Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

OBRAZEM: Legenda bombajských ulic je italského původu. Pomalu mizí

aktualizováno 
Premier Padmini je v Bombaji ikonou, která se však v posledních letech začíná z ulic vytrácet. Čtyřdveřový čtyřmístný sedan se vyráběl v Indii mezi lety 1964 až 2000 firmou Premier Automobiles.

Jde vlastně o licenční Fiat 1100 ze 60. let., první tři roky výroby měl i název Fiat 1100 Delight, od roku 1967 začal používat název Padmini.

Základní čtyřicetikoňová jedenáctistovka rozjede indickou legendu na stovku za necelou půlminutu  (28,6 sekundy), maximální rychlost je pak 115 km/h. Na indických silnicích jsou to ale nedůležité údaje, mnohem víc majitele vozu zajímá, zda dokáže auto opravit vidličkou a kamenem a jestli projede půl metru hlubokou louží.

Padmini ctí klasickou koncepci s motorem umístěným vpředu a pohonem zadních kol.

V polovině 80. let minulého století dostalo devět metráků lehké auto o čtyři koně silnější motor. V roce 1996 se v nabídce objevil dokonce diesel. Padmini byl oblíbený hlavně u mladých řidičů a u žen, kterým vyhovoval víc než jiný oblíbený vůz, Hindustan Ambassador. To je druhá indická dodnes vyráběná legenda, původně britský Morris Oxford z roku 1956.

Černé a žluté padmini se staly v Bombaji ikonou. Podle nařízení vlády se ale nedovoluje provoz taxíků starších 25 let, takže jejich počet se začal postupně zmenšovat a během několika let zmizí z ulic Bombaje definitivně.

Místní média odhadují počet taxíků ve městě na 51 tisíc vozidel, z toho asi osm tisíc jsou více než 25 let stará. Hodně z vozů bylo přestavěno na plynový pohon.

Jak projíždí Indové louží

Moderní auta jsou choulostivější než staré jednoduché vehikly a indické cesty plné děr jsou pro ně zatěžkávací zkouškou.

V ucpaných ulicích se pohybují dlouhé hodiny krokem na jedničku bez plynu, což zatěžuje celé hnací ústrojí. Pohyb vozu pak regulujete v podstatě jen spojkou.

Na specifický problém narazila Škoda při uvádění svých modelů na tamní trh. Začaly se objevovat problémy při průjezdu auta hlubokými loužemi.

"Když brodili skoro půl metru hlubokou vodou autem naši testovací řidiči, žádný problém neodhalili," popisuje Jan Pavlíček, který je ve vývojovém týmů Škody odpovědný za zástavbu agregátů do karoserie.

"Pozvali jsme si tedy indického technika. Hned při prvním průjezdu bylo jasné, kde je problém. Indové totiž automaticky, když vidí hlubokou vodu, kterou mají projet, dupnou na plyn," vypráví Pavlíček. 

Evropan zpomalí a projede vodou krokem, Ind se do ní vžene co nejrychleji. "Prý mají tamní řidiči mimo jiné strach, že jim nateče do motoru výfukem. A že tomu zabrání, když pojedou na plný plyn," vysvětluje pobaveně konstruktér. 

Ve zvlněné vodě pak motor nasaje vodu. Škodovka tedy pro indický trh vyvinula speciálně upravené sací potrubí.

Z Boleslavi tehdy do Indie vyrazil i tým specialistů, kteří proměřovali indické louže. Fotili je a pak ve svém vývojovém centru postavili takový standardizovaný indický brod.

Zobrazit celou fotogalerii

Prohlédněte si pohodlně všechny fotografie

Autoři: ,




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.