Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přemýšlím o závodě 24 hodin Le Mans

  17:45aktualizováno  17:45
Herec a televizní moderátor Dalibor Gondík nedávno havaroval na svém motocyklu. Z bouračky vyšel prakticky nezraněn. Přestože o sobě stále tvrdí, že se prostě nebojí, zároveň předvádí, co všechno v autě i na motorce dělá pro svou bezpečnost.
Je asi na místě vám dodatečně pogratulovat, že jste měl štěstí a přestál tak dobře ten pád z motorky. Je to tak?
Určitě ano. I když pro svoji bezpečnost dělám hodně. I v autě. Zrovna jsem si dva týdny předtím - to bylo asi nějaké řízení osudu - koupil novou, lepší helmu. Byla drahá jako čert, ale pak jsem si říkal, jak dobře jsem udělal.

Jak se havárie stala?
Pamatuju si to jako kus zpomaleného filmu: Rozjel jsem se od semaforu na zelenou a nějaká paní neviděla svou červenou a prostě mě z boku srazila. Podíval jsem se doprava, viděl ten přibližující se chladič, protočil plyn na doraz a zároveň jsem si uvědomil, že už to nemůžu stihnout.

A okamžik střetu?
To nevím. Nepamatuju si ani, jak jsem padal. Pak mi nějaká žena říkala, že jsem letěl hrozně daleko.

Ale vstal jste nezraněn, takže všechno dobré?
Po dvou dnech mě bolelo snad všechno maso, každá šlacha, kosti, vůbec hýbat se bylo nepříjemné. Celý jako bych byl zmodřený po strašné pranici.

Od té doby už jezdíte jenom autem?
Na motorku jsem určitě nezanevřel. Ale samozřejmě jak přibývá studených a deštivých dnů podzimu, dávám přednost čtyřem kolům.

Čím jezdíte?
Hyundai SantaFe. Je to dvoulitrový diesel. A je zvláštní tím, že i jako diesel je šestnáctiventilový.

Líbí se vám kromě motorek i terénní auta?
To vůbec není tak, že bych musel mít offroad. Já po něm vlastně nikdy ani nezatoužil. Známý mi říkal, že je to dobré auto, a tak jsem ho zkusil... A teď na něj nedám dopustit.

A jaké vozy jste dosud vystřídal?
Měl jsem VW Vento. To byl nesmrtelný pracovník. Potom jsem si šel pro vůz Bora, jenomže jsem nepřišel na to, proč je auto o něco menší a o tolik dražší. Nekoupil jsem ho.

Které auto zatím nejvíc vyhovovalo vaší manželce?
Žena jezdí Peugeotem 406, s automatickou převodovkou. Velkými vyznavači automatů jsme oba. Teď sice jezdím s manuálem, ale spíš si myslím, že auto s řadicí pákou patří jen na soutěžní okruh.

Na ten vy prý dost intenzivně pomýšlíte...
Máte pravdu. Existuje šance zúčastnit se příští rok v létě čtyřiadvacetihodinového nejslavnějšího vytrvalostního závodu světa: Le Mans!

Jel byste jako pilot?
No jasně! Ale není to jen tak, je třeba zaplatit horentní startovné, potom dosáhnout homologace vozu, pak si opatřit třeba dvacet párů pneumatik, natrénovat fyzičku...

Zapomněl jste snad na to hlavní na trénink na dráze.
To taky, samozřejmě. Ale ta fyzička je neméně důležitá.

Kdybyste to měl ujet ve šlapacím autíčku, to se dá pochopit, ale na co potřebuje vytrvalostní automobilový závodník zvlášť vytrénovanou kondici?
Zkuste si - třeba v Německu - jet dvě hodiny po dálnici dvoustovkou. Napětím se tak unavíte, že už celý den nebudete za nic stát. Strašně se unavíte! A teď si představte podstatně vyšší rychlosti, závodní režim jízdy a to celé po čtyřiadvacet hodin...

Jaké zkušenosti s velkými závody máte?
Nebudu vypočítávat, kde a kdy jsem čím jel. Ale bere mě to hodně. Třeba nedávno mě na speciálně upravené závodní motorce s dvousedadlem svezl jeden známý závodník. On mi slíbil, že dvě kola pojede "piánko" a pak že mu ukážu, jestli dobré, nebo jestli zastavit. A taky jo. Po druhém kole jsem mu ukázal palec nahoru a on se do toho pustil fakt naplno. No, co mám říkat: vyrazil za námi jiný závodník, ale na normální závodní mašině a tomu trvalo přes jeden a půl kola, než nás dotáhl. Říkal potom v depu, že jsme tomu dávali "strašlivou kudlu"! Vidíte, a to jsem se vůbec nebál.

A bojíte se někdy o své bližní v autě?
Když vezu svého tříletého syna Teodora, jedu jako beránek. Nebo když jede moje žena se synem v autě a já za nimi na motorce, tak na ni pořád mávám: Jeď pomaleji...

To od motorkáře a potenciálního závodníka zní jako pohádka...
Jenom to, že někdo sedí na mašině, neznamená automaticky, že je blázen. Naopak, často jsou šílenci za volantem.

Ale bláznů snad je menšina...
Někdy se mi to vůbec nezdá. Třeba jsem sjížděl z dálnice a najednou proti mě couval chlap! Já se mu vyhnul jen tak tak. Nevím proč, ale strašně mě rozčililo, že mě i moji rodinu svou blbostí tak strašně ohrozil, že jsem vyletěl z auta a řval na něj: Co blbneš?! A on mi klidným hlasem odpověděl: Promiňte, nevíte, jak se odsud dostanu? Pro něco takového nemám logické vysvětlení.

Dalibor Gondík terénní automobil nikdy nechtěl. Dnes se diví, jak moc mu vyhovuje.

Autoři:




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.