Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

OBRAZEM: Legenda bombajských ulic je italského původu. Pomalu mizí

Premier Padmini je v Bombaji ikonou, která se však v posledních letech začíná z ulic vytrácet. Čtyřdveřový čtyřmístný sedan se vyráběl v Indii mezi lety 1964 až 2000 firmou Premier Automobiles.

Jde vlastně o licenční Fiat 1100 ze 60. let., první tři roky výroby měl i název Fiat 1100 Delight, od roku 1967 začal používat název Padmini.

Základní čtyřicetikoňová jedenáctistovka rozjede indickou legendu na stovku za necelou půlminutu  (28,6 sekundy), maximální rychlost je pak 115 km/h. Na indických silnicích jsou to ale nedůležité údaje, mnohem víc majitele vozu zajímá, zda dokáže auto opravit vidličkou a kamenem a jestli projede půl metru hlubokou louží.

Padmini ctí klasickou koncepci s motorem umístěným vpředu a pohonem zadních kol.

V polovině 80. let minulého století dostalo devět metráků lehké auto o čtyři koně silnější motor. V roce 1996 se v nabídce objevil dokonce diesel. Padmini byl oblíbený hlavně u mladých řidičů a u žen, kterým vyhovoval víc než jiný oblíbený vůz, Hindustan Ambassador. To je druhá indická dodnes vyráběná legenda, původně britský Morris Oxford z roku 1956.

Černé a žluté padmini se staly v Bombaji ikonou. Podle nařízení vlády se ale nedovoluje provoz taxíků starších 25 let, takže jejich počet se začal postupně zmenšovat a během několika let zmizí z ulic Bombaje definitivně.

Místní média odhadují počet taxíků ve městě na 51 tisíc vozidel, z toho asi osm tisíc jsou více než 25 let stará. Hodně z vozů bylo přestavěno na plynový pohon.

Jak projíždí Indové louží

Moderní auta jsou choulostivější než staré jednoduché vehikly a indické cesty plné děr jsou pro ně zatěžkávací zkouškou.

V ucpaných ulicích se pohybují dlouhé hodiny krokem na jedničku bez plynu, což zatěžuje celé hnací ústrojí. Pohyb vozu pak regulujete v podstatě jen spojkou.

Na specifický problém narazila Škoda při uvádění svých modelů na tamní trh. Začaly se objevovat problémy při průjezdu auta hlubokými loužemi.

"Když brodili skoro půl metru hlubokou vodou autem naši testovací řidiči, žádný problém neodhalili," popisuje Jan Pavlíček, který je ve vývojovém týmů Škody odpovědný za zástavbu agregátů do karoserie.

"Pozvali jsme si tedy indického technika. Hned při prvním průjezdu bylo jasné, kde je problém. Indové totiž automaticky, když vidí hlubokou vodu, kterou mají projet, dupnou na plyn," vypráví Pavlíček. 

Evropan zpomalí a projede vodou krokem, Ind se do ní vžene co nejrychleji. "Prý mají tamní řidiči mimo jiné strach, že jim nateče do motoru výfukem. A že tomu zabrání, když pojedou na plný plyn," vysvětluje pobaveně konstruktér. 

Ve zvlněné vodě pak motor nasaje vodu. Škodovka tedy pro indický trh vyvinula speciálně upravené sací potrubí.

Z Boleslavi tehdy do Indie vyrazil i tým specialistů, kteří proměřovali indické louže. Fotili je a pak ve svém vývojovém centru postavili takový standardizovaný indický brod.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...