Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Při nakládání kolíňat se najíždí naslepo na centimetry

Exkluzivně aktualizováno 
Nacouvat s kamionem na metr přesně mezi ostatní, pod přísným dohledem bezchybně naložit deset aut a pak se s nimi jede třeba dva tisíce kilometrů do Barcelony. Rozvážet náklaďákem nová auta není žádný med, předvedli nám to u kolínské fabriky TPCA na malé citroëny, peugeoty a toyoty.

Doteď jsem myslel, že největší kaskadéři řídí cisterny, než jsem poznal „chleba“ šoférů vozících nová auta. V mrazivé fujavici na planině u kolínské fabriky TPCA, kde vyrábějí trio mrňousů Citroën C1, Peugeot 108 a Toyota Aygo nakládá kamioňák auta bez pomoci. Je na to úplně sám, těm nejlepším trvá naložení deseti aut tři čtvrtě hodiny.

Nikdo mu neukazuje, kolik má místa, kolik ještě popojet, musí to mít v oku. Kolínská automobilka má normu deset centimetrů, tak blízko můžou být auta od sebe nebo od částí kamionu. Když pak naložený kolos potkáte na silnici, divíte se, že se neobouchají.

Přeprava a nakládání aut v TPCA Kolín

Auta se kurtují za kola, žádné stahování pružin nebo klínování podvozku, aby se auto nehoupalo. Jen zakurtovat kola, upevnit a nakládat další. Na nákladovém parkovišti je vše pod dozorem supervizora, ten vede nováčky v nakládání, hodnotí je a podává reporty. Sympatický chlapík, bývalý kamioňák, popisuje, co všechno sleduje a že do výkazu zaznamenává třeba i to, když jsou pojezdy náklaďáku špinavé nebo orezlé. Případná poškození nakládaných vozů nafotí, některé značky dokonce vyžadují nafotit každé naložené auto.

Nepříjemná je pro šoféra také samotná jízda. Souprava s těžkým nákladem vysoko nad zemí má vysoké těžiště a k tomu se umí auta na přívěsu v pružinách na rozkodrcané dálnici rozhoupat. „V jednom úseku na cestě do Maďarska máme pro řidiče doporučení nejezdit v rozbitém pravém pruhu,“ popisuje koordinátor přepravy Miloš Mrázek.

„Průměrný věk řidičů, kteří jsou schopni naložit kamion aut a jezdit s ním, je čtyřicet let, je potíž je sehnat,“ stýská si.

Přeprava a nakládání aut v TPCA Kolín

Šoféři jsou proškolení v nakládání jednotlivých modelů a ještě k tomu na daný typ kamionu s přesným provedením nástavby. Na každé se nakládají auta jinak. A pak tu jsou ještě požadavky automobilky, auta různých velikostí a provedení a s těmi všemi musí šofér sám najíždět s centimetrovou přesností, hlavně nic neodřít. Někdy musí couvat, třeba s autem, které má volant napravo. U některých značek a typů aut se prý stává, že vyjdou dveře auta tak, že nejdou otevřít. Tak se vylézá kufrem. „K nejčastějším poškozením při dopravě dochází na náraznících a dveřích řidiče,“ upřesňuje Mrázek. Zrcátka musí být při přepravě sklopená.

K tomu musí logistici myslet na národní předpisy, kvůli tomu se na jeden kamion do některých destinací nakládá o jedno kolíně méně, jen devět. „Nejpřísnější předpisy má Švýcarsko a třeba i Rumunsko,“ popisuje.

Přednost má nové auto

Na 24hektarové ploše logistického centra Gefco, které je přímo přilepené na fabriku TPCA v Ovčárech u Kolína, parkují tisíce aut. Dodržují se tu přísné předpisy. Ve fabrikách francouzského PSA se může jezdit maximálně třicítkou, jenže u Toyoty ještě o deset méně, a tak se jezdí v Ovčárech dvacítkou a se zapnutými varovnými blinkry. Mají tu i speciální předpisy: platí tu přednost zprava, k tomu má navíc přednost vždy nové (myšleno nově vyrobené) auto. A ještě jedna zvláštnost: peugeoty a citroeny parkují rovně, vyrovnané pravidelně vedle sebe, toyoty šikmo. Jsou přesně dané rozestupy (pro každý model jiné), na parkovacích místech na to mají extra značky.

Přeprava a nakládání aut v TPCA Kolín

Roční produkce kolínské fabriky je asi 300 tisíc vozů, kamiony a vlaky se o ně podělí přibližně napůl. Většina aut na ploše čeká pár dnů, málokdy se tam nějaké ohřeje přes měsíc. Když některá auta stojí na ploše déle, kontroluje se v předepsaných intervalech jejich stav: stárnutí, koroze, stav baterie, poškození. Auto od převzetí z fabriky po expedici prochází několikanásobnou kontrolou. Zaměstnancům i návštěvám zalepují cvočky, zipy a všechno kovové, co by mohlo nově vyrobená auta poškodit.

Fotogalerie

Na ploše je všech pět až šest tisíc peugeotů, citroënů, toyot, ale taky lexusů a fordů (areál je centrální sklad těchto značek pro Česko a v některých případech i okolní státy) odemčeno s klíčky ve dveřích a pod neustálým dohledem kamer a bezpečnostní služby. Je to nejjednodušší a nejrychlejší. Když nakládá řidič auta na kamion, vždycky auto zamkne a klíč nechá v následujícím autě, v kapse si pak nechává při převozu klíč od toho posledního.

Snahou je co nejvíc přesouvat přepravu na vlaky, je to ekologičtější a ve většině případů i lacinější. Gefco má vlastní speciální vagony a najímá si na to lokomotivy. Na jeden vlak se naloží 300 aut a pětičlenné partě to trvá 4,5 hodiny, spodní patro dvě a půl, horní o půlhodinu méně. 

A perlička na závěr: majitelem logistického firmy Gefco byl šedesát let francouzský koncern PSA, ale loni 75procentní podíl koupily ruské státní dráhy.





Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.