Bitva pokračuje. LaFord a LaFerrari si nedají pokoj ani po 50 letech

Nový Ford GT, který má premiéru na letošním ženevském autosalonu, otevírá staré rány ze soubojů s Ferrari. Obří plakát LaFord nedaleko hlavního vchodu na výstaviště Palexpo odkazuje na slavnou epizodu, která se odehrála před padesáti lety. Z naštvání Henryho Forda na Enza Ferrariho tehdy vznikl jeden z nejslavnějších sporťáků.

Na právě zahájeném ženevském autosalonu září plakát s nápisem LaFord. Návaznost na LaFerrari je v něm více než patrná.

Plakát La Ford na ženevském autosalonu

Předloni v Ženevě zazářilo LaFerrari F150, první supersport značky Ferrari s hybridním pohonným ústrojím, letos na stejném místě slaví svoji evropskou premiéru kupé Ford GT. Detailní technické údaje k němu zatím zveřejněny nebyly, ovšem již nyní můžeme konstatovat, že půjde o poněkud „lehčí váhu“, než v jaké startuje LaFerrari.

Výraz „LaFord“, použitý na plakátu zvoucího k expozici Fordu v hale číslo 5, přitom nespadl z nebe, ale má hluboké historické souvislosti, podpořené navíc jedním významným kulatým výročím.

Ford GT

Ford GT40

Porazíme je! Za každou cenu

Koncern Ford Motor Company na přelomu padesátých a šedesátých let prožíval své nejúspěšnější roky, ale postrádal sportovní oddělení, jež by účinně propagovalo modrou elipsu na závodních kolbištích. Proti tomu tehdy malá italská automobilka Ferrari vítězila na všech polích, za vše hovoří čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans, kterou vyhrála v letech 1960 až 1965, tedy šestkrát v řadě.

Ford GT

Od počátku roku 1963 probíhala jednání mezi Enzem Ferrarim a týmem Henryho Forda II (vnuka zakladatele značky) o převzetí sportovního oddělení. Koncern FMC investoval několik milionů dolarů do auditů Ferrariho stáje a přípravy smluv, takže se obchod zdál být hotovou věcí. Pak ale došlo k nečekanému zvratu.

„Il Commendatore“, jak se Ferrarimu říkalo, si na poslední chvíli vše rozmyslel. Říká se, že hlavní záminkou byla podmínka, že vozy Ferrari nebudou moci startovat na pětisetmílovce v Indianapolisu, aby tam nekonkurovaly strojům s motory Ford.

Modrá karbonová střela

Nový Ford GT má 600 turbokoní - čtěte více

Dovedete si představit, jaký poprask v dané fázi jednání toto rozhodnutí vzbudilo ve FMC! Reakce Henryho Forda II plně odpovídala jeho bouřlivému naturelu: vydal pokyn založit vlastní závodní stáj, která vyvine osmiválcový automobil s motorem před zadní nápravou, který za každou cenu speciály Ferrari na Le Mans porazí. Nutno dodat, že k tomu dal k dispozici spoustu peněz, takže rozpočet připravované stáje mnohanásobně převyšoval finanční možnosti Ferrariho.

Pro urychlení projektu hledal Ford náležitý základ, na němž by nový automobil postavil. V úvahu přicházely zejména britské společnosti Cooper, Lotus a Lola, přičemž volba padla na poslední jmenovanou. Ta již motory Ford V8, umístěné před zadní nápravou, používala, navíc její speciál Lola Mk. VI se na Le Mans v roce 1963 ukázal být velmi schopným vozem. Tým konstruktérů se opíral o Erica Broadleye, majitele a šéfkonstruktéra firmy Lola Cars, a Johna Wyera, bývalého manažera týmu Aston Martin.

Z amerického Dearbornu byl do Evropy poslán motorář Roy Lunn, který byl jediným v americké FMC, kdo měl alespoň nějaké zkušenosti s vozy s motory před zadní nápravou (byť jeho jediným dílem byla studie Mustang I s německým čtyřválcem 1,7 l V4…).

Ford GT
Ford GT

Práce na vývoji byly zahájeny v dílnách Loly v Bromleyi, ovšem záhy byla založena společnost Ford Advanced Vehicles Ltd., jež nalezla své útočiště v Sloughu nedaleko londýnského letiště Heathrow. A tam se zrodil Ford GT40 s nezaměnitelným vzhledem, vyváženými proporcemi a na svoji dobu špičkovou technikou.

Odvolat, zabalit, opravit

Zkratka GT vyjadřovala „Grand Touring“ a „40“ výšku karoserie v palcích, tedy 1,02 m. Poprvé vystartoval již v květnu roku 1964 ve vytrvalostním závodě na Nürburgringu, a i když tehdy pro poruchu zavěšení kola nedokončil, dlouho se držel na skvělém druhém místě.

Podobně dobře si Ford GT40 vedl o tři týdny později na Le Mans, ovšem ani tam žádný z nasazených vozů nedojel. Po řadě dílčích neúspěchů byl John Wyer odvolán a celý tým převzal americký závodník a osvědčený ladič automobilů Ford Carroll Shelby.

Všechny vozy byly ihned po skončení závodu v Nassau urychleně zabaleny a odeslány do Shelbyho dílen, nebyl údajně dokonce ani čas na jejich umytí či opravy drobných poškození. Dílo se dařilo a v únoru 1965 se Ford GT40 dočkal v Daytoně svého historicky prvního vítězství. Zbytek sezony však byl pro GT40 i celý tým pohromou.

Ford GT40

Pak už ale jsou dějiny modelu Ford GT40 lemovány především úspěchy. Cíle Henryho Forda II se podařilo naplnit měrou vrchovatou, jeho speciály suverénně ovládly čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans, kde zvítězily v letech 1966 až 1969 čtyřikrát v řadě. Prvnímu triumfu přihlížel Henry Ford II osobně. Bylo to první vítězství amerického vozu v dějinách závodu Le Mans a první vítězství amerického stroje ve významném evropském podniku od roku 1921, kdy Jimmy Murphy za volantem Duesenbergu ovládl Velkou cenu Francie.

Vozy Ford GT40 vznikaly v několika sériích, kromě závodních speciálů se prodávaly také v omezeném množství produkované vozy určené pro silniční provoz. První série měly osmiválce 289 z Mustangu (4,7 l), další pak sázely na agregáty 427 odvozené ze sedmilitrů z modelu Galaxie. Právě s nimi vozy Ford GT40 dosáhly nejvýznamnějších úspěchů.

Autoři:
  • Nejčtenější

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

15. března 2024,  aktualizováno  14:53

Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

První jízda novým superbem. Škoda si dala na rozloučení s benzinem záležet

12. března 2024  8:47

Pokud tedy tímto autem končí éra vozů se spalovacími motory, nemá se Škodovka opravdu za co stydět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

18. března 2024

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

14. března 2024

Premium Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Bláznění po karavaningu pominulo. Výrobci koketují s elektrickým pohonem

19. března 2024

Při koupi nebo pronájmu karavanů a obytných aut lidé v poslední době kladou důraz na energetickou...

Protektorát přinesl jízdu vpravo, která stejně byla v plánu. Už je to 85 let

19. března 2024

Diváci filmů natočených za první republiky si určitě všímají, že v době mezi válkami jezdila auta...

Skandál Fordu stál desítky životů, značka o chybě v konstrukci věděla

19. března 2024

Stačil menší náraz zezadu, ulomilo se hrdlo palivové nádrže a došlo ke vznícení vytékajícího...

KOMENTÁŘ: Pravda o normě EURO 7. Vondra dosáhl jen Pyrrhova vítězství

18. března 2024

Premium Tak prý nám Alexandr Vondra zachránil automobilový průmysl. Heuréka! A jaká je realita? Vondra jen...

Nutný výchovný pohlavek, souhlasí Bouček i Havlová s přerušením projevu na Lvu

Moderátor Libor Bouček ostře zareagoval na kauzu ohledně délky proslovu režisérky Darji Kaščejevové na předávání cen...

Švábi, vši a nevychované děti. Výměna manželek skončila už po pěti dnech

Nová Výměna manželek trvala jen pět dní, přesto přinesla spoustu vyhrocených situací. Martina ze Znojma se pokoušela...

Vyzkoušeli jsme podvod z Aliexpressu. Může vás přijít draho, i po letech

Nakoupili jsme na Aliexpressu a pěkně se spálili. Jednu USB paměť, dvě externí SSD a jeden externí HDD. Ve třech...

Chtěli, abych se vyspala s Baldwinem kvůli jeho výkonu, říká Sharon Stone

Herečka Sharon Stone (66) jmenovala producenta, který jí řekl, aby se vyspala s hercem Williamem Baldwinem (61). Měla...

Byla to láska na první pohled, říká hvězda Gilmorek o manželství s modelkou

Milo Ventimiglia (46), představitel Jesse ze seriálu Gilmorova děvčata nebo Jacka Pearsona ze seriálu Tohle jsme my, je...