Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přes čtyři sta na osmimetrové motorce. Má dva turbotříválce 2,4 litru

  10:30aktualizováno  10:30
Na solných pláních v Bonnevillu se zase prohánějí rekordní monstra. Legendární jezdec Tourist Trophy Guy Martin se strojem Triumph Infor Rocket Streamliner přepsal historii a stanovil novou hodnotu rychlostního rekordu na 274,2 mph (441,3 km/h). Stal se tak nejrychlejším jezdcem sedlajícím stroj této tradiční britské značky na světě.

Po mnoha měsících příprav usedl 8. srpna 2016 v půl deváté ráno pilot do dvoumotorového přeplňovaného speciálu a na solných pláních jezera Bonneville překonal předchozí čtyřicet šest let platný rekord Boba Leppana, který na stroji Gyronaut x-1 dosáhl rychlosti 264 mph (424,9 km/h).

Stroj Rocket Streamliner je karbon - kevlarový monokok, do kterého jsou zastavěny dva přeplňované tříválce 2,4 litru, které se používají, samozřejmě bez přeplňování, v motocyklech Triumph Rocket III. V případě Streamlineru poskytují oba motory při devíti tisících otáček výkon neuvěřitelných tisíc koní.

Fotogalerie

Motocykl, pokud tak lze tuto mašinu ještě nazvat, je téměř osm metrů dlouhý, šedesát centimetrů široký a bez deseti centimetrů metr vysoký. Motory stroje spadajícího do kategorie C (motocykly s proudnicovou kapotáží) pracují na čistý metanol.

Nejrychlejší značka na světě

Značka Triumph má za sebou bohatou historii dobývání rychlostních rekordů a její stroje se pyšní mnoha označeními „nejrychlejší motocykl na světě“. S výjimkou asi 33denní přestávky tento titul trvale udržely mezi léty 1955 a 1970. Stroje, které svým tvarem připomínají spíš proudové stíhačky bez křídel, nesly jména jako například Devil ́s Arrow, Texas Cee-gar, Dudek Streamliner nebo již zmíněný Gyronaut X1.

Současný absolutní rekord drží stroj Top Oil-Ack Attack, se kterým pilot Rocky Robinson pokořil hranici 376,363 mph (605,697km/h). Stroj je poháněn dvěma čtyřválcovými motory Suzuki přeplňovanými turbem o souhrnném objemu 2 598 kubických centimetrů.

Bonnevillský festival rychlosti

Devět mil (asi 14,5 km) dlouhá, rovná čára v solné pláni v utažském Bonnevillu je každý rok svědkem rekordních výkonů těch nejrychlejších samohybů světa. V závodě je rozhodující čas naměřený na projetí jedné míle (1,6 km) uprostřed.

Solné pláně v utažském Bonnevillu jsou každý rok svědkem rekordních výkonů těch nejrychlejších aut světa.

Solné pláně v utažském Bonnevillu jsou každý rok svědkem rekordních výkonů těch nejrychlejších aut světa.

Legendární Bonneville Salt Flats začíná 90 mil západně od Salt Lake City a pokrývá 130 kilometrů čtverečních severozápadního Utahu. Vysokorychlostní závody se tu konají už skoro sto let tradičně každý srpen.

Na týden rychlosti se sjíždějí obyčejná auta, motorky, speciály s raketovými motory i náklaďáky.

Autoři:




Nejčtenější

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Další z rubriky

Motorky Michala Kubánka letos poprvé změří síly s benzinovými.
Motorkářům jde o emoce, ne o ekologii, říká úspěšný výrobce elektromotorek

Původně chtěl Michal Kubánek koupit motorku pro svou tříletou dceru. Když na trhu žádný vhodný stroj nenašel, rozhodl se zkonstruovat vlastní. Po více než...  celý článek

Ducati X-Diavel se řadí ke cruiserům, ale zatáčku umí projet jako superbike.
To si troufnou jen Italové: okreskový křižník je na stovce za 3 sekundy

Cruisery, v překladu „křižníky“, to jsou ty mohutné mašiny na poklidné brázdění nekonečných amerických highways s nohama na stupačkách. Jenže teď to vzali do...  celý článek

Kawasaki Z900
Překvapení sezony: Zelený purista Zed má skvělou cenu

Bez skrupulí můžeme říct, že tahle mašina má našlápnuto na nejprodávanější stroj ve své kategorii. Za cenu šestistovek totiž Kawasaki Z900 nabízí nefalšovaný a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.