Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Přestárlých řidičů přibývá. Co s nimi?

  17:38aktualizováno  17:38
Byla to nejdramatičtější silniční nehoda za poslední dobu. Americký motorista najel před třemi roky rychlostí téměř sto kilometrů za hodinu do lidí na farmářském trhu v kalifornské Santa Monice.

Jestliže zbavíte staré lidi automobilu, zabíjíte je, protože nebudou schopní se pohybovat | foto: Profimedia.cz

Deset osob přišlo o život a 73 jich utrpělo zranění. Původce tragédie, který byl v pondělí potrestán pětiletou podmínkou, podle svých právníků zpanikařil a spletl si brzdu s pedálem od plynu. Fakt, že řidičovi George Wellerovi bylo v době nehody 86 let, naznačuje, že jeho věk měl na havárii vliv, píše server BBC.

Kterýkoli řidič může zpanikařit nebo udělat smrtelnou chybu, ale demografické trendy ve vyspělých zemích ukazují, jak situace začíná být vážná z pohledu přibývajících starých řidičů za volantem.

V Japonsku, zemi se světově nejrychleji stárnoucím obyvatelstvem se počet řidičů ve věku 65 let a více, kteří měli hlavní podíl na smrtelných nehodách, zvýšil loni oproti roku 1989 trojnásobně. A policejní statistiky ukazují, že v prvních osmi měsících letošního roku zahynulo při nehodách 200 řidičů ve věku mezi 70 a 79 roky ve srovnání se 189 řidiči ve věku mezi 16 a 24 lety.

Znepokojující je vliv stařecké demence na nehody: postižení například nemusí rozumět signalizačním světlům či silničním značkám.

Japonská policie by chtěla zavést systém, díky kterému by se mohly snadno testovat poznávací schopnosti starých lidí, místo aby se spoléhalo na jejich čestné prohlášení. Před čtyřmi lety byla šokována Francie smrtí pěti požárníků, kteří asistovali u následků silniční nehody na dálnici.

Srazilo je auto jedoucí rychlostí 150 kilometrů v hodině v úseku, kde bylo povoleno 90. Řidiči bylo 81 a krveprolití vedlo k výzvám, aby starší řidiči podstupovali povinné lékařské testy. Nakonec se ale nic neudělalo.

"Každý si uvědomil, že nelze prosadit něco rozumného,“ řekl předseda francouzské federace autoklubů Christian Gerondeau. Kromě špatného zdravotního stavu a zraku není možné stanovit jasná a racionální kritéria pro rozlišování lidí, kteří jsou a nejsou schopní řídit, upřesnil. Také dodal, že automobily jsou pro mnoho starých lidí základní potřebou.

"Jestliže zbavíte staré lidi automobilu, jiným způsobem je zabíjíte, protože nebudou schopní se pohybovat. Nikoho během týdne takřka neuvidí a ztratí vůli žít,“ prohlásil.

Podle Gerondeaua navíc chování starých řidičů směřuje k dodržování bezpečnosti provozu. Obvykle cestují jen na krátké vzdálenosti, dávají větší pozor a řídí pomalu.

Podobný názor zastává i Ruth Bridgerová z britského automotoklubu AA. "Neřídí v noci, vyhýbají se neznámým trasám a nejezdí po dálnicích,“ řekla. Nedávný výzkum AA přinesl zjištění, že sledovaní staří motoristé jsou "obvykle, způsobilí a odpovědní“ a je-li to nezbytné, omezují se v řízení.

Volání v Británii po povinných zdravotních testech nebo dokonce po věkové hranici převážně pochází z bulvárního tisku, sdělila Bridgerová. „Neslyšíte výzvy k omezení mladých řidičů, kdykoli někdo z nich porazí čtyři nebo pět lidí, ačkoli se to děje téměř každý týden,“ dodala.

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.