu: nejnižší spotřeba z dosud testovaných vozů

Jestli takřka deset roků starý Opel Vectra 1.6i GL v polovině dlouhodobého redakčního testu na 40 tisíc kilometrů něčím udivuje, tak nečekaně nízkou spotřebou paliva. Ačkoliv prvních 20 tisíc kilometrů testu absolvoval z větší části v zimě a z drtivé většiny na dálnicích nebo v hustém městském provozu, polykal v průměru 7,19 litru naturalu na 100 kilometrů. Je to zatím nejpříznivější výsledek v dosavadní historii dlouhodobých testů, kterým se v MF DNES v posledních letech podrobilo šest nových i jetých automobilů.

Opel Vectra 1.6i GL do dlouhodobého testu odstartoval vloni na podzim z nejobtížnější pozice: zatímco z ostatních aut byly čtyři škodovky nové a pátý ford zánovní (v ceně tehdy nejlevnějšího tuzemského vozu), představoval starý opel hodně jetou a relativně levnou - stotisícovou - ojetinu.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Opel Vectra  
můžete koupit na www.automodul.cz

Právě s automobily v ceně do 100 tisíc korun se v České republice obchoduje nejčastěji a dlouhodobý test na 40 tisíc kilometrů chce přispět k hledání odpovědi na věčnou motoristickou otázku, zda je levnější starší auto pro motoristu relativně výhodným a skromným služebníkem, nebo pastí na peníze.

MF DNES opla ročníku výroby 1991 koupila v náhodně vybraném bazaru za 105 tisíc korun s tím, že měl na tachometru 95 240 kilometrů.

Přišla první závada

Nyní má vůz o 20 tisíc kilometrů víc a během této porce, kterou průměrný zdejší motorista absolvuje za dva roky, měl jednu závadu vysloveně zasahující do provozu. Jeho vodní pumpa odešla takovým způsobem, že během pár desítek vteřin bylo auto bez chladicí kapaliny, a tudíž neschopno další jízdy.

Poruchu, která by na cestě dala nečekané STOP, neměl v dosavadních dlouhodobých redakčních testech žádný z nových či zánovních automobilů. Při příležitosti výměny zničené vodní pumpy v servisu přišlo na řadu i rameno řízení, které si o výměnu říkalo minimálně 20 tisíc kilometrů.

Vůz také dostal nový klínový řemen a nemrznoucí směs. Protože zmíněnou opravu spolu s periodickou výměnou oleje dělal neznačkový rychloservis, stála zakázka jen něco málo přes šest tisíc korun.

Značkový servis je podstatně dražší

Z redakčního průzkumu vyplynulo, že značkový Opel-servis by totéž zajistil za dvojnásobek. Odborníci přitom u starých aut nepovažují služby neznačkových servisů za nepatřičné, stejně jako využití dílů pořízených mimo značkové servisy či prodejny.

Ostatně - Jan Machač, technický ředitel pražské společnosti Opel CaS, která je výhradním dovozcem vozů značky Opel na zdejší trh, připustil, že lidé většinou věnují svým autům špičkovou péči značkových servisů jen zhruba tři roky po koupi. Později se obracejí na levnější, neznačkové firmy.

Značkový pohled je přísný a drahý

MF DNES rovněž využila značkový servis. Ještě před zahájením testu jednak kvůli zjištění celkového stavu automobilu a jednak kvůli preventivní výměně rozvodového řemene a olejů, což se po koupi levnější ojetiny obecně doporučuje.

V té souvislosti mechanici na autě opravili také brzdy, na jejichž závady bazar při prodeji oplu upozornil. Služba stála přes 12 tisíc korun a nedalo se přehlédnout, jak se pracovníci značkového servisu snažili najít na vozu maximum závad.

Dvacet tisíc následujících kilometrů však potvrdilo, že většina jimi navrhovaných oprav a prací nebyla u starého automobilu nutná. Například výfuk, který by mechanik měnil okamžitě, drží nadále, ruční brzda, která údajně měla přidřené lanovody, dodnes slouží bez chyby, ani po 20 tisících kilometrů se neukazuje jako opodstatněné navrhované přetěsnění víka ventilů a olejové vany...

Majitelé nových a zánovních aut však nemohou dát práci značkových servisů vale - jejich práce je spolu se značkovými náhradními díly podmínkou pro uplatnění záruky na vůz.

Tisíce budou stát nové pneumatiky

Nezdá se, že by starý opel v dohledné době potřeboval nákladnější péči. Určitě dostane nové pneumatiky. Ty ovšem v dlouhodobých testech MF DNES žádaly prakticky všechny prověřované vozy.

Služba starého oplu se zatím i při zmíněných opravách ukazuje jako poměrně výhodná. Závady nových aut v testech sice zdarma odstranili výrobci v rámci záruky, ovšem ztráty hodnoty vozů po testu byly značné.

Zánovní ford už sice byl po záruce a jezdil prakticky bez závad, ovšem při pravidelných prohlídkách využíval služeb značkového servisu, takže náklady na dvě výměny oleje a dvě prohlídky během 20 tisíc kilometrů dokonce převýšily cenu neznačkové opravy (vodní pumpa, rameno řízení) starého oplu i s výměnou oleje. Přesné propočty ekonomické výhodnosti jednotlivých vozů budou k dispozici po ukončení testu.

Dosavadní náklady pro Opel Vectra

koupě automobilu

105 000 Kč

povinné ručení do konce roku 2000

1159 Kč

dálniční známka pro rok 2000

800 Kč

základní výbava 1)

1143 Kč

prohlídka a oprava v servisu před testem

12 301 Kč

vyvážení předních kol

150 Kč

žárovka předního světlometu

70 Kč

povinné ručení na rok 2001

3645 Kč

dálniční známka pro rok 2001

800 Kč

výměna oleje a filtru, oprava 2)

6178,30 Kč

celkem

131 246,30 Kč

Poznámka: 1) trojúhelník, tažné lano, žárovky, pojistky atd.; 2) vodní pumpa, rame no řízení, řemen, nereznoucí směs + práce
Pramen: MF DNES

Vývoj spotřeby Oplu Vectra 1.6i v průběhu testu
úsek testu průměrná spotřeba
po 5000 km 7,3 l/100 km
po 13 500 km 7,26 l/100 km
po 20 000 km 7,19 l/100 km
Pramen: MF DNES

Spotřeba testovaných vozů 1)

Vůz

l/100 km

Škoda Octavia 1.8 20V SLX 2)

10,5

Škoda Octavia 1,8 Turbo kombi 3)

9,5

Škoda Felicia 1.3 LXi 4)

7,6

Ford Mondeo 1.8 16V GLX 5)

8,6

Škoda Fabia 1.4 16V Elegance 4)

7,6

Opel Vectra 1.6i 6)

7,19

Poznámka: 1) v průměru dlouhodobých testů MF DNES; 2) testována jako nová na 30 000 km; 3) testována jako nová na 15 000 km; 4) testována jako nová na 40 000 km; 5) testován jako jetý na 40 000 km; 6) testován jako jetý, v průměru prvních 20 000 km nynějšího testu
Pramen: MF DNES


Vodní pumpu v servisu nahradili výrobkem sice neznačkovým, ale rovněž se zárukou a levnějším.